• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmt vatten från solen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej!

Nu har TRUMA ringt mig och de tyckte att ideén om att ha en solfångare som värmer vattnet i bouiler var en bra ideé.... så de skulle prata med fabriken i Tyskland.
Jag tänkte göra en liten "marknads analys" om intresse finns här på Husbilsklubben, och sen vidarbefodra resultatet till truma i Härslöv.
Tanken är enkel en liten anläggning (typ de nya med vacumrör, 1 rör bör räcka) med en solcellsstyrd cirkulationspump, termostat och en liten ackumulationstank och så lite slangar allt bör inte väga mer än några kg. Tanken är att det skall finnas en in-utgång på trumapannan för solvärme så H-bilsägaren själv kan koppla in en liten solanläggning på Truman.
Så nu undrar jag om ni H-bilsägare är intreserad av att få sitt varmvatten från solen i sin H-bil. Tycker du att ideén låter bra så klicka på tackfliken för då är det lätt att se hur stort intresset är :yes:
Varma hälsningar
Peter
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej Rusken.... och tack för påminelsen.... jo jag tänkte på detta i början, och då blev jag också lite fundersam över hur TRUMAN kan ha två nivåer.... varav den ena är på +40....
Jag dricker aldrig vattnet från tanken.... dricker bara köpevatten.... men vist det kan gå till matlagning.... Sen räknar jag med när allt är klart så styr jag allt elektronisk och låter inte reläet dra förrän jag har ca 6-70+ i solpanelen.... kanske detta eleminerar risken... men som man säger i Turkiet.... In Shalar....
Önskar dig en bra dag och njut av dagen :yes:

Kram Peter & Wovi

Svært interessant prosjekt!

Slike anlegg som supplement til lukkede varme systemer er trygge og meget miljøvennlige. Det jeg tenker på er når sol oppvarmet vann brukes åpent til forbruk.

Har en kamerat som holdt på å dø av det. Han fikk legionær syken av varmt vannet som var kun sol oppvarmet.

Så vær forsiktig!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej Knut.!

Ja du.! det hade varit bra om det fanns en lag som förbjöd lägre temp.... men just nu får jag använda mig av naturlagen.... längre fram hoppas jag att tempen kommer att höjas... men en sak är säkert.... här ligger en bra inovation till H-bilar.... om man vill tjäna pengar.... Kanske jag skulle höra med en firma i Turkiet om de kan tillverka ett system och sen sälja ett systemet till er här på H-bilsklubben...:swoon:

Önskar dig en bra dag
Kram Peter & Wovi

Kommer vatnet opp i en temp av minst 80°C en gang i uka så skulle en være sikker mot legionella. Som et sidesprang her - det finnes i Australia og New Zealand lov om at varmvatn ikke får bli mer enn 50°C!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Muskatten om du gör som Juan säger och kopplar in en 7805 rätt av riskerar du att få problem. För att få en säker funktion måste man ha avkopplingskondingar annars riskerar man att 7805:an hamnar i självsvängning! Så här ska det se ut:
Spänningsregulator UA7805 > Spänningsregulatorer | Kjell.com
// Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Tack Göte J.!

Jag såg denna koppling på internet (Ebay) men trodde att det inte gällde alla regulatorer.... men inga problem jag fixar Kondingarna i Turkiet sen blir nog allt bra.... Men jag är glad för din uppmärksamhet..:yes:

Önskar dig en bra kväll... solen är på väg att gå ner här (Samothfraki) kl är 20.08


