I Juli föra året bytte jag fyra (4) fönster på min HB..... jag valde då Dometic S4 skjutfönster eftersom de skulle vara av högsta kvalitet enligt vad Dometic skriver i sin marknadsföring...
Vintern stannade jag kvar i Grekland även om den inte var så kall så kunde jag inte riktig förstå varför det kändes så dragit och kallt i min HB..... hela tiden trodde jag att det var min nya 5kW Kina värmare som inte klarade av att hålla en jämn temperatur. våren kom en dag.... och med den kom även Corona, efter mycket funderingar så bestämde jag mig för att köra tillbaka till Sverige.
Jag hittade en bra ställplats nära havet i Malmö.... denna dag kom det en kraftig vind (ca 15m/sek) från aktern av HB....jag hade min arm på ryggstödet som är precis vid fönstret..... och så känner jag att det blåser på min arm trots att fönstret är stängt..... genast började min "Sherlock Holmes" cell att fundera.... och så gjorde jag en grundlig undersökning...
Det tog inte lång tid innan jag hade mitt resultat klart .... och det visade att alla fyra nya fönster läcker in väldigt mycket luft från mittlisten....
Jag tog kontakt med Dometic i Gtbg. genom att fylla i en klagan på deras hemsida..... sen väntade jag..... och väntade......
Efter ca 10 dagar ringde jag Dometic i Gtbg..... att de inrte hade svarat berodde på att de hade haft fel på deras webbsida..... tro det om vi vill..... I samtalet skulle jag få den info jag behövde.... och detta fick jag från Patrik Karlsson den 08-05-2020
Hej Peter,
Jag har mailat vår fabriksansvarige angående sprickorna. Jag återkommer när jag fått svar på det.
När det gäller läckage så måste i detta fallet en av våra service partners titta på det och konstatera ursprungsfel.
Gå in på följande länk och klicka i SERVICECENTER: https://www.dometic.com/sv-se/se/hitta-en-%C3%A5terf%C3%B6rs%C3%A4ljare
Jag klickade på länken och valde malmö.... då fick jag info att jag skulle kontakta Fritidscenter Malmö i Arlöv..... sagt och gjort..... Resultatet visade sig att Fritidscenter inte hade något avtal med Dometic när det gäller service och bedömning av fönsterskador..... trotts att Dometic skriver att de har ett samarbete
... så jag skickade ett nytt mail till Dometic den 14-05-2020....
Hej Patrik...
I tisdags var jag hos Fritidscenter Malmö i Arlöv och visade upp mina Dometic S4 skjutfönster . Hasse och Andreas var kontakterna där.
Jag fick den uppfattning av dem att ni inte har service avtal med firman för att de skall skriva en ursprungsfels rapport.
Däremot sa Hasse på Fritidscenter att om ni (Dometic) tar kontakt med Hasse på verkstaden (040-436030) och begära en ursprungsfels rapport så skulle han skriva en.
Sänder också över filmbevis på hur viden blåser in genom mittlisten på mina S4 fönster (samma fel på alla 4 fönster)..... Tyvärr gick det inte att bifoga en film så jag har lagt ut två filmer på Youtube... klicka på länken så kommer ni direkt till filmen
Är något oklart i detta ärende skall ni skriftlig snarast kontakta avsändaren av detta e-mail
Den 19-05-2020 svara Dometic mig.....
Hej Peter,
Jag har mailat vidare och inväntar slutgiltigt svar.
Jag ska kontakta Fritidscenter så att de har rätt inlogg för att kunna utföra garantijobb med.
Jag hör av mig så fort jag har fått svar.
Mvh Patrik
Patrik Karlsson
Service Technichan
Phone +46 (0) 31 734 11 20
patrik.karlsson@dometic.com
Dometic Scandinavia AB, Gustaf Melins gata 7, 421 31 Västra Frölunda Sweden
Samma dag skickar jag ett nytt mail till Dometic.....
Hej Patrik....
Okej då väntar vi på svar..... här om dagen upptäckte jag mycket små "skägg" i plasten, just i den konkava kurvan där de små sprickor har uppstått. Mina tre andra S4 fönster har inte dessa plast skägg...
