• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var köper ni era elektronik-/foto-prylar

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Jag beställde mina grejer från Fyndbörsen i Torup istället, snabba leveranser bara några hundringar dyrare än Kameraexperten. Dom hundralapparna som Kameraexperten var billigare orsakade mig en hel del magont...
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Jag handlar sådant lokalt av en handlare de ställer alltid upp om det är ngt problem.
Man kan ju inte så mycket så för mig känns det säkrare.

Men däremot har vi köpt en biljett till Metallica till sonen med bussresa o allt där känns det lite ja som att man kan bli blåst.Ursäkta att jag kom in på ngt annat./susanne
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Kan rekommendera detta företag - seriöst! De har mer än bara fotogrejer.
CyberPhoto AB - Personlig service på nätet

- CyberPhoto har för femte året i rad tilldelats utmärkelsen "Årets återförsäljare" inom kategorin Foto. Vi är det enda företag i Sverige som tilldelats utmärkelsen fem gånger. Det är unikt, ingen förutom vi har ens blivit vald fyra år i rad. Vi tackar naturligtvis er, våra kunder, för denna utmärkelse!
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Vår inställning är att handla alla kapitalvaror hemma på stan, här känner ju alla varandra och skulle inte komma på tanken att luras.Det kostar förmodligen nån kr, mer men i längden blir alla väldigt nöjda,
Passar det inte är det ju bara att gå tillbaks.
(Vi har också gått på det billiga tillfellena).
Mvh Bernt
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Hej!

Efter det att mitt konto hade blivit länsat på 8000:- handlar jag aldrig med kort via nätet.
Ser jag nåt jag vill ha till rätt pris, så beställer jag varan och betalar via Postförskott.
Och då bara via seriösa firmor

Det kostar iof ca 50:- men det kan det vara värt.

Känns lite säkrare också
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

För min del så gör jag sedan flera år nästan alla inköp av kamerautrustning och dyrare elektronik på nätet, från handlare i Sverige, Tyskland eller i USA. Hitintills har jag aldrig blivit lurad eller haft skäl att bli besviken. Vad jag förstår så är köp med kort säkert under förutsättning att butiken använder krypterade hanteringsystem (och det tycks alla göra numera).

Cyberphoto som nämnts i ett tidigare inlägg kan jag varmt rekommendera; mycket kunniga och seriösa medarbetare, som ger goda råd och inte i första hand försöker kränga det dyraste.

De osannolikt stora fotobutikerna B&H Photo och Adorama i New York är verkligen värda ett fysiskt besök om man nu hamnar i staden, men fungerar även klanderfritt som nätbutiker. Och trots att man drabbas av svensk moms inte bara på varan utan även på (den rätt höga) fraktkostnaden, så är det oftast ändå en god affär att skicka efter därifrån. Så köpte jag för ngr år sedan t.ex. därifrån en Fujinon bildstabiliserad (och vattentät) kikare för båtbruk, vilken med frakt och moms gick på runt 7500 SEK. Trots försök till prut (och trots "mässpris") gick denna kikare inte köpa för under 12.000:- hos den enda återförsäljaren i Sverige (Olssons foto i Sthlm). Före ett ev. besök kontrollera så att det inte sammanfaller med någon av de, som det tycks, tämligen frekventa judiska helgerna; då är båda dessa butiker stängda.

Näthandel i Tyskland är inte längre så lockande, med stigande Euro och med höjd tysk moms sedan runt ett år tillbaka, men jag har annars mycket goda erfarenheter av AC-Foto. Som många butiker i Tyskland accepterar man inte kontokort. Men detta är en mycket välrenommerad handlare och jag har inte dragit mig för att betala i förskott.

Lite tråkigt för den lokala fackhandeln kan man tycka, men sortiment, lagerhållning och pris talar för näthandeln enligt min erfarenhet. För att inte nämna köp av böcker; AdLibris har en fantastisk lagerhållning och snabba leveranser utan fraktkostnad.

aake
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

När jag handlar fotoprylar så brukar jag tala om för lokal handlare vad prylarna kostar på nätet, så justerar han priset därefter. Kanske "diskriminerande försäljning", men jag betalar gärna något högre pris över disk, eftersom det ger fördelar vid exempelvis reklamationer. Frakten kostar ju också en del.

Dessutom slipper man traggla igenom oändliga manualer. Är det något man undrar så är det bara att fråga handlaren.

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Blir tokig rubrik till mina inlägg, jag skriver om bra nätbutiker och inte om skojare. Se mitt inlägg ovan.
Glömde att ta upp båtelektronik och fiskeprylar: Westmarine är ett stort USA baserat företag med ett omfattande sortiment och bra priser som jag har goda erfarenheter av. Mycket som kan vara svårt att hitta här hemma går lätt att finna på nätet i USA. Senast köpte jag BigJon el-drivna planerboardrullar (=prylar till trollingfisket) från USA i våras och detta till lägre pris än vad motsvarande utrustning utan elmotorer skulle ha kostat i Sverige. Trots moms och frakt så hamnade priset på under hälften av vad jag skulle fått betala här hemma.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

När jag handlar fotoprylar så brukar jag tala om för lokal handlare vad prylarna kostar på nätet, så justerar han priset därefter. Kanske "diskriminerande försäljning", men jag betalar gärna något högre pris över disk, eftersom det ger fördelar vid exempelvis reklamationer. Frakten kostar ju också en del.

