• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmt vatten från solen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej!

Nu har TRUMA ringt mig och de tyckte att ideén om att ha en solfångare som värmer vattnet i bouiler var en bra ideé.... så de skulle prata med fabriken i Tyskland.
Jag tänkte göra en liten "marknads analys" om intresse finns här på Husbilsklubben, och sen vidarbefodra resultatet till truma i Härslöv.
Tanken är enkel en liten anläggning (typ de nya med vacumrör, 1 rör bör räcka) med en solcellsstyrd cirkulationspump, termostat och en liten ackumulationstank och så lite slangar allt bör inte väga mer än några kg. Tanken är att det skall finnas en in-utgång på trumapannan för solvärme så H-bilsägaren själv kan koppla in en liten solanläggning på Truman.
Så nu undrar jag om ni H-bilsägare är intreserad av att få sitt varmvatten från solen i sin H-bil. Tycker du att ideén låter bra så klicka på tackfliken för då är det lätt att se hur stort intresset är :yes:
Varma hälsningar
Peter
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Förlusten i kablarna av värme är för stor för att det skall fungerar.... jag hade gjort så tidigare, en tempgivare styrde allt...men då slangarna är så långa (totalt ca 11m matningen matningen har minst 5 meter 0,8mm[FONT=&quot]Ø slang... solfångaren har max 3 mm[/FONT][FONT=&quot]Ø i kapillären... men mycket mer metrar.... men då dim är liten i solfångaren så blir där inte så mycket vatten i den[/FONT]) så värmeförlusten är stor när solen inte är intensiv... pumpen startade och stannade med längre och längre intervall.... i dom långa intervallerna blev vattnet kalt i slangen ...
Därför kör jag nu systemet bara under den tiden solen är intensiv.... en timer styr nu förloppet... sen skall det bli intressant med den nya solfångaren.... köpte den på vinst eller förlust.... kan jag använda den återkommer jag... annars är det så som du säger det enklaste sättet att koppla ett system.... men det verkar så att jag nästan aldrig kan gå den enklaste vägen:twitcy:...kul att du lämnar synpunkter och följer ämnet.... jag är bara en glad och envis (eller dum) amatör..... Men en sak är säkert solvarmt vatten är en stor grej för husbilar, att ingen kommer med ett system fattar jag inte.... vi har ju solceller till elen så vi står ju ute i solen.....men om jag träffar en firma som är intresserad så skall jag se om de kan få igång produktion för solvarmt vatten.... Jag hörde att kylan har börjat komma i Sverige.... här har vi värmebölja.... i snart två veckor har det varit över 35+ i skuggan... tur att jag står nära havet för i byn är det ännu mer :swoon:

Önskar dig och alla andra här på forumet en underbar dag
Peter & Wovi


Beträffande styrning av pump; hade det inte varit en god idé att styra det med hjälp av spänningen från solcellerna? När de producerar tillräckligt hög spänning så kan pumpen starta och när de går ner i effekt (t.ex. om det blir molnigt) så stängs strömmatningen till pumpen.
Jag följer ditt projekt så får vi se vad du kommer fram till :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Hmmm, kanske hade varit idé med varvtalsstyrd pump? Då kan den ju pumpa långsammare o långsammare om solen inte eldar på och motsvarande när solen börjar bli effektiv. På så vis kallnar ju i alla fall inte slangarna. Låter dock som om lite mer volym på taket inte hade skadat...

Ja, här har varit lite svalare några dagar - jag får ångest bara jag tänker på mörker o kyla.

Ha det gott i värmen, jag är i alla fall avundsjuk :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Jodå pumpen blir liksom varvtalsstyrd..... för vid lite sol går den långsammare.... men det hjälper tyvärr inte.... i ett proffssystem tror jag man kan göra annorlunda och mycket bättre.....

Ha en härlig kväll framför brasan....

Kram Peter & Wovi

Hmmm, kanske hade varit idé med varvtalsstyrd pump? Då kan den ju pumpa långsammare o långsammare om solen inte eldar på och motsvarande när solen börjar bli effektiv. På så vis kallnar ju i alla fall inte slangarna. Låter dock som om lite mer volym på taket inte hade skadat...

Ja, här har varit lite svalare några dagar - jag får ångest bara jag tänker på mörker o kyla.

Ha det gott i värmen, jag är i alla fall avundsjuk :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Får man bara lite tid på sig och några försök så blir det nog bra till sist.