Hittade du på you tube filmerna som visar hur det blåser in genom mellan listen på fönstren ? Alla mina 4 S4 fönster blåser det in från listen...
Vänliga hälsningar
Peter Nyberg
och senare på dagen får jag detta svar.....
Hej,
Ja det gick fint att se filmen och det är därför jag skickat vidare för ett andra utlåtande.
Mvh Patrik
Patrik Karlsson
Service Technichan
och lite senare fick jag detta mail ....
Hej Peter,
Jag har fått svaret att fabriken vill ha ett foto på dataskylten för att avgöra tillverkningsdatum.
Gärna kvitto med om det finns. Där kan också finnas information som leder oss till tillverkningsdatum.
Mvh Patrik
Patrik Karlsson
Service Technichan
Jag skickade över foton och vad de mer frågade efter den 19-05-2020...... och så väntade jag på att Dometic skall höra av sig...... jag väntar...... och väntar.....
Måndag den 08-06-2020 ringer jag Dometic och pratar med Patrik.... han hade inte haft möjligheter att prata med berörda personer meN lovade att han får den möjligheten i början av denna vecka..... och Patrik lovade att återkomma så fort han pratat med dem..... jag sa har jag inte hört av dig på fredag så får jag väl försöka lösa detta på ett annat sätt..... och det är därför jag nu sitter här och skriver om att Dometic´s S4 skjutfönster inte håller den höga kvalité som Dometic utlovar..... och än så länge håller inte heller Dometic´s höga service/garanti någon högre kvalité när Dometic inte håller vad de lovar....
SÅ ÄN EN GÅNG VILL JAG VARNA ER FÖR DOMETIC S4 SKJUT FÖNSTER...... DE HÅLLER INTE DEN HÖGA KVALITE SOM DOMETIC UTLOVAR.
OCH HAR NÅGON HÄR PÅ HBK UPPLEVT SAMMA PROBLEM MED DOMETIC S4 SKJUTFÖNSTER SÅ FÅR NI GÄRNA HÖRA AV ER..... FORTSÄTTNING FÖLJER....
Vintern stannade jag kvar i Grekland även om den inte var så kall så kunde jag inte riktig förstå varför det kändes så dragit och kallt i min HB..... hela tiden trodde jag att det var min nya 5kW Kina värmare som inte klarade av att hålla en jämn temperatur. våren kom en dag.... och med den kom även Corona, efter mycket funderingar så bestämde jag mig för att köra tillbaka till Sverige.
Jag hittade en bra ställplats nära havet i Malmö.... denna dag kom det en kraftig vind (ca 15m/sek) från aktern av HB....jag hade min arm på ryggstödet som är precis vid fönstret..... och så känner jag att det blåser på min arm trots att fönstret är stängt..... genast började min "Sherlock Holmes" cell att fundera.... och så gjorde jag en grundlig undersökning...
Det tog inte lång tid innan jag hade mitt resultat klart .... och det visade att alla fyra nya fönster läcker in väldigt mycket luft från mittlisten....
Jag tog kontakt med Dometic i Gtbg. genom att fylla i en klagan på deras hemsida..... sen väntade jag..... och väntade......
Efter ca 10 dagar ringde jag Dometic i Gtbg..... att de inrte hade svarat berodde på att de hade haft fel på deras webbsida..... tro det om vi vill..... I samtalet skulle jag få den info jag behövde.... och detta fick jag från Patrik Karlsson den 08-05-2020
Hej Peter,
Jag har mailat vår fabriksansvarige angående sprickorna. Jag återkommer när jag fått svar på det.
När det gäller läckage så måste i detta fallet en av våra service partners titta på det och konstatera ursprungsfel.
Gå in på följande länk och klicka i SERVICECENTER: https://www.dometic.com/sv-se/se/hitta-en-%C3%A5terf%C3%B6rs%C3%A4ljare
Jag klickade på länken och valde malmö.... då fick jag info att jag skulle kontakta Fritidscenter Malmö i Arlöv..... sagt och gjort..... Resultatet visade sig att Fritidscenter inte hade något avtal med Dometic när det gäller service och bedömning av fönsterskador..... trotts att Dometic skriver att de har ett samarbete
Hej Patrik...
