• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning! Registreringsskyltar fotograferas - förberedelse för inbrott i bostaden?

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Hej!

Vi råkade idag ut för en obehaglig historia. Vi hade parkerat vår husbil under några minuter för besök på McDonalds vid Söderleden i Mölndal. Då vi kom tillbaka till husbilen berättade två personer att dom sett två "skumma" typer som fotograferat ena registreringsskylten och därefter snabbt lämnat platsen i en Mercedes. Tyvärr ganska vaga uppgifter men inte desto mindre allvarliga.

Självklart kommer dessa skummissar nu att ringa till bilregistret och få reda på var vi bor eftersom deras slutsats är att vi är på semester och vårt hem står tomt. Eftersom vi bor i Mölndal och var på väg hem, stämmer ju inte deras slutsats för stunden, men i fortsättningen kan dom ju åka förbi vårt hus och se om husbilen står där eller inte.

Den smarte inbrottstjuven tror säkerligen att de som har råd med husbil även har mer stöldbegärliga saker i sitt hem än de som inte har sådant fordon. Gäller dock inte oss...

Jag har ringt polisen och dom tycks ta tips av denna typ på fullt allvar och det är därför viktigt att alla, som gör liknade iaktagelser, meddelar polisen.

Frågan är - vågar vi åka iväg med husbilen efter detta?

MVH/Ingrid & Thomas Eriksson
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Varning! Registreringsskyltar fotograferas - förberedelse för inbrott i bostaden?

kan hålla med om att det är ett oroande tecken men skall man vara nojjig över allt som sker så får man stå i gaderoben å lipa
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Varning! Registreringsskyltar fotograferas - förberedelse för inbrott i bostaden?

Hej!
Idag ringde en dam och frågade om det var vi som hade en husbil till salu. Vår bil var nämligen utlagd på Blocket för 160 000 kronor på grund av sjukdom, allt enligt en trevlig man som svarade på det telefonnummer som angavs i annonsen. Han ville ha 10 % i handpenning insatt på sitt bankkonto för att hålla bilen åt henne. Som tur var insåg damen att priset var orimligt lågt och fick fram den rätta ägaren via bilregistret.
Tyvärr hann vi inte kolla på Blocket tillräckligt snabbt varför vi aldrig såg annonsen.
Även om vår ursprungliga teori inte höll, så var det ändå förberedelser för brott när vår husbil fotograferades.
Med varma semesterhälsningar!
Ingrid & Thomas
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Varning! Registreringsskyltar fotograferas - förberedelse för inbrott i bostaden?

Ja där ser serman hur lagens långsamma kvarn fungerar.Trots annmällan till polisen i Möndal så händer inget ting,
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Varning! Registreringsskyltar fotograferas - förberedelse för inbrott i bostaden?

Vad värre är att Blocket endast tar bort annonsen och spärrar annonsören. Blocket gör ingen polisanmälan även om man har solklara bevis på brottslig verksamhet. Så vad kan polisen då göra? Dessutom gör Blocket tydligen inte heller något försök att få vederbörandes bankkonto spärrat. Ytterligare en person ringde för övrigt lite senare och förhörde sig om husbilen. Undrar just om någon betalat handpenningen...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varning! Registreringsskyltar fotograferas - förberedelse för inbrott i bostaden?

I ett fall jag känner till så hade blocket sparat annonsen och detta visade sig eftersom det blev polisutredning .
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Varning! Registreringsskyltar fotograferas - förberedelse för inbrott i bostaden?

Blocket sparar så vitt jag vet samtliga anonseren viss tid de kan dock endast söka på tel.nr:(
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varning! Registreringsskyltar fotograferas - förberedelse för inbrott i bostaden?

Vi råkade idag ut för en obehaglig historia. Vi hade parkerat vår husbil under några minuter för besök på McDonalds vid Söderleden i Mölndal. Då vi kom tillbaka till husbilen berättade två personer att dom sett två "skumma" typer som fotograferat ena registreringsskylten och därefter snabbt lämnat platsen i en Mercedes. Tyvärr ganska vaga uppgifter men inte desto mindre allvarliga.