Muskatten om du gör som Juan säger och kopplar in en 7805 rätt av riskerar du att få problem. För att få en säker funktion måste man ha avkopplingskondingar annars riskerar man att 7805:an hamnar i självsvängning! Så här ska det se ut:
Spänningsregulator UA7805 > Spänningsregulatorer | Kjell.com
// Göte J
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Juan, har du verkligen inte varit med om att de små rackana självsvänger? Man mäter med voltmeter tex 12v in och 2-3v ut. Man ser ingen överbelastning men ändå inte rätt utspänning och drar slutsatsen att halvledaren är kass. Men samma visa med ny komponent! Vanligtvis inträffar inte detta men det beror väl på hur lednings kapacitanser och induktans ser ut om svängningsvillkoret skall uppfyllas. Ett osciloskop avslöjar naturligtvis vad som hänt men det är ju inte alla som har tillgång till ett sådant.
Sätt kondingarna så nära 7805 som möjligt. Direkt på benen om inte annat!
// Göte J
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Nej det har jag aldrig sett, men jag har bara reparerat och konstruerat radiosändare, Blev informerad av detta för många år sedan på en FAIRCHILD kurs 1982-83 att det inte var ovanligt att det kunde uppstå av nätbrum lysrör mm.

Vissa nätdrivna aplikationer skulle det inte fungera utan .33uf kondensatorn.

Muskatten sätt dit dom så är du på den säkra sidan när du laddar batterierna, fast jag skulle nog hälldre välja en kondensator på 0.1uf för att elimenera växelströmsgeneratorns pulser istället.

Se databladet http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/228/390068_DS.pdf
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Tack..!

Är nu frame i Hatay.... Och träffar min dotter som skall ta en turkisk hund med sig till Sverige.... Jag har kopplat in lite mer eletronik..... bilder kommer senare...

kl är nu 09.00 och här är väldigt varmt just nu... över 30+


ÄNTLIGEN kan jag säga att vi igår slog värmerekord här i Kristianstad. 31,3 grader. Värmerekord i Kristianstad - Kristianstad - Kristianstadsbladet - Nyheter dygnet runt
Jag njöt i fulla drag - fattar inte varför jag bor i Sverige egentligen :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej i solvärmen.....

Nu är allt klart och provad under flera veckor.... Har kopplat in ett tidrelä som startar och stoppas systemet .... då jag tycker att det bara behöver gå under tiden solen står högt... just nu mellan 10.00 - 17.00.... Efter tmern styr en elektronisk temrostat (från Kjell&Co) tyvärr så är deras relä "slutna" så jag och jag hittar inte ett liknande som är "öppet" .. så jag kopplade in ett "växelrelä" som startar pumpen.... sen blev det ubs - regulatorn som ger 5 volt till LCD termometern.... Allt fick plats i en kopplingsdosa.... En stor fördel som jag märkt är att det blir ingen märkbar värme från truman som går ut i HB:en... men om jag kör varmvattnet på gas.... då strömmar värme ut i HB:en.... och det är jobbigt när innertempen gick över 30+.... Här i Makri (Grekland) har jag fått gjort en ram med glas som täcker hela panelen... Tempgivarnar sitter på slangen så jag tror att den verkliga tempen är högre... men att få ut +47 en normalvarm dag tycker jag är bra.... Nu får jag skruva ner på värmen i dushen... :twitcy:

Avslutar tråden här och hoppas den har varit till glädje för er....
Kram Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010019.JPG
    P1010019.JPG
    514,9 KB · Visningar: 8
  • P1010021.JPG
    P1010021.JPG
    451,7 KB · Visningar: 2
  • P1010040.JPG
    P1010040.JPG
    461,9 KB · Visningar: 2

