• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Var sitter tempgivarer på en Fiat Ducato 2001?

nissemissan

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
42551
Medlemskap
2025
Hej, det som har med fläktar och just kylvattentemperaturen att göra är nog helt beroende av endast termokontakten nere i kylaren och inga andra givare på motorn.
Om det sedan är din AC (som inte är så vanligt på de här äldre Ducato) så styrs fläkten i så fall av signal från själva AC anläggningen och inte någon annan tempgivare i själva bilmotorn.
Ev. möjligt att Ac'n inte funkar ok och försöker med kylarfläkten vid kondensorn för att få ner tempen.

Funkar AC'n bra eller verkar den slö.
Har du den på hela tiden för en så gammal AC brukar inte ha så mycket egen vilja utan brukar kunna stängas av helt...
Som PeterK skrev om kanske bara en fläkt som jobbar om det är AC'n som styr. Är det båda fläktarna som går hela tiden eller bara en.

Man skulle behöva lokalisera ett troligt relä till fläktarna för att kolla om det har styrsignal eller om det har bränt ihop kontaktytorna.

M.v.h. JANKRO.
Hej,har du en aning om var tempgivare sitter på en Fiat Ducato 2001?Det enda jag hittar är 2 relän som sitter bakom kylaren.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack.Hur hittar jag inlägg 9 och 19?Jag är så bedrövligt dålig med datorer.
Hejsan, inlägget med den här frågan från dig är inlägg #22 och mitt svar här får #23.
Uppe i högra hörnet på varje inlägg är de numrerade.
Om du tittar överst eller nederst på de här inläggens vänstra sida så ser du att vi nu är på sidan 2 (grå ruta) med inlägg i den här tråden.
Om du klickar på den vita rutan med 1 (sida ett) eller ev. klickar på Föregående (sida) så kommer inlägg #1 till #20 fram och du kan se den sidans alla inlägg.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Men om du klickar på länken här nedan så kommer du också till inlägg #9 och sedan skrollar nedåt så kommer du också till inlägg #19.

Klicka nedan.

M.v.h. JANKRO.

nissemissan

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
42551
Medlemskap
2025
OK.Tack.Har problem med den röda spridar lampan.På en hubilssida var det en som skrev att felet var kylfläkten.....Kanske det,kylfläkten har aldrig startat på bilen sen vi köpte den.Varit i Norge och det har varit riktigt varmt i sommar och det finns en del backar i Norge.Har hört hur andra husbilars fläktar är igång.Men inte på våran.Har varit på flertalet verkstäder ang denna lampa,men ingen kan eller vet.Men kanske du vet.När lampan tänds så tappar motorn kraft,max varv 2500/minuten.Tar jag bort 2 vacumslangar från bromsservon så går bilen bra ett tag,eller jag tar bort elanslutningen till 2 ventiler.....bild.Sen går den dåligt igen och då sätter jag tillbaka det jag har lossat och bilen går bra.Blir tokig på detta.Ingen logik i felsökningen....Resized_Resized_20240919_124518_1727193353168_1727894822202.jpeg

Bilagor

• 20250727_183024.jpg
    20250727_183024.jpg
    1,8 MB · Visningar: 8

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, dina frågor har blivit flyttade till en egen tråd, (den här) så alla andra inlägg fattas nu om du undrar, men min länk dit funkar fortfarande.
Det verkar lite underligt om du har en vanlig 2001 så borde du ha sista motorn med mekanisk insprutning, eller har du en annan mindre motor än 2.5L TDI, eller har du en med elektromekanisk pump, eller ev. en tidig JTD motor med insprutning.......... Du behöver inte svara på den frågan men eftersom motorn tappar kraft när lampan tänds och troligen varnar för spridarfel som inte en mekanisk pump borde kunna varna för, så kan man tänka sig att en spridare lägger av och elektroniken tänder varningslampan, och kraften i motorn minskar.
Tyvärr så vet jag inte, vi får se om någon annan har en idé om det hela.
När du fibblar med slangar och sladdar och det ändrar på sig har jag inte heller svar på, men frågan är också om bilen ev. går in i någon form av Limp-mod för den är överhettad men.....?
Att du ofta hör elfläktar i andra Ducato kan bero på att de har aircondition på, för då går kylfläktarna ofta p.g. av just det.
Men beroende på motor/elektronik, är det ingen verkstad som har läst av OBD fel i bilen ? eller finns det ingen info där heller om något fel.

Givaren/termokontakten till fläktarna borde du kunna hitta enl. länkbeskrivningen, i bakkant på nedre kylargaveln i alla fall, som sedan gör så att reläerna slår till och startar fläkten/fläktarna.

Prova ev. med en "riktig" Fiatverkstad

M.v.h. JANKRO.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, dina frågor har blivit flyttade till en egen tråd, (den här) så alla andra inlägg fattas nu om du undrar, men min länk dit funkar fortfarande.
Det verkar lite underligt om du har en vanlig 2001 så borde du ha sista motorn med mekanisk insprutning, eller har du en annan mindre motor än 2.5L TDI, eller har du en med elektromekanisk pump, eller ev. en tidig JTD motor med insprutning.......... Du behöver inte svara på den frågan men eftersom motorn tappar kraft när lampan tänds och troligen varnar för spridarfel som inte en mekanisk pump borde kunna varna för, så kan man tänka sig att en spridare lägger av och elektroniken tänder varningslampan, och kraften i motorn minskar.
Tyvärr så vet jag inte, vi får se om någon annan har en idé om det hela.
När du fibblar med slangar och sladdar och det ändrar på sig har jag inte heller svar på, men frågan är också om bilen ev. går in i någon form av Limp-mod för den är överhettad men.....?
Att du ofta hör elfläktar i andra Ducato kan bero på att de har aircondition på, för då går kylfläktarna ofta p.g. av just det.
Men beroende på motor/elektronik, är det ingen verkstad som har läst av OBD fel i bilen ? eller finns det ingen info där heller om något fel.

Givaren/termokontakten till fläktarna borde du kunna hitta enl. länkbeskrivningen, i bakkant på nedre kylargaveln i alla fall, som sedan gör så att reläerna slår till och startar fläkten/fläktarna.

Prova ev. med en "riktig" Fiatverkstad

M.v.h. JANKRO.
Detta borde vara en en väldigt sen 230 eller tidig 244 Ducato, Tveksamt om det gjordes några 230 TDi med mekanisk insprutning 2000/2001.
Vad jag vet gjordes 244 aldrig med mekanisk insprutning. Däremot sena 230 med elektronisk insprutning. Varningen om insprutningen tyder på en JTD med elektronisk insprutning.

Toppen