• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm Varning för airbag problem!

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Hej!
Har någon erfarenhet av att varning för airbag lyser? Det glr den på vår och inget har hänt mig veterligen, men den lyser och tycker att jag skall kolla instruktionsboken! Men hittar ingen förklaring där! Någon!?
Lena pk
 

Fricco

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
39514
Medlemskap
2025
Om det är Ducato så är det väl standardfelet.
Kontrollenheten för passagerarairbagen som lagt av.
Kostade drygt 7000 kr att byta i höstas hos Fiat professional verkstad.
Gissar att man inte kommer igenom besiktningen om man inte fixar detta.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Fel på styrenheten till airbagen. Sitter bakom handskfacket. Kan demonteras o skickas får renovering. Kostar totalt ca 5000:- på extern verkstads. Hos Fiat ca 7000:-. Måste fungera felfritt inför besiktning.
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Efter en kontrollbesiktning för många lyste en sådan lampa. Fiat verkstaden hittade inget fel och släckte lampan. Troligen hade besiktningspersonalen gjort något med bältet utan att någon satt i passagerarsätet. Har inte återkommit. Vid den tiden hade jag ingen egen felkodläsare. Prova alltså först med att radera felkoden och hoppas på att den inte återkommer.
 

Poha

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
22530
Medlemskap
2025
Hej!
Har någon erfarenhet av att varning för airbag lyser? Det glr den på vår och inget har hänt mig veterligen, men den lyser och tycker att jag skall kolla instruktionsboken! Men hittar ingen förklaring där! Någon!?
Lena pk
Mycket troligt att styrdonet till airbagen gett upp. Måste rep eller bytas.
Kontakta Lastvagnscenter Uddevalla om du bor i närheten så får du hjälp
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Om man får ett tillfälligt spänningsfall kan varningslampan för airbagen tändas. Jag drabbades av detta när jag tog ut bilen från vinterförvaringen förra året. Försökte starta utan batteriet var laddat tillräckligt.
Läste av felkoden och har för mig att den visade U171a vilket verkar stå för något elektriskt fel.
Nollställde felkoden för att se om den tände igen men det gjorde den inte.
Har läst om andra som lämnat bilen till verkstad. En hade fått blinkersspaken utbytt till en kostnad av 4000:- kr.
En annan hade fått uppgiften om att man skulle byta krocksensorn för bortåt 10000:- kr..
Även om man byter dessa delar måste man nollställa felkoden. Man kan ju undra om vad som hänt om man bara nollställt felkoden.
Är felet kvar tänds ju varningslampan igen och då är det dags för ordentlig felsökning och reparation.
Som jag ser det skall man börja med att läsa av felkoden för att se vad den anger. Får man ett svar som pekar på ett ospecificerat elektriskt fel kommer en verkstad troligen gör någon form av killgissning och byta någon komponent och nollställ felkoden. Tror då att man reparerat bilen då det i själva verket troligen hade räckt med att nollställa felkoden.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Lämpligt att först att kolla efter billigare fel, exempelvis: Kabelanslutningar vid styrenheten. Jordning av styrenheten. Kablar till bältesförsträckare ( under stolarna om det är Fiat Ducato el motsv. Peugeot/Citroen).
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Fel på styrenheten till airbagen. Sitter bakom handskfacket. Kan demonteras o skickas får renovering. Kostar totalt ca 5000:- på extern verkstads. Hos Fiat ca 7000:-. Måste fungera felfritt inför besiktning.
Var styrenheten sitter beror förstås på vilken bilmodell det är frågan om. Handlar det om Fiat så har ju dessutom handskfacket flyttats några gånger….
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Om man får ett tillfälligt spänningsfall kan varningslampan för airbagen tändas. Jag drabbades av detta när jag tog ut bilen från vinterförvaringen förra året. Försökte starta utan batteriet var laddat tillräckligt.
Läste av felkoden och har för mig att den visade U171a vilket verkar stå för något elektriskt fel.
Nollställde felkoden för att se om den tände igen men det gjorde den inte.
Har läst om andra som lämnat bilen till verkstad. En hade fått blinkersspaken utbytt till en kostnad av 4000:- kr.
En annan hade fått uppgiften om att man skulle byta krocksensorn för bortåt 10000:- kr..
Även om man byter dessa delar måste man nollställa felkoden. Man kan ju undra om vad som hänt om man bara nollställt felkoden.
Är felet kvar tänds ju varningslampan igen och då är det dags för ordentlig felsökning och reparation.
Som jag ser det skall man börja med att läsa av felkoden för att se vad den anger. Får man ett svar som pekar på ett ospecificerat elektriskt fel kommer en verkstad troligen gör någon form av killgissning och byta någon komponent och nollställ felkoden. Tror då att man reparerat bilen då det i själva verket troligen hade räckt med att nollställa felkoden.
Tack för svar men Hur avläser man felkod och hur nollställer jag den?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Eller också investerar man i en egen felkodsläsare som även kan släcka felkoder.
Helt rätt. Jag har en Icarsoft Pro som tar dom flesta bilmärken. Men dom är rätt dyra att köpa om man inte har så stor användning av dom.

Dom flesta odb donglar tillsammans med mobil släcker inte airbag mm..

Så om man inte har så stor nytta av egen felkodsläsare så är det bättre att låta någon läsa av tycker jag......

Men det är jag det....
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Standard fel airbag SRS boxen på senare modell av Fiat läsa av fel kod behöver man en mer avancerad OBD2 läsare eventuellt ett mellan kabel till OBD2 läsare och programvara typ Multieuscan.Sök på youtube fiat ducato SRS en massa info. Fick min bytt via försäkringen dom tog den kostnad 4000kr.
 
Toppen