Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vilken typ av värmare har du?Mitt varmvatten blir kokhett och jag får felkod w 17 h på panelen. Det finns vatten i systemet, jag har kollat. Jag har inte ställt nån temp å vattnet bara slagit på värmaren för att få värme. Vad gör jag för fel?
Bra att du tog upp legionella. Skapa gärna en egen tråd om legionellaHej! det är väl så att om värmaren går för att få värme i bilen så blir väl varmvattnet kokhätt. däremot om inomhustemperaturen är uppnodd så håller den antingen 40 eller 65 grader. för legionellasjukan rekomenderar jag 65 grader.
Det kan nog stämma.Legionella är inget problem i en husbil med liten vattenvolym och stor genomströmmning.
Verkar som vi har liknade jobbLegionella bakterier trivs bäst i lite lägre temperaturer (under 40grader). De frodas i stillastående vatten, t.ex botten på varmvattenberedare med dålig omsättning.
För att undvika bakterierna, om man haft bilen stående med vatten i beredaren i några veckor, är att köra upp beredaren till 60grader en stund (då dör bakterierna). Sedan kan man sänka till 40 igen när beredaren används.
Sedan är det ju så att bruksvolymen på vattnet ökar om man kör vattnet på 60 grader men även energiförbrukningen.
Vad jobbar du med?Verkar som vi har liknade jobb
Åke
Jobbar som drifttekniker för fastigheter.Vad jobbar du med?
Själv var jag tidigare drifttekniker och då fastnade det en del![]()
Förekommer ibland i duschhuvuden/munstycken eftersom man oftast inte duschar så varmt. Man kan spola igenom, länge med varmt vatten, eller så lägger man slang och duschhuvud/munstycket i en hink med klorin en stundJa så länge man kan köra upp tempen till drygt 60° i varmvattenberedaren så är man ju väl skyddad men det finns ett par exempel på att man fått legionellatillväxt som man härlett till duschslangen där ju man inte kan få dessa höga temperaturer och där duschen I åtminstone ett fall inte använts så ofta.
Har du blivit något klokare om ditt varmvatten.Mitt varmvatten blir kokhett och jag får felkod w 17 h på panelen. Det finns vatten i systemet, jag har kollat. Jag har inte ställt nån temp å vattnet bara slagit på värmaren för att få värme. Vad gör jag för fel?