Dessutom slipper man traggla igenom oändliga manualer. Är det något man undrar så är det bara att fråga handlaren.

Jappe
I storstadsmiljö fungerar detta måhända, men hemma i Östersund är det svårt att hitta någon handlare med mer än rudimentära kunskaper om exempelvis fotoutrustning. Dessutom har man nästan inget i lager.

aake
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

När jag vill köpa något så vill jag ha det nu o inte om ett par dagar/veckor.
Då blir det lokala handlaren,jag är funtad så.
Har jag bestämt mig för att köpa något då ska det göras direkt,sätter mig i bilen på en gång.
Dumt jag vet men det går inte att ändra på,tror jag.
Men jag förlorar säker en massa tusenlappar på detta.
Ska kolla nätet nästa gång jag ska ha något o se hur lång leveranstid det är./susanne:swoon:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Var köper ni era elektronik-/foto-prylar

Här ute på landet finns inga riktiga fotoaffärer, inte ens i Malmö finns någon med ett bra sortiment.

Därför blir det mest från www.Scandinavianphoto.se och www.cyberphoto.se här i Sverige. Sedan har jag köpt från Tyskland men € är så dyr nu att det senaste kamerainköpet blev från England (www.warehouseexpress.com) eftersom £ är lite gynnsammare. Men det gäller att kolla priser. Kamerahuset var rejält billigare i England medan ett objektiv var bara någon hunding billigare och knappast lönsamt därför. Alla jämförelser inklusive frakter förstås.

Sedan har jag köpt (och sålt) en hel del på tyska eBay, www.ebay.de. Det är ibland lönsamt, speciellt att sälja nu med den höga € :ball-icon: .
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Var köper ni era elektronik-/foto-prylar

Beror lite på vad jag är på jakt efter, men några firmor som jag tycker verkar ha både bra priser, service och snabba leveranser är, för dataprylar och liknande elektronik vågar jag rekommendera www.misco.se, Media Markt för de som har dom i närheten, i butiken de har i Jönköping verkar personalen var kunniga och villiga att sälja, inte omöjliga att diskutera priset med (pruta). För fotoprylar har vi i Nässjö www.hegethorns.se, som även agerar på nätet, bra priser, snabba leveranser, bra service och kunnig personal.

God Hjul på er alla//Tommy

:santa-2-icon:
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Var köper ni era elektronik-/foto-prylar

Det finns bara ett företag när det gäller fotoprylar CYBERFOTO , kanske inte billigast men bäst.

De har testbilder tagna med samtliga kameror så man själv kan bilda en uppfattning.
De skriver lite kortfattat vad de själva anser om produkten.

Och det bästa av allt är om man vill köpa beggade prylar så har de kvar alla dessa tester så man kan gå in och läsa , ligger under knappen utgångna modeller.

Mats o Cilla
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Var köper ni era elektronik-/foto-prylar

Ja idag hände det igen in på foto Rosen Huskvarna och beställde en extra avtryckare med sladd . Märkte när jag tog med stativ att det rörde sig lite. Det blev den lokala igen./susanne
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Var köper ni era elektronik-/foto-prylar

En firma jag har beställt mycket av genom åren (som brukar ligga lite billigare än Scandinavianphoto) är hegethornsfoto, www.hegethorns.se
Det är ett företag som funnits i många år, och de ger en proffessionell service över telefon, kan hjälpa till med råd och tips vid köp, de är duktiga på foto. Beställer man från t.ex. Fyndbörsen som jag gjorde nu sist, så kan man inte räkna med att kunna få någon sådan service.
Sen en sak till när det gäller fotoprylar iallafall, köper man tex. ett Nikon kamerahus och vill ha en svensk manual samt att man vill kunna vända sig till svenska Nikon i Solna när det gäller support, då är det viktigt att se till att huset har varit svenskimporterat (alltså importen har gått genom Nikon Sverige AB). Är det svenskimport så brukar i regel företagen ange detta på sina hemsidor. Är det däremot direktimort, är företagen däremot inte lika benägna att ange detta. Det är ju betydligt krångligare att behöva skicka ner sitt kamerahus för garantireparation till nåt annat europeiskt land.
De direktimporterade produkterna brukar i regel också vara något billigare.
När det gäller optik däremot (jag talar bara om Nikon nu, eftersom jag är Nikonanvändare), så gäller världsgaranti, dvs jag kan vända mig till Nikon sverige om det är något fel på optiken även om jag köpt den i USA.
Hegethorns säljer bara svenskimporterade prylar.
Scandinavianphoto har alltid haft proffsig personal att rådfråga, och man kan räkna med att det är relativt lätt att komma fram på telefon. Hegethorns är lika bra när det gäller det.
 
Toppen