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Jaha... då får jag öppna tråden igen.... då det blev som jag misstänkte ...men förträngde.... att kylskåpsförångaren inte gilllar vatten.... då det har redan blivit ett litet hål där vattnet pyser ut.... visserligen var det lätt att laga.... men jag vet inte när nästa hål dycker upp... det är bara en tidsfråga....
Så i veckan köpte jag en del metrar 6mm kopparrör.... för jag tänkte när tiden och lusten faller på så bygger jag en lite mer proffisig solfångare..... skall be en snickare att göra en mall som jag kan använda för att göra "spår" i en tun aluminiumplå (typ Wirsbos golvvärmeplåt) fast nu för 6mm kopparrör.....
Jag har även funderat på att använda baksidan av solpanelerna (de som ger ström) då de blir ganska varma.... och vid högre temp lämnar de mindre ström.... kanske man "slår två flugor i en smäll"...... men just nu så är en ny solfångare viktigare.... det har visat sig att förlusten ner till truman är ganska stor trots att jag har isolerade slangar.... mätte tempen direkt på solfångaren när den visar +47 så blir det inte mer än +33 som kommer in i tanken.... vet inte om det beror på att jag har kraftiga vattenslangar.... högtryckslangar.... och de måste också värmas upp under transporten av vattnet.... Tidigare fanns en oro för legionärsjukan då jag trodde att tempen i vattnet inte blev så högt som över 50+.... men nu misstänker jag att det blir mycket varmare en solig dag i solfångaren....
sen jag satte en tempgivare på solfångaren har det bara varit mulet med lite sol som snabbt försvinner.... men en sak är säkert detta med solvarmt vatten är en bra inovation till HB.... fattar inte varför ingen tar upp tillverkningen.... kanske jag skulle snacka med en firma nu när jag kör runt och se om vi kunde göra en prototyp....
Solfångaren sitter på samma ram som solpanelen och hela ekipaget går nu att vinkla över 45gr åt båda håll.... vilket har betytt att jag får ett mycket efektivare system.... kanske någon i HB-klubben också funderar eller håller på att göra ett solfångare system.? I så fall får du gärna höra av dig....
Angående eletroniken så hittade jag ett växelrelä på Ebay som passade diret på kretskortet så nu har jag bara ett relä som startar pumpen när vattnet är tillräkligt varmt i solfångaren..... tur att man är "pensionär" för hur skulle jag annars hunnit med allt detta.???:twitcy:

Peter & Wovi
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Koppar och aluminium är fiende med kombinatonen ström elektrisitet eller galvaniska strömmar.
Om man använder t.e.x en aluminiumkylare med gummislangar kopplade till koppparrör så är dom galvaniska strömmarna minimala och problemet minimalt.

Kan tillägga att för drygt ett år sedan såg jag en 3 meter lång propelleraxel i rostfritt som var helt uppäten av detta problemet. Batterierna bak och förbrukarna fram med jord i durken längs propelleraxeln. Axeln låg nästan alltid i lite vatten. så det gick kraftigt med ström längs axeln med denna förödliga effekt.

Vatten till taket till din husbil har normalt sett inga strömmar. Strömmen tar närmaste och enklaste vägen mellan batteri och förbrukare normalt sett i bottenplattan balkarna i bilen.
Har du aluminium och koppar se därför till att det inte har direkt kontakt utan med en bit gummi emellan så har du eliminerat det problemet .
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej......

Hmmm......Kanske dags för nya lärdommar...... läs nedan text

Absorbatorn. Det finns otaliga tekniker att bygga en absorbator till en plan termisk solfångare.
Alla måste dock ha ett rör anslutet som kan överföra värmen till vätskan. Dom flesta bygger på helplåtsidén, dvs man täcker hela solfångarytan med en värmeupptagande plåt.
Den vanligaste solfångarabsorbatorn är "Sunstrip", som uppfanns av Svenska Aluminiumfabriken, och senare utvecklades av Teknoterm AB.
Den består av en aluminiumplåt, 150mm bred, med ett kopparrör ingjutet i mitten, och belagd med aluminiumoxid.
Eller en variant med en kopparplåt, belagd med svart krom, som sedan ultraljudsvetsats på ett kopparrör, tex "Arnes Plåt".
En annan variant är att svetsa ihop två plåtar på varandra, så att dom bildar ett enda platt rör över hela solfångarytan, tex "Lartec".