Nä, ingen brasa (inomhus) än så länge lyckligtvis. Just nu är det 20 grader varmt ute - riktigt skönt!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

20 Grader +..... det är vad jag behöver..... jag är så tröt på denna värme.... ibland tänker jag att det är nog inte gud som har skapat jorden...... det måste varit djävulen......för så varmt som här är så passar det nog honom bättre....
Jag har aldrig riktigt gillat värmen när det är så varmt att bara man tänker på hur man skall skydda sig för värmen ....gör att man svettas enormt :twitcy:..... våren och höstarna är bäst på dessa breddgrader..... och sommaren i Skandinavien är bättre än här..... så just nu är det jag som är avundsjuk....

Önskar alla i Hb-klubben en underbar skön dag..... Peter & Wovi

Får man bara lite tid på sig och några försök så blir det nog bra till sist.

Nä, ingen brasa (inomhus) än så länge lyckligtvis. Just nu är det 20 grader varmt ute - riktigt skönt!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

20°C på natten och 25°C på dagen är det ultimata. Ungefär som på Kanarieöarna på vintern... Jag tror vi får flytta dit :)
Jag tål värme bättre än kyla....

Ha det så gott i värmen Peter!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Värmen är inga problem bara den inte stiger över kroppstemperaturen:msn_sun:

Har inte haft fönster i mitt sovrum sedan Maj och ett svalkande dopp i poolen precis innan sängen
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Med den solfångaren jag har i dag (förångaren från en gammal frys) så blir vattnet så varmt att jag bränner mig på det..... så någon legionärssjuka bör jag inte få..... men med mercys lag kan ju allt hända :twitcy:....


Jag fick info om att vattentankarna är så små och så mycket omsättning på vattnet så var det ingen risk för legionellabakterier .
Vi kan ju inte få mer än 60* i våran trumapanna .
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

:)
Så här har min tanke vart, följande av denna tråd...
Varför inte skala ned ett redan funktionellt system?

Så finner du nedan mini-panel, verkligen kanon!
Förkovra oss gärna mer, detta är den trådar jag följer med "spänning"... ;)

Vänl. Magnus


..
Oj.. ser att det blev ett litet foto på den lille solfångaren....

Varma hälsningar från Kyparissia 32,5 +
Peter & Wovi
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej Magnus..... kul att du gillar id'en med solvarmt vatten.... jag hoppas att jag får den lilla solfångaren i veckan.... så jag kan prova den..... problemet för andra är sen att solfångaren går inte att köpa på den fria marknaden..... men vi är ju många i klubben så kanske ett gemensamt inköp kan få dem att tillverka dessa små solfångare....

I dag är det en skön frisk vind som blåser rätt in från medelhavet...och än har jag inte svettats :twitcy:när jag sitter vid tangentbordet.....

Kram Peter & Wovi


:)
Så här har min tanke vart, följande av denna tråd...
Varför inte skala ned ett redan funktionellt system?

Så finner du nedan mini-panel, verkligen kanon!
Förkovra oss gärna mer, detta är den trådar jag följer med "spänning"... ;)

Vänl. Magnus
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej igen....

Nu har solpanelen kommit.... det första jag gjorde var ju att öppna anläggningen för att se hur det fungerar...som jag förstår så rinner vattnet i ett helt slutet system av metall....två rör på ca 10mm går in i varje glasrör... sen in i en fördelare (det är nog en kort slinga).... rätta gärna mig om jag har missuppfatta sakerna...inne i glasrören är det ett nytt rör som är matt svart.... och det är i detta rör som slingan går in i..... Jag vet att systemet är för ett öppet system.... men med tanke på konstruktionen så borde det i vart fall klara vattenpumpens tryck..... kan det var 1,5 eller max 2 kg.?..... så nu tänkte jag koppla ett slutet system, där jag kopplar in en digital termostat som styr cirkulationspumpen, jag bör nog också koppla in en övertrycksventil i fall systemet skulle koka.... sen är det bara att hålla sig undan när man prova allt..... jag har en undran till reflektorn som sitter runt glasröret.... är det ok om man spolar rent det från damm ibland.... då det kommer alltid med tiden en hel del damm på det jag har uppe på taket....
Nu skall jag i väg till rörmokaren.... så vi hörs sen

Kram Peter & Wovi

på ena fotot ser ni min gamla kyl solfångare... den fick inte plats när jag kopplade in en solcellspanel till så nu har jag 235 Watt el
 

