• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varma eller kalla batterier vid förbruk/urladdning

F

F.d. 55451

Guest
Fulladdat batteri / kapacitet.

  • + 25 grader ger 100%
    0 grader ger 75%
    -18 grader ger 50%

Använd därför en varm plats för batterier.
Helst i den uppvärmda bodel.

Någon vet vad händer om 40 grader?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Varma eller kalla batterier vid förbruk/urladdning

Hej. Jag hittade den här sidan på internet. Rad 12 handlar om batterikapacitet vid olika temperaturer. Hoppas det kan hjälpa.:)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varma eller kalla batterier vid förbruk/urladdning

Om jag förstått rätt ?

FAQ, GRATIS
# 12
- därefter på 40 + grader (20 grader mer än 20 +) 67% mer energi med 12% (50 grader) = 8%.
Bara som ett exempel. 158 Ah till 171 Ah ökar. (?)
Vad jag undrar är om batteritemperaturen efter laddning (ca 14,5 volt) långsamt (över natten) ökas från 18 grader till 40 grader - så mycket mer ström?

Det är 13 Ah (156 Wh) mer till mogenkaffen - ungefär en halv liter kaffe fritt uppvärmd.:swoon: :)

Frågan är relevant för en AGM (slutet system) batteri nära uppvärmning av en husbil.

varmebatterier.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varma eller kalla batterier vid förbruk/urladdning

Nu kan jag använda batteri kunniga bedömning av möjligheten att 8% mer fron 2 x 70 amp (140) AGM batterier (stängd kemisk krets) efter full uppladdat ( 14,5-7volt) och sedan ( 13,5-7 volt )värmas från 15-20 till 40 grader.
Är det 11 amp extra på en natt.:confused:
Vad tycker ni / tror du ?
varme batterier2.jpg varmebatterier.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varma eller kalla batterier vid förbruk/urladdning

Till syn ingen i HBK forum som har insikt i detta område.
I mellantiden, tänkar sig en provning av förmåga:

battrivarme test.jpg

- också läst andra hemsida som ger 5,8% extra - vi får se.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Varma eller kalla batterier vid förbruk/urladdning

EN sak är säker:
Vid minusgrader SKALL Syra-Bly-ackumulatorer vara nyladdade!
Annars fryser de och KÖLDSPRÄNGS!!!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varma eller kalla batterier vid förbruk/urladdning

Tyckes att jag skjuta upp eller glömmar min rigg och gå direkt till den nya installationen - men inte förrän senare i år.
För närvarande är det tillräckligt varmt och resultatet av flytten, inte så lätt att läsa.
Men jag tvivlar inte det kommer att bli en förbättring.
varmebatterier.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varma eller kalla batterier vid förbruk/urladdning

Min husbil användas året runt.
Underhållsladdning med automatisk frekvens avsulfatering och djup laddning efter varje körning till hämmet.
Har mätt temperatursvängningar i motorrummet under som efter körning.
En del skillnad förhållande till bodelen.
Speciellt på vintern blir det störste.

Summan av mina batterier kapacites kan ökas med 7 - 25% - beroende på säsong. :yes:
 
Toppen