• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vanliga Frågor Vanliga frågor och svar

test
Frågor & svar. Tryck på den grå rutan "Svar" för att fälla ut texten vid respektive fråga.
Varför saknas den och den platsen på kartan?

Detta är en fråga vi börjar få rutin på att besvara, den kommer i olika varianter och den har i grunden flera olika svar:
A. Platsen finns inte i vårt register.
B. Du är inte inloggad korrekt i Husbilsplatser.
C. Du har aktiverat ett filter.
D. Platsen har inaktiverats och är stängd


A. Platsen finns inte i vårt register
Det är vi medlemmar som bidrar med platserna som finns med på kartan.
När en plats inte finns med så beror det på att ingen bidragit med den ännu.
Ibland övergår frågorna till kommentarer och påståenden som dessa:
  • Jag tycker det är dåligt att inte den här platsen är med
  • Någon borde skicka in den här platsen
  • Varför har ingen skickat in den här platsen?
Vi admins kan oftast bara besvara frågan med att platsen inte finns i kartan för att ingen har skickat in den ännu.
När du befinner dig på en plats som inte finns med på vår karta får du jättegärna använda formuläret för att skicka in en ny plats.
Se gärna denna tråd för tips: [Bidra] Lägg till Ny Husbilsplats

B. Du är inte korrekt inloggad i Husbilsplatser
Gäster och intresserade kan se Tömningsplatser och ett antal demoplatser på kartan.
Medlem kan se alla platser normalt sett men när en medlem inte är inloggad korrekt i Husbilsplatser så ser den bara vad gäster ser.
Läs gärna denna tråd om du bara ser tömningsplatser på kartan: [Viktigt] Inloggad i Husbilsplatser

C. Du har aktiverat ett filter
Det är ganska vanligt numera att folk hör av sig om att det saknas platser på kartan som de vet ska finnas där.
Normalt sett visas alla platser du ska se på kartan, de filter vi har filtrerar bort platser platser efter hur du ställt in filtret
Ett snabbt sätt att komma till bukt med detta är att trycka på "Nollställ" som snabbt nollställer alla filtreringar till standard.
Du hittar knappen Nollställ genom att trycka på Meny uppe till vänster i den blå menylisten och därefter syns Nollställ en bit ner i vänsterspalten.
Du får gärna fördjupa dig i de möjligheter vårt filter erbjuder i trådarna som behandlar vårt sökfilter. [taggsök]Filtrera

D. Platsen har inaktiverats och är stängd
Platser som inte längre fungerar och är permanent stängda visas inte på kartan.
Vi använder den metoden för att du ska slippa göra bomkörningar till platser som inte fungerar.
Dock har du möjligheter att beskåda de stängda platserna om du vill och du tar reda på hur i den här tråden: [Avancerat] Filtrera på Stängda / Aktiva platser
Hur ser jag en plats jag skickat in?

Det finns två huvudsvar på denna fråga.

1. När det gäller en nyligen inskickad plats.
Platser du skickar in granskas av admin innan de publiceras på kartan.
Normalt sett publiceras platsen samma dag som du skickade in den, eller påföljande dag.
Innan admin har publicerat platsen kan du tyvärr inte se den på kartan.
Detta innebär några svagheter för dig som användare då du inte direkt kan kolla att allt stämmer och ser bra ut.
Du kan inte heller direkt registrera ditt besök direkt eller betygsätta platsen och skriva din recension.
Du kan inte heller komplettera med bilder eller ytterligare info direkt via uppdateringsfunktionen.
Så fungerar det i nuläget och vi får in så pass mycket konstigheter att vi inte kan ha det på något annat sätt.
Vi ber er att ha tålamod och överseende med att ni får vänta ett tag på att ikonen på kartan dyker upp.
Skulle det vara något stort strul med det du skickat in försöker vi admins att få kontakt med dig.
Och glöm inte bort att vara inloggad i Husbilsplatser när du skickar in en plats!
De som inte är inloggade ser bara tömningsplatser och missar då att det finns massor av husbilsplatser på kartan och det gör att vi får in en del dubbletter på grund av att du som användare helt enkelt inte sett att platsen redan finns med.

2. När det gäller en äldre plats som redan publicerats.
Vill du se de platser du bidragit med kan du filtrera fram dem via dessa instruktioner: [Normal