I en solfångare är det ju bara kopparöret som kommer i kontakt med vattnet..... så det är inte så komplicerad som många tror..... och galvanisk ström eller korosion mellan metallena kan man glöma.....:twitcy:



Man skulle kunna göra allt i koppar men nu är det så att kopparn vill hålla kvar värmen så systemet blir inte så efektivt man kallar det ett trögt system.... med aluminium i "vingarna" är det tvärt om de tar snabbt in värme och lämnar snabbt ifrån sig värmen....och detta kallas ett snabbt system.... så koppar och aluminum i solfångare är efektiva....... nu kan vi sova gott..:twitcy:

God natt önskar Peter & Wovi
 

Bilagor

  • sunstrip.gif
    sunstrip.gif
    1,9 KB · Visningar: 439
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Nu har jag gjort en "ritning" för att se om de kanske kan fungera att vinkla solpanelerna och solfångaren i ca 45gr med linjärar motorer.... som jag kan se det just nu så tror jag att det kan fungera.... det är som när jag lagar mat...... jag blandar i vad jag tycker och sen hoppas jag att det smakar gott:twitcy:.... så har jag gjort här ...... sen undrar jag om det finns någon vänlig "kock" som kan säga mig om de tror att de på bilden linjära motorer kan vara en bra ide... viktigt är ip klassningen och att de arbetar både skjutande och dragande.... hur är det med volten ?... jag kan väl också använda 24 volt även om jag bara har 12 volts system.... men motorerna kommer bara att arbeta saktare... eller är där anna eletronik i dem som kräve specifik volt.?....
Sen tänkte jag styra allt med en liten fjärrkontroll som man också hittar på nätet... två kanaler bör väl räcka..

Nu har stormen lugnat sig och jag är glad att mina solpaneler/fångare sitter kvar.... jag lät dem sitta i 45gr i två dagars storm för att se om infästningarna höll.... och det gjorde de :swoon:.... men i dag blåser det kraftigt och regnet vräker ner så någon solkraft lär det inte bli idag heller...:twitcy:
Såg att min ritning blev en bifogad fil.... men hoppas det fungerar endå....
 

Bilagor

  • Vinkling av solpanelen.doc
    26 KB · Visningar: 50
  • $T2eC16F,!zQE9s3sqJjfBQOQqRjjGQ~~60_12.jpg
    $T2eC16F,!zQE9s3sqJjfBQOQqRjjGQ~~60_12.jpg
    32,9 KB · Visningar: 430
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej i värmen..... solvarmt vatten har jag nu så jag kan sälja.....
min gamla turkiska kylskåps förångare fungerar fortfarande som solfångare för varmt vatten, men tyvärr så har jag inte längre plats till den på taket längre... har köpt en 100w solpanel, när den är installerad har jag totalt 235w från solpanel.... men jag vill fortfarande ha varmt vatten från solen så jag letade på Ebay.... och just då så fanns det en unik solfångare.....en mini vacumrörs solfångare... bara 40x40cm.... så jag tänkte den skall jag ha.... det blev min för totalt 82 € inkl frakt till Greece..... så snart kan jag koppla in en professionell solfångare på husbilen..... sen är det bara att hoppas att jag inte får problem.... solfångaren är unik då det har varit ett demo ex som bara skall visa funktionen..... men det är fullt funktionellt..... jag återkommer med mer information när allt är installerad..... TRUMA har inte hört av sig...... så nu skiter jag i dem.....
Oj.. ser att det blev ett litet foto på den lille solfångaren....

Varma hälsningar från Kyparissia 32,5 +
Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1020287.JPG
    P1020287.JPG
    130,8 KB · Visningar: 8
  • 181191082011_1.jpg
    181191082011_1.jpg
    3,8 KB · Visningar: 346
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Beträffande styrning av pump; hade det inte varit en god idé att styra det med hjälp av spänningen från solcellerna? När de producerar tillräckligt hög spänning så kan pumpen starta och när de går ner i effekt (t.ex. om det blir molnigt) så stängs strömmatningen till pumpen.
Jag följer ditt projekt så får vi se vad du kommer fram till :)
 
Toppen