I tisdags var jag hos Fritidscenter Malmö i Arlöv och visade upp mina Dometic S4 skjutfönster . Hasse och Andreas var kontakterna där.
Jag fick den uppfattning av dem att ni inte har service avtal med firman för att de skall skriva en ursprungsfels rapport.
Däremot sa Hasse på Fritidscenter att om ni (Dometic) tar kontakt med Hasse på verkstaden (040-436030) och begära en ursprungsfels rapport så skulle han skriva en.
Sänder också över filmbevis på hur viden blåser in genom mittlisten på mina S4 fönster (samma fel på alla 4 fönster)..... Tyvärr gick det inte att bifoga en film så jag har lagt ut två filmer på Youtube... klicka på länken så kommer ni direkt till filmen
Är något oklart i detta ärende skall ni skriftlig snarast kontakta avsändaren av detta e-mail
Den 19-05-2020 svara Dometic mig.....
Hej Peter,
Jag har mailat vidare och inväntar slutgiltigt svar.
Jag ska kontakta Fritidscenter så att de har rätt inlogg för att kunna utföra garantijobb med.
Jag hör av mig så fort jag har fått svar.
Mvh Patrik
Patrik Karlsson
Service Technichan
Phone +46 (0) 31 734 11 20
patrik.karlsson@dometic.com
Dometic Scandinavia AB, Gustaf Melins gata 7, 421 31 Västra Frölunda Sweden
Samma dag skickar jag ett nytt mail till Dometic.....
Hej Patrik....
Okej då väntar vi på svar..... här om dagen upptäckte jag mycket små "skägg" i plasten, just i den konkava kurvan där de små sprickor har uppstått. Mina tre andra S4 fönster har inte dessa plast skägg...
Hittade du på you tube filmerna som visar hur det blåser in genom mellan listen på fönstren ? Alla mina 4 S4 fönster blåser det in från listen...
Vänliga hälsningar
Peter Nyberg
och senare på dagen får jag detta svar.....
Hej,
Ja det gick fint att se filmen och det är därför jag skickat vidare för ett andra utlåtande.
Mvh Patrik
Patrik Karlsson
Service Technichan
och lite senare fick jag detta mail ....
Hej Peter,
Jag har fått svaret att fabriken vill ha ett foto på dataskylten för att avgöra tillverkningsdatum.
Gärna kvitto med om det finns. Där kan också finnas information som leder oss till tillverkningsdatum.
Mvh Patrik
Patrik Karlsson
Service Technichan
Jag skickade över foton och vad de mer frågade efter den 19-05-2020...... och så väntade jag på att Dometic skall höra av sig...... jag väntar...... och väntar.....
Måndag den 08-06-2020 ringer jag Dometic och pratar med Patrik.... han hade inte haft möjligheter att prata med berörda personer meN lovade att han får den möjligheten i början av denna vecka..... och Patrik lovade att återkomma så fort han pratat med dem..... jag sa har jag inte hört av dig på fredag så får jag väl försöka lösa detta på ett annat sätt..... och det är därför jag nu sitter här och skriver om att Dometic´s S4 skjutfönster inte håller den höga kvalité som Dometic utlovar..... och än så länge håller inte heller Dometic´s höga service/garanti någon högre kvalité när Dometic inte håller vad de lovar....
SÅ ÄN EN GÅNG VILL JAG VARNA ER FÖR DOMETIC S4 SKJUT FÖNSTER...... DE HÅLLER INTE DEN HÖGA KVALITE SOM DOMETIC UTLOVAR.
OCH HAR NÅGON HÄR PÅ HBK UPPLEVT SAMMA PROBLEM MED DOMETIC S4 SKJUTFÖNSTER SÅ FÅR NI GÄRNA HÖRA AV ER..... FORTSÄTTNING FÖLJER....