• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Så du hopper over mine innlegg :mad::rolleyes::cool:

Det är nog ingen som hoppar över dina inlägg Knut, åtminstone inte om inläggen intresserar!

Den skrivna danskan är lika lättbegriplig som det norska bokmålet och har samma ursprung.

Vad som är svårt att förstå är den hemska googleöversättning som gör inläggen obegripliga. Jag var en av dem som tjatade på Bredo att skriva på danska, bra att han slutligen lyssnade på kritiken.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Så du hopper over mine innlegg :mad::rolleyes::cool:

För det mesta, försöker ibland men hä gå dåligt. Gick några år (effektiv tid) i något som
hette folkskola, då fanns ingen dansk undervisning.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Fattar inte alla danska :twitcy: bor 45 min bilväg från Rådhusplatsen, ser Dansk TV väldigt ofta och är i Danmark då och då. Text är inga stora problem, tal går också bra, kan prata mycket lite Danska. Fattar även Kurt när han skriver på Norska, några google översättningar använder jag aldrig, man vet inte vilka tokigheter som kommer ut.

Så alla ni som är Danskar och Normän skriv på ert eget språk, de som inte fattar får väl fråga eller gå på kurs.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Hvis HBK ønsker flere medlemmer, og heriblandt Danskere og Nordmænd, er det selvfølgelig lettest hvis man kan skrive på sit eget sprog og få RESPONS.
Spørgsmålene for mig, er om HBK medlemmerne ønsker at være flere til at stille spørgsmål og få besvarelser fra udlændinge.
Hvis man skriver på sit eget sprog og ikke får svar men på Bredo-svensk og får svar - tjaee så er det mærkværdigt med disse pæne tilsagn om at skrive på sit eget sprog.
Blot lidt til eftertanke. ;)

Om HBK vill ha fler medlemmar, och bland danskar och norrmän, är det naturligtvis enklare om man kan skriva på sitt eget språk och få SVAR.
Frågorna för mig handlar om HBK medlemmar vill vara mer för att ställa frågor och få svar från utlänningar.
Om du skriver på eget språk och inte får svar, men på Bredo-svenska och få svar - tjaee det är konstigt med dessa snyggt åtagande att skriva på sitt eget språk.
Bara en liten tankeställare. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Fattar inte alla danska :twitcy: bor 45 min bilväg från Rådhusplatsen, ser Dansk TV väldigt ofta och är i Danmark då och då. Text är inga stora problem, tal går också bra, kan prata mycket lite Danska. Fattar även Kurt när han skriver på Norska, några google översättningar använder jag aldrig, man vet inte vilka tokigheter som kommer ut.

Så alla ni som är Danskar och Normän skriv på ert eget språk, de som inte fattar får väl fråga eller gå på kurs.

Hej Lassej!
Både du(förmodar jag) och jag samt nästan alla skåningar har vuxit upp med dansk tv, text och tal så det är förmodligen lättare för oss att förstå danska än i övriga Sverige.
Dessutom påminner t.ex Bornholmska om vår dialekt (skånska) så pass mycket att vissa danskar från fastlandet tror att Bornholmarna är svenskar som lärt sig danska (hörsägen från några danska vänner):);)
Med vänlig hälsning
ArTii
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Bornholmska är de sista resterna av östdanskan, det är samma danska som talades i Skåne, Blekinge och Halland.
Här använder vi stora delar av den fortfarande när vi "urinnevånare" talar sinsemellan.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Det är nog ingen som hoppar över dina inlägg Knut, åtminstone inte om inläggen intresserar!

Den skrivna danskan är lika lättbegriplig som det norska bokmålet och har samma ursprung.

Vad som är svårt att förstå är den hemska googleöversättning som gör inläggen obegripliga. Jag var en av dem som tjatade på Bredo att skriva på danska, bra att han slutligen lyssnade på kritiken.

Om det skrivs på danska eller något annat svårbegripligt språk var väl detsamma,
kan ändå inte översätta.
Är övertygad att många tycker som mig men ingen törs skriva det.

Tommy R
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Hej Lassej!
Både du(förmodar jag) och jag samt nästan alla skåningar har vuxit upp med dansk tv, text och tal så det är förmodligen lättare för oss att förstå danska än i övriga Sverige.
Dessutom påminner t.ex Bornholmska om vår dialekt (skånska) så pass mycket att vissa danskar från fastlandet tror att Bornholmarna är svenskar som lärt sig danska (hörsägen från några danska vänner):);)
Med vänlig hälsning
ArTii

Helt rätt jag är uppvuxen med dansk TV. 1958 fick vi får första TV (svartvit) och redan då kunde man ta in i Lund, dansk tv. Ser ofta filmer på Danmark som är textade på danska, inga problem förstå även om jag inte förstår något ord här och där. Svenskar skriver på svensk, norrmän skriver på norska, danskar skriver på danska och så skall det vara. Fattar man inte vad där står så får man fråga. Vi lutar oss tillbaka och tar en rød pølse, en lille en och en "bajer".
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Om det skrivs på danska eller något annat svårbegripligt språk var väl detsamma,
kan ändå inte översätta.
Är övertygad att många tycker som mig men ingen törs skriva det.

Tommy R

Tommy, förstår inte varför du ältar det här. Om du nu inte förstår varken danska eller norska så beklagar jag det, men det är bara för dig att hoppa över dessa inlägg.

Däremot är vi många här på forumet som förstår danska och norska både i tal och skrift och som uppskattar deras inlägg. Låt oss fortsatt ta del av dem utan ditt gnäll.

Själv ser jag det här, precis som mycket annat, som en Nordisk sajt där vi utbyter erfarenheter, inte bara mellan medlemmar, utan även mellan våra länder eftersom vi även besöker varandra med våra bilar.

Jodå, jag är själv en riktig norrlänning, så det krävs inte att vara född och uppväxt i Skåne för förstå språken på andra sidan gränsen..... Ja, förutom finskan då.

Tommy D.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Hej Tommy D.

Skall rätta in mig i ledet och inte irritera dig mer.

Kom just på vilket lättförståeligt språk danska är.

Tommy R
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Hej Tommy D.

Skall rätta in mig i ledet och inte irritera dig mer.

Kom just på vilket lättförståeligt språk danska är.

Tommy R
Ha :rolleyes:
og hvilken support kan jeg så få her i HBK, hvis jeg også synes at 3+4=15 ?
:rolleyes::rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Precis och med lite humor och ett leende så går det ändå lättare! :):)

Tommy

Yes, "Los Suecos" Tommy och TO+GU! Det är härligt att läsa era kommentarer som leder till att vi håller samman i vått & torrt. Då är vi som starkast och kommer längst, nu blev jag riktigt glad : )

Min innersta förhoppning är att Bredo-mannen "gammeldansk" ska återigen sätta igång och "ta sitt förnuft till fånga" (Google översättning: bringe til deres sanser). Visst är det svårt ibland med språk, men läser man hela meningar, inte bara enstaka ord, då blir det betydligt lättare att hänga med... Jag har hoppat över både Danska och Norska under min ungdom, men av någon konstig anledning så fungerar det ändå efter 45 år i farten. Fiskar man lax i Norge, då lär man sig även Tyska & Holländska (Gud förbjude) eftersom alla sitter vid samma eld & delar på sina öl-ransoner som smitit genom Norska tullen. Har aldrig sett en sur & gnällig människa vid älven!

images.jpeg

Ingen ska behöva vara ledsen i den här klubben med alla entusiaster som "sitter i samma båt", eller ska man säga "samma husbil"? Här ska man känna sig trygg med likasinnade som i mitt fall har gett mig/oss otroligt mycket stöd med att hålla vår "drömfabrik" levande.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Bredo, sluta leta och hitta negativa infallsvinklar. Ta till dej av det positiva istället, annars blir du tjatig och tråkig och då kommer inget positivt. Ingen är älskad av alla...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Jov' vist kan jeg snakkes med', men ærlighed holder længst,
også iblandt venner.
Det er da (igen) helt klart lettere for mig at skrive på det sprog jeg bedst kan kommunikere på.
Jeg har af venlighed forsøgt at være imødekommende og skrive på Bredo-svensk såvel som f.eks. Knut har skrevet på sit tillempede sprog.
Der er så lige den forskel at jeg ikke bor eller har boet i Sverige.
Men OK, som det har fremgået af mine talrige indlæg på dansk - ja skriver jeg på dansk nu, og det kan vel ikke være en forbrydelse eller uartigt' samtidigt at vedlægge en oversættelse med Bredo-svensk.
Flere har førhen været tilfredse med mine oversættelser,
men skal HBK være flere ja så må vi vel ALLE forsøge at gå på kompromis.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Jag tycker att danska är lätt att läsa och förstå men talad danska!! dåföredrar jag att personen talar engelska. I min ungdom var jag i Oslo och konduktören på en spårvagn var helt omöjlig att förstå när hon talade norska. Hade kanske varit bättre om hon skrivit vad hon menade!
 
Toppen