• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VARNING för Dometic S4 skjutfönster

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I Juli föra året bytte jag fyra (4) fönster på min HB..... jag valde då Dometic S4 skjutfönster eftersom de skulle vara av högsta kvalitet enligt vad Dometic skriver i sin marknadsföring...
Vintern stannade jag kvar i Grekland även om den inte var så kall så kunde jag inte riktig förstå varför det kändes så dragit och kallt i min HB..... hela tiden trodde jag att det var min nya 5kW Kina värmare som inte klarade av att hålla en jämn temperatur. våren kom en dag.... och med den kom även Corona, efter mycket funderingar så bestämde jag mig för att köra tillbaka till Sverige.
Jag hittade en bra ställplats nära havet i Malmö.... denna dag kom det en kraftig vind (ca 15m/sek) från aktern av HB....jag hade min arm på ryggstödet som är precis vid fönstret..... och så känner jag att det blåser på min arm trots att fönstret är stängt..... genast började min "Sherlock Holmes" cell att fundera.... och så gjorde jag en grundlig undersökning...
Det tog inte lång tid innan jag hade mitt resultat klart .... och det visade att alla fyra nya fönster läcker in väldigt mycket luft från mittlisten....
Jag tog kontakt med Dometic i Gtbg. genom att fylla i en klagan på deras hemsida..... sen väntade jag..... och väntade......
Efter ca 10 dagar ringde jag Dometic i Gtbg..... att de inrte hade svarat berodde på att de hade haft fel på deras webbsida..... tro det om vi vill..... I samtalet skulle jag få den info jag behövde.... och detta fick jag från Patrik Karlsson den 08-05-2020

Hej Peter,
Jag har mailat vår fabriksansvarige angående sprickorna. Jag återkommer när jag fått svar på det.

När det gäller läckage så måste i detta fallet en av våra service partners titta på det och konstatera ursprungsfel.

Gå in på följande länk och klicka i SERVICECENTER:
https://www.dometic.com/sv-se/se/hitta-en-%C3%A5terf%C3%B6rs%C3%A4ljare

Jag klickade på länken och valde malmö.... då fick jag info att jag skulle kontakta Fritidscenter Malmö i Arlöv..... sagt och gjort..... Resultatet visade sig att Fritidscenter inte hade något avtal med Dometic när det gäller service och bedömning av fönsterskador..... trotts att Dometic skriver att de har ett samarbete :rolleyes: ... så jag skickade ett nytt mail till Dometic den 14-05-2020....

Hej Patrik...
I tisdags var jag hos Fritidscenter Malmö i Arlöv och visade upp mina Dometic S4 skjutfönster . Hasse och Andreas var kontakterna där.
Jag fick den uppfattning av dem att ni inte har service avtal med firman för att de skall skriva en ursprungsfels rapport.
Däremot sa Hasse på Fritidscenter att om ni (Dometic) tar kontakt med Hasse på verkstaden (040-436030) och begära en ursprungsfels rapport så skulle han skriva en.
Sänder också över filmbevis på hur viden blåser in genom mittlisten på mina S4 fönster (samma fel på alla 4 fönster)..... Tyvärr gick det inte att bifoga en film så jag har lagt ut två filmer på Youtube... klicka på länken så kommer ni direkt till filmen



Är något oklart i detta ärende skall ni skriftlig snarast kontakta avsändaren av detta e-mail

D
en 19-05-2020 svara Dometic mig.....


Hej Peter,

Jag har mailat vidare och inväntar slutgiltigt svar.

Jag ska kontakta Fritidscenter så att de har rätt inlogg för att kunna utföra garantijobb med.

Jag hör av mig så fort jag har fått svar.

Mvh Patrik

Patrik Karlsson
Service Technichan

Phone +46 (0) 31 734 11 20
patrik.karlsson@dometic.com

Dometic Scandinavia AB, Gustaf Melins gata 7, 421 31 Västra Frölunda Sweden



Samma dag skickar jag ett nytt mail till Dometic.....


