Hej, dina frågor har blivit flyttade till en egen tråd, (den här) så alla andra inlägg fattas nu om du undrar, men min länk dit funkar fortfarande.
Det verkar lite underligt om du har en vanlig 2001 så borde du ha sista motorn med mekanisk insprutning, eller har du en annan mindre motor än 2.5L TDI, eller har du en med elektromekanisk pump, eller ev. en tidig JTD motor med insprutning.......... Du behöver inte svara på den frågan men eftersom motorn tappar kraft när lampan tänds och troligen varnar för spridarfel som inte en mekanisk pump borde kunna varna för, så kan man tänka sig att en spridare lägger av och elektroniken tänder varningslampan, och kraften i motorn minskar.
Tyvärr så vet jag inte, vi får se om någon annan har en idé om det hela.
När du fibblar med slangar och sladdar och det ändrar på sig har jag inte heller svar på, men frågan är också om bilen ev. går in i någon form av Limp-mod för den är överhettad men.....?
Att du ofta hör elfläktar i andra Ducato kan bero på att de har aircondition på, för då går kylfläktarna ofta p.g. av just det.
Men beroende på motor/elektronik, är det ingen verkstad som har läst av OBD fel i bilen ? eller finns det ingen info där heller om något fel.
Givaren/termokontakten till fläktarna borde du kunna hitta enl. länkbeskrivningen, i bakkant på nedre kylargaveln i alla fall, som sedan gör så att reläerna slår till och startar fläkten/fläktarna.
Prova ev. med en "riktig" Fiatverkstad
M.v.h. JANKRO.