• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

varför förstöra Sverige

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: varför förstöra Sverige

Då vi får besök av vänner och bekanta brukar jag åka runt i i områdena kring Vättern och visa upp trevliga platser. Brahehus känns inte hyperlockande.
Det är klart, med tak så kanske.

:mcride:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: varför förstöra Sverige

Vindkraft tycker jag är bättre en vattenkraft varför? Jo Landsjöns vatten kan variera ngt fruktansvärt ena dgn vatten långt upp på gräsmattan = priset lågt, sedan kan det vara jättelågt vattenstånd = pris högt.
Jag förstår han som äger turbinen ner till Vättern men ibland är det förj....
Med en gammal vattendom så blir det så.susanne
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: varför förstöra Sverige

Här kommer en lite mer rättvis bild:twitcy:
Jag stog nästan nere vid hamnen.


Visa bilaga 36239

Tja bilder går ju att vinkla hur man vill, jag tog mina i Uppgränna då ser det ut som på mina bilder. Sedan syns dom olika hela tiden när man kör norrut
malplacerade är då snurrorna enligt min åsikt.

Gurra
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: varför förstöra Sverige

Man kan undra om de accelererande elpriserna är medvetet satta för att få bättre lönsamhet i vindkraftverken?

Det är ingen hemlighet att de är kraftigt subventionerade och att det är miljötänkandet snarare än ekonomin som styr utvecklingen. Det hade säkerligen inte ha blivit någon vindkraftutbyggnad utan subventioner genom elcertifikaten.

Den visuella miljöförstöringen har en underordnad betydelse men protesterna mot utbyggnaden blir alltmer högljudda.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: varför förstöra Sverige

Nu slåss (de flesta) invånarna i Sätila för att slippa en massa vindsnurror som Göteborgs energi vill bygga på ett naturskönt område en bit från sjön Lygnen i Marks kommun.
:mad:
Man kan undra varför Göteborgs energi går över ån efter vatten.
Man har ju inom den egna kommunen massor av öar i havsbandet där det med all säkerhet blåser mer än inlandet.
Varför inte lägga snurrorna på Vrångö, Donsö, Vargö, Känsö, Brännö, Brännö,
Hönö, Öckerö, Källö Knippla m fl, m fl?
:confused:
Jo, därför det med all rätta, skulle leda till massiva protester bland de boende på dessa platser. Då är det lättare att låta andra kommunpolitiker handskas med problemet.

Klandervärt beteende tycker jag.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: varför förstöra Sverige

Det är väl klart att placerar man något som kan väcka protsester, är det väl så att ute i de tättbebygda områdena längs med kusten där det bor mycket folk med en god ekonomi, är det naturligtvis svårare att genomföra ett sånt beslut, de som bor där har ju helt andra ekonomiska möligheter att slåss mot myndigheterna genom advokater, driva stämnningar o.s.v. än vad större delen landsbygdens folk har. Så är det ju och kommer tyvärr alltid att vara med det samhället vi har nu.
Dummare är ju inte politikerna (för det är ju dessa folkvalda personer som fattar besluten oavsett vem som sökt bygglovet) än att dom begriper att det är lönlöst att placera nya motorvägar, flygplatser, vindsnurror m.m. i dom rikas kvartér...
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: varför förstöra Sverige

Varför bygger man inte vindsnurrorna i anslutning till våra kraftledningsgator. Där är ju närmiljön ändå förstörd. Plus att det skulle förenkla installationen.
MVH. Gunnar S
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: varför förstöra Sverige

Kraftbolagets önskade placering av vindsnurror grundar sig först och främst på noggranna analyser av vindförhållanden som grund för storlek, höjd mm och därmed lönsamhet. Där efter ansöks om bygglov vilket kan beviljas, avslås eller kräva ändrad byggnadsteknisk utformning.
Befintlig Kraftledningsdragning i terrängen är vald utifrån andra parametrar.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: varför förstöra Sverige

Ja du har säkert rätt, men det utesluter inte att det finns åtskilliga kilometrar som är lämpliga för vindsnurror. Det var det som var tanken bakom mitt inlägg.
MVH. Gunnar S
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: varför förstöra Sverige

Jag tycker det är härligt att se dem snurra, rent och utan nedsmutsning. Som jag skrev tidigare, jag skulle vilja ha en snurra själv. Mvh Matts Torebring
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: varför förstöra Sverige

ett tips

Ta din husbil och åk ut i skogen ställ dig jämte en fastighet som har snurrorna runt knuten
njut av det monotona ljudet från rotorbladen och bländas av det blinkande röda ljuset.
När det blir dager kan du även njuta av rotorbladens skuggefekter.:rolleyes:

Gurra
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: varför förstöra Sverige

När snurrorna fungerar, så hörs dom inte, för då väsnas det av vinden i skogen. Ska man höra, så måste man nära och vid svagare vind.
Men det är som myggan i sovrummet. Är man känslig så är man!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: varför förstöra Sverige

Som vanligt är det lätt att acceptera störande ljud, mmm så länge inte "snurrorna" finns i den egna närheten, andra ska däremot tåla och ta alla olägenheter - vissa gör det verkligen väldigt enkelt för sig själva!

Med fler subventionerade "snurror" ökar medelpriset på den el som samlat kan saluföras! Någon måste ju ytterst betala elen och det blir naturligtvis alla vi som utnyttjar den. "Snurrutbyggnaden" sker med prispålägg (= bidrag) på övrig producerad el (fn ca 99%). Elpriset tycker vi ju redan är för högt, trots bara 1% "snurreffekt" i nuläget, hur ska det bli med ex 40% "snurrel", jisses de kommer ju att finnas överallt då men till vilket pris och samhällsnytta!

Ingen besvarar frågor om vad verkligt osubventionerat pris för vindkraftsel om den bär sina egna kostnader. Ev svar presenteras enbart i form av "ett till intet förpliktigande ordbajseri" som ingen begriper!
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: varför förstöra Sverige

I dag står vindkraften för 23% av Danmarks behov.
Man har planer på att bygga ut till 70% till år 2050.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: varför förstöra Sverige

Läs o begrunda nedanstående text:

Installationskostnaderna för vindkraft varierar, beroende på markförhållanden, fabrikat, projekteringskostnader och växelkursen. Den ligger idag i regel mellan 7000 och 8000 kr/kW. Verken i Nuteks teknikupphandling kostar 7 000 kr/kW. Några enstaka projekt har varit ändå billigare och inom några år väntas kostnaden kunna pressas ner mot 6000 kr/kWh. Produktionen hos olika verk varierar också, beroende på vindtillgången.

Ovanstående text går att finna bla på Nuteks sidor.


Jag hoppas att inte Sverige tar efter Danmarks exempel där man nästan inte använder el till uppvärmning överhuvudtaget utan subventionerar andra värmekällor såsom stora väl utbyggda naturgasnät, även på landsbygden.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: varför förstöra Sverige

När snurrorna fungerar, så hörs dom inte, för då väsnas det av vinden i skogen. Ska man höra, så måste man nära och vid svagare vind.
Men det är som myggan i sovrummet. Är man känslig så är man!

Inte frågan om att vara känslig utan att bo bredvid, Myggan slår du väll ihjäl?

Lyssna här, den slår man inte ihjäl. (lyssna på hela klippet)

YouTube - hyssna oväsen

Visst blev det skönt när den stannade, och det var bara en styck!

Gurra
 
Toppen