Hej Patrik....

Okej då väntar vi på svar..... här om dagen upptäckte jag mycket små "skägg" i plasten, just i den konkava kurvan där de små sprickor har uppstått. Mina tre andra S4 fönster har inte dessa plast skägg...
Hittade du på you tube filmerna som visar hur det blåser in genom mellan listen på fönstren ? Alla mina 4 S4 fönster blåser det in från listen...

Vänliga hälsningar
Peter Nyberg


och senare på dagen får jag detta svar.....

Hej,
Ja det gick fint att se filmen och det är därför jag skickat vidare för ett andra utlåtande.

Mvh Patrik
Patrik Karlsson
Service Technichan


och lite senare fick jag detta mail ....


Hej Peter,
Jag har fått svaret att fabriken vill ha ett foto på dataskylten för att avgöra tillverkningsdatum.
Gärna kvitto med om det finns. Där kan också finnas information som leder oss till tillverkningsdatum.

Mvh Patrik
Patrik Karlsson
Service Technichan



Jag skickade över foton och vad de mer frågade efter den 19-05-2020...... och så väntade jag på att Dometic skall höra av sig...... jag väntar...... och väntar.....
Måndag den 08-06-2020 ringer jag Dometic och pratar med Patrik.... han hade inte haft möjligheter att prata med berörda personer meN lovade att han får den möjligheten i början av denna vecka..... och Patrik lovade att återkomma så fort han pratat med dem..... jag sa har jag inte hört av dig på fredag så får jag väl försöka lösa detta på ett annat sätt..... och det är därför jag nu sitter här och skriver om att Dometic´s S4 skjutfönster inte håller den höga kvalité som Dometic utlovar..... och än så länge håller inte heller Dometic´s höga service/garanti någon högre kvalité när Dometic inte håller vad de lovar....

SÅ ÄN EN GÅNG VILL JAG VARNA ER FÖR DOMETIC S4 SKJUT FÖNSTER...... DE HÅLLER INTE DEN HÖGA KVALITE SOM DOMETIC UTLOVAR.

OCH HAR NÅGON HÄR PÅ HBK UPPLEVT SAMMA PROBLEM MED DOMETIC S4 SKJUTFÖNSTER SÅ FÅR NI GÄRNA HÖRA AV ER..... FORTSÄTTNING FÖLJER....o_O
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Tråkigt!

Tyvärr är det en strategi som kundtjänster har idag, ställa dumma och omöjliga frågor tills man tröttnar. Har precis avslutat en tvist med Bauhaus om ett växthus som är för litet. Jag mäter utsidan och skickar video som bevis, men det hela slutar med anmälan till ARN. Där svarar Bauhaus att "Det är inte bevisat att växthuset är mindre på insidan". Jag fick rätt och dom blev tvungna att reducera priset.
Så jag gör som du, tar tillfället i akt och sprider detta till så många det bara går. (Hoppas det inte gör något)
Hoppas du har större tur med din kundtjänst!

Vänligen Jocke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag fick ett oväntad telefonsamtal i måndags.... Från Mats på Dometic.
Dometic tar nu sitt fulla ansvar och byter helt kostnadsfritt ut mina nya 4st S4 skjutfönster mot nya.
Vi bestämde att göra detta efter industrsemmestern
Det enda krav jag har är att Dometic inte ger mig nya fönster med samma dåliga konstruktion på mittlisten.... Men jag hoppas att Dometic har löst problemet men den dåliga konstruktion av mittlisten..... Annars får jag fortsätta min "kamp"....

Till Admin... Jag skulle bli tacksam om du kan radera namnet på personen från Dometic i mitt första inlägg... Tusen tack på förhand....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Många undrar säkert hur det gick med mina dåliga Dometic S4 skjutfönster
Hela sommaren gick och i början av oktober hämtade jag 4 nya Dometic S4 skjutfönster.
Sen tog det inte många dagar innan de var på plats... Bra för nu närmar sig vintern snabbt (här i skåne i vart fall )....
En dag körde jag ner i norra hamnen i Malmö för att fiska lite sill... Det blev lite fler dagar där..... En dag blåser det ca 12-15M/sek. Bakifrån husbilen.... Värmen är på.... Men ändå tycker jag att det är kallt inne i husbilen ... Så jag känner med handen vid mittlisten på fönstren.... Till min stora förskräckelse så känner jag hur en kall vind blåser just där mittlisten sitter... Tar fram ett värmeljus och kollar.... Till min förskräckelse så fladdrar lågan kraftig.... Och slutligen blåser den ut .
När jag hade kontakt med Dometic så frågade jag hur de tänkte lösa vind problemet.... Svaret som jag fick då var ungf..... Peter det är sommar, njut av vädret ....
Så jag gjorde så gott jag kunde även om vädret inte var så bra ....

Nu med facit i handen så ser jag att mina funderingar om hur tänker Dometic lösa fönster problemet var verkligen befogad.
Jag tar på nytt kontakt med Dometic och berättar läget.... Jag berättar också att de 4 nya fönstren som man skjuter till sidan glappar, de är 4mm för låga... Och att en fabriks monterad skruv går emot ett fönter varje gång det öppnas, med följd att rutans underkant slits ner sakta men säkert... Till min stora förskräckelse så menar nu Dometic att jag har monterat fönstren fel
Och att jag skall åka till campea i Arlöv så får de kontrollera monteringen av fönstren.... Just nu känns den tanken helt fel, så jag har kontaktat en besiktningsman från handelskammaren i Malmö, han kommer att besikta fönstren så fort det börja blåsa rejält igen.

Jag har funderat på hur kunde nu detta hända så mycket förarbete och så blev det bara ännu värre ...

Som jag ser det så tog Dometic inte notis av fönster problemet utan hade säkert andra idéer om vad som är fel.... Och tänkte mer på företagets image och som goodwill fick jag 4 nya fönster.

Nu är det så om ett företag vet att produkten inte håller måttet då, skickar ju inga företag ut samma dåliga vara en gång till till kunden om de har det minsta intresse i att ha nöjda kunder.

Dometic har gjort flera dåliga företags beslut....
1. Den ansvarige tog inte konstruktions felet på allvar. I denna situation visar den anställde ingen respekt för kunden

2 den ansvarige visar heller inte företaget som har anställt honom respekt, när han inte gör en professionell felsökning av produkten, men han vill säkert ändå ha ut sin fulla lön

3. När Dometic inte tar felet på allvar så kan de inte heller öka kvaliten på deras produkter (dålig kvalitetssäkring av en produkt), och då kan man ju undra om detta är bra för företaget

4. Jag har försökt att få tag i personalansvarige chef, den som har hand om kvalitetssäkringen av Dometic's produkter utan att lyckas... Känsla jag nu har fått av Dometic är att detta är ett super arrogant företag som sitter på sina höga hästar och ser ner på alla andra....

Som sagt jag hade hellre sluppit att skriva detta brev, men ibland måste man anstränga sig om man vill ha något gjort.

Peter Nyberg

Gå in på Youtube och skriv..
Dometic S4 skjutfönster
... Så kan ni se 3 filmer hur de nya fönster läcker in kall vind...

Detta är sen ingen debatt tråd....så var så vänlig att svara inte, då slipper jag stänga tråden
Vill ni konma i kontakt med mig. Skicka då ett pm.
Tråden är en ren upplysning om en dålig produkt som inte borde få säljas

Foton visar glappet på 4 mm som bara finns på de nya fönstren

IMG_20201022_175938.jpgIMG_20201022_192042.jpg
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Eller blåsmunstycket.
Jag hittade ett litet hål i en limning av en framruta med denna.
Det fungerar ofta med rökaggregat också men dessa är lite svårare att få låna.
 
Toppen