• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför ”piper” panelen?

Två vädurar

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Örebro
HBK-Nr
9247
Medlemskap
2022
Det ser ut som om gråvattentanken är full, men det är den inte. Den piper inte ständigt, utan med fler timmars mellanrum, även på natten! Knappen i mitten lyser rött, men ibland slocknar den….E92511B4-0BCC-4DBF-8D74-12CB910C54E1.jpeg
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det ser ut som om gråvattentanken är full
Nej, det gör det väl inte. Nu kan jag inget om just den här panelen så jag svarar bara utifrån min logik.
Jag uppfattar det som om stapeln till vänster visar hur full färsvatten- resp gråvattentanken är. Beroende då på hur man tryckt fram respektive. Det är ju en färskvatten- resp gråvattentank som är ritad till vänster.
Stapeln till höger visar laddningen i bodelsbatteriet. Det är ju en "Bodel" som är ritad till höger.

Varför det piper vet jag inte.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Nej, det gör det väl inte. Nu kan jag inget om just den här panelen så jag svarar bara utifrån min logik.
Jag uppfattar det som om stapeln till vänster visar hur full färsvatten- resp gråvattentanken är. Beroende då på hur man tryckt fram respektive. Det är ju en färskvatten- resp gråvattentank som är ritad till vänster.
Stapeln till höger visar laddningen i bodelsbatteriet. Det är ju en "Bodel" som är ritad till höger.

Varför det piper vet jag inte.
Delar din slutsats. Av bilden skulle jag gissa att den kan varna för att färskvattnet är på upphällningen. Det gör vår panel (dock en helt annan, och utan ljud) när det är nere på sista kvarten (även fast jag är rätt säker på att det är mer än 25 liter kvar).

Tips: kolla om du kan stänga av "pipet" i någon inställning, känns som det borde gå att slippa det åtminstone!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag har en liknande panel på en Niesmann. Knappen i mitten lyser rött om det är fullt i gråvattentanken, börjar bli tomt i vattentank samt om batterispänningen är låg. Den larmar även om en gasoltuben är tom, förutsätter att man har Duo kontroll. Ljudlarmet går att stänga av i menyn.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Nu har jag inte alls samma panel som du men hade ett liknande problem. När vi stod på landström pep varningen för saknad /för låg 230V. Det visade sig att kombinationen låg spänning i uttaget på campingen (mätte ca 205-210V) och att de satt gränsvärdet för varning lite för ambitiöst, var orsaken. Tyvärr gick inte min summer att programmera bort så det blev att öppna upp panelen och knipsa bort den. Där finns fortfarande en visuell varning, räcker för mig.
Vi höll på att bli galna på nätterna när det plötsligt började pipa. :rolleyes:
 
Toppen