Bilagor

  • P1020365.JPG
    P1020365.JPG
    185 KB · Visningar: 7
  • P1020364.JPG
    P1020364.JPG
    113,6 KB · Visningar: 7
  • P1020366.JPG
    P1020366.JPG
    214,4 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Nu har jag kopplat in den nya solpanelen..... den fungerar mycket bra, även om det är ett slutet system, enligt en rörmokare som var här i går så klara panelen många kg tryck... jag har monterat på en tryckventil, hittade ingen på 2 kg.... så det blev en på 3kg.... men jag hoppas att anläggningen inte kommer upp i 3 kg, då jag tvivlar på att övrig som har med vatten att göra i husbilen inte klarar 3 kg..... I dag har den gett enligt givarna som sitter utvändigt på slangarna 40,3 + grader... sen får jag lägga till nästan 10 då givarna sitter utvändigt på slangen inne i husbilen... så runt 50+ blir vattnet i boilern.... det räcker för dusch mm.... men jag skall nog se om jag kan hitta en lite större... då jag har stor förlust i över 10 meter slang..... jag har hittat en liknande här hos rörmokaren.... den är ca 40% större och hade passat perfekt.... men han säljer inte den hur mycket jag än försökte.... men jag skall säkert hitta en inom snar framtid.... så denna får fungerar så länge....men en sak är säker att solvarmt vatten är en framtid för husbilar.... så jag skall se om jag kan få en firma att tillverka och sen sälja små solvärmare.... men just nu så njuter jag av dagen, men kanske i morgon...

Kram Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1020369.JPG
    P1020369.JPG
    159,6 KB · Visningar: 6
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Hej muskatten.

Jag antar att den lilla solfångaren knappast är avsedd för seriös värmeproduktion, snarare som ett proof of concept, en demogrej.

Genom att mäta på fotot och gissa att din husbil är cirka 2.30 bred så antar jag att solfångarens reflektorer har en sammanlagd yta i närheten av 0.11 kvadratmeter. Vid full solinstrålning och givet att panelen ständigt står i optimal vinkel mot solen kan man i Sverige nå 1000 W/kvm, i södra Europa uppåt 1500 W. Detta ger 110 - 165W minus förlusterna som kanske halverar utfallet.

Hur stor förvaringstank tänker du använda för att få tillräcklig vattenkapacitet?

Tillägg: Enligt tillverkaren eller något likvärdigt kan produkten leverera 602 W per kvadratmeter givet att den står i Wurzburg, Tyskland.

/ Erik
 
Senast redigerad av en moderator:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej Erik....

Det var intressant mattematik.... men hur som helst så har jag kopplat in panelen så att det varma vattnet samlas i Truma boilern... och om jag inte har helt fel så är den vist på 11 liter.... så det är ju inte mycket vatten den skall värma.....Mina första panel se tidigare foton, kom från en frys, det var förångaren som satt inne i frysen.... den lämnade så varmt vatten att jag brände mig på det.... jag har störst förlust i slangarna det är totalt över 10-11 meter 10mm slang som vattnet cirkulerar i mellan boilern och panelen....hade jag fått ner dim. så hade förlusten blivit mindre, eller kortare slangar.... men tyvärr så kan jag inte korta dem..... jag hoppas att jag framöver hittar en lik den jag hittade i dag hos rörmokaren.... men han ville inte sälja den, den var ca 40% längre i rören....
Eftersom ingen tar fram ett system för husbilar så tänkte jag att jag får prova mig fram..... så andra kan beräkna vad de behöver....
Kanske jag behåller båda för under vinterhalvåret här nere så behövs det större solfångare....

Kram Peter & Wovi



Hej muskatten.

Jag antar att den lilla solfångaren knappast är avsedd för seriös värmeproduktion, snarare som ett proof of concept, en demogrej.

Genom att mäta på fotot och gissa att din husbil är cirka 2.30 bred så antar jag att solfångarens reflektorer har en sammanlagd yta i närheten av 0.11 kvadratmeter. Vid full solinstrålning och givet att panelen ständigt står i optimal vinkel mot solen kan man i Sverige nå 1000 W/kvm, i södra Europa uppåt 1500 W. Detta ger 110 - 165W minus förlusterna som kanske halverar utfallet.

Hur stor förvaringstank tänker du använda för att få tillräcklig vattenkapacitet?

Tillägg: Enligt tillverkaren eller något likvärdigt kan produkten leverera 602 W per kvadratmeter givet att den står i Wurzburg, Tyskland.

/ Erik
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

En bra sak Gunnar... men den är svår att ta med sig i duschen och när man skall diska mm..... jag samlar allt varmt vatten i Truma boilern så det finns i hela husbilen.....

Kram Peter & Wovi

Ett betydligt billigare alternativ!
Rymmer ca 20 liter, finns hos bla Biltema pris ca kr 60,-

Visa bilaga 75382
 
Toppen