Självklart kommer dessa skummissar nu att ringa till bilregistret och få reda på var vi bor eftersom deras slutsats är att vi är på semester och vårt hem står tomt.............

Låter inte så oroande. Tjyvar som har så svårt för sig att de inte klarar att memorera, eller anteckna, ett registreringsnummer lär nog även få svårt att orientera sig hem till er.
Kanske vanliga hederliga husbilsspekulanter som vill ha lite modeller att fundera över inför köp? Och det är faktiskt helt legitimt att fotografera på allmän plats.

aake
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Varning! Registreringsskyltar fotograferas - förberedelse för inbrott i bostaden?

Låter inte så oroande. Tjyvar som har så svårt för sig att de inte klarar att memorera, eller anteckna, ett registreringsnummer lär nog även få svårt att orientera sig hem till er.
Kanske vanliga hederliga husbilsspekulanter som vill ha lite modeller att fundera över inför köp? Och det är faktiskt helt legitimt att fotografera på allmän plats.

aake

Skicka ditt registreringsnummer till 118118 via sms skall du få se vad som händer, du får reda på allt om din bil då dom kollar det upp via transportstyrelsen, även adressen och telefonnummer hem till dig kommer tbx som sms, så enkelt är det att få reda på och orientera hem till dig via GPS. :D:D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varning! Registreringsskyltar fotograferas - förberedelse för inbrott i bostaden?

Pelle & Lena

Men det är ju det jag skriver om. Den som inte klarar att skriva upp ett bilnummer klarar rimligen inte heller att genomföra något slag av sökning.

Brottslingarna som vi har skäl att oroa oss för smyger nog oftast omkring utan kamera.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varning! Registreringsskyltar fotograferas - förberedelse för inbrott i bostaden?

Aake läs hela tråden (endast 10 inlägg) eller låt bli att kommentera.

Hade

Vad är det du tycker att jag tjatar om? Varken det självklara att man inte behöver fota registreringsskylten för att kunna få uppgifter om ägare eller mitt påpekande om rätten att använda kamera har tagits upp tidigare i tråden. Mitt inlägg mest avsett att vara lite allmänt lugnande. Och det händer faktiskt att jag själv fotograferar husbilar (utan att hitintills drabbats av lust att begå brott).

aake
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Varning! Registreringsskyltar fotograferas - förberedelse för inbrott i bostaden?

Vad är det du tycker att jag tjatar om? Varken det självklara att man inte behöver fota registreringsskylten för att kunna få uppgifter om ägare eller mitt påpekande om rätten att använda kamera har tagits upp tidigare i tråden. Mitt inlägg mest avsett att vara lite allmänt lugnande. Och det händer faktiskt att jag själv fotograferar husbilar (utan att hitintills drabbats av lust att begå brott).

aake

Om Du läst till inlägg 4 hadde Du sett att det handlade om blocket bedrägeri.
Förstår Du nu?inte?
Ha de
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Varning! Registreringsskyltar fotograferas - förberedelse för inbrott i bostaden?

Det finns en typ "bilbingo" där man ska samla på nummerplåtar i nummerordning. Först ska man hitta en bil med nr xxx000, sedan xxx001, xxx002 osv. Anledningen till att dom försvann snabbt från platsen var såklart att hitta nästa nummerplåt.

:santa-5-icon::santa1:
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Varning! Registreringsskyltar fotograferas - förberedelse för inbrott i bostaden?

Det finns en typ "bilbingo" där man ska samla på nummerplåtar i nummerordning. Först ska man hitta en bil med nr xxx000, sedan xxx001, xxx002 osv. Anledningen till att dom försvann snabbt från platsen var såklart att hitta nästa nummerplåt.

:santa-5-icon::santa1:

Plate spotting! En krävande sport!
 
Toppen