Om man får ett tillfälligt spänningsfall kan varningslampan för airbagen tändas. Jag drabbades av detta när jag tog ut bilen från vinterförvaringen förra året. Försökte starta utan batteriet var laddat tillräckligt.
Läste av felkoden och har för mig att den visade U171a vilket verkar stå för något elektriskt fel.
Nollställde felkoden för att se om den tände igen men det gjorde den inte.
Har läst om andra som lämnat bilen till verkstad. En hade fått blinkersspaken utbytt till en kostnad av 4000:- kr.
En annan hade fått uppgiften om att man skulle byta krocksensorn för bortåt 10000:- kr..
Även om man byter dessa delar måste man nollställa felkoden. Man kan ju undra om vad som hänt om man bara nollställt felkoden.
Är felet kvar tänds ju varningslampan igen och då är det dags för ordentlig felsökning och reparation.
Som jag ser det skall man börja med att läsa av felkoden för att se vad den anger. Får man ett svar som pekar på ett ospecificerat elektriskt fel kommer en verkstad troligen gör någon form av killgissning och byta någon komponent och nollställ felkoden. Tror då att man reparerat bilen då det i själva verket troligen hade räckt med att nollställa felkoden.