• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Var tar kylarvätskan vägen?

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Undrar var tar kylarvätska vägen.
Jag fyllde på innan jag åkte iväg. ( se bilderna)
Ser ingen läckage någonstans. Har kollat motorolja ( nivån) ser inte heller att den åker in och blandas med oljan… men någonstans måste den försvinna.
Kamrem och vattenpump är bytta nyligen.
 

Bilagor

  • IMG_2765.jpeg
    IMG_2765.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 41
  • IMG_2764.jpeg
    IMG_2764.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 42
  • IMG_2763.jpeg
    IMG_2763.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 42

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Jag har kontaktat verkstaden som bytte kamrem, det gjordes före min resa så det var bara någon månad sedan. Visst kan de ha missat något eller så är det bara någon slang som har gått sönder i samband med det. (det är ingen ny bil vi pratar om och saker pajar) Men läckage fanns definitiv inte innan kamremsbyte.
Detta handlar alltså om en Fiat Ducato 250 med Iveco motor 2,3 l 130 multijet från 2008. Osäkert om det finns någon EGR kylare eller inte...
Ska få höra vad det blir att de hittar så uppdaterar jag er alla.
Tack för alla svaren...
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Fick byta kylaren… 1500kr på autodoc + 2500kr arbete. Enligt mekaniker fick man montera bort även A/C kylaren och fylla på gas på ny. Låter konstigt men jag var bara tvungen att betala… hade inte mycket att välja.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det är ju olycklig tajming att kylaren började läcka just när de bytt och bänt med delar i kylsystemet.
Om det bara skett eller kanske hänt för att det fanns väldigt svaga "länkar" i kylaren så syns det ju rätt tydligt när man får tillbaka gamla kylaren för översyn av var/hur läckaget uppkom om man ber om det ;).
Annars så verkar det normala avtalet när något bara går sönder p.g. av rep. vara att man betalar den nya delen helt eller delvis, för man får ju en ny del i stället för den begagnade, och de står för arbetet.
Men obs. om kylaren verkligen var dålig så är det ju en stor fördel att det skedde när det skedde och inte mitt under en semestertripp, och som sagt :msn_wink:, det syns ju rätt tydligt om en bortplockad gammal kylare har mått dåligt och legat på gränsen till läckage.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Och var var det det läckte då? Var på kylaren ?

Förmodar att det var en aluminium kylare med baljor av plast, dvs gavlarna av plast.
Tätningen emellan plastgavlarna och kylarpaketet?

Vore intressant om även vi andra får ta del av problemet som kanske då kan hjälpa oss andra att se om det kan behövas kylarbyte snart.

Det jag skriver ovan var vad som hände på flera av mina personbilar, och det verkar vara en sådan kylaren även i min DUACTO förr 1996.
Men jag har även bytt mässingskylare, som varit lödda ihop.
Allt åldras, det är bara vi själva som inte blir äldre.....


Roysan
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Jag lägger locket på för denna gång och ska lämna husbilen för vinterförvaring… jag kunde få med mig den gamla kylaren men bad dem att alänga den istället. ..om det var åldern eller på grund av vad de gjorde tidigare kan jag faktiskt inte avgöra… alla delar har väl sin tid och förr eller senare går allt sönder. Det var lite otur så klart men så är det att äga en gammalt Fiat … bilen är ju trots allt från 2008. Ingen nybil direkt.
Det jag tänker göra är att installera ett nät på insidan av luftintaget på fronten framför kylaren /na för att försöka skydda den lite… men det blir när jag tar bilen tillbaka nästa våren.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är samma sak med vår HB (en Fiat med 3-liters Iveco motor, det har alltid varit så. Om jag fyller på expansionskärlet till max nivån så är den på min nivån när man har kört men sen sjunker den inte mer, jag har kört en hel säsong på min nivån och den har hela tiden varit konstant.
En teori som jag har är att det kanske är ett för litet expansionskärl och att då kylarvattnet pressas ut när den blir varm och expanderar. Det kan vara så att vårt fall så sitter där ett expansionskärl för en mindre Fiat motor med mindre vattenmängd och att det i så fall inte räcker till för den större Iveco motorn.
Det finns fler exempel där inte allt har följt med den större motorn T.ex så är startbatteriet i Fiat med 3,0 motor på 100 Ah men med samma motor i en Iveco är startbatteriet på 130 Ah.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det är samma sak med vår HB (en Fiat med 3-liters Iveco motor, det har alltid varit så. Om jag fyller på expansionskärlet till max nivån så är den på min nivån när man har kört men sen sjunker den inte mer, jag har kört en hel säsong på min nivån och den har hela tiden varit konstant.
En teori som jag har är att det kanske är ett för litet expansionskärl och att då kylarvattnet pressas ut när den blir varm och expanderar. Det kan vara så att vårt fall så sitter där ett expansionskärl för en mindre Fiat motor med mindre vattenmängd och att det i så fall inte räcker till för den större Iveco motorn.
Det finns fler exempel där inte allt har följt med den större motorn T.ex så är startbatteriet i Fiat med 3,0 motor på 100 Ah men med samma motor i en Iveco är startbatteriet på 130 Ah.
Vet inte om det hjälper. Jag har en Fiat 3.0L årsmodell 2008. Har nivån kall på max. Där håller den sig hela tiden kall. Något över max när den är varm.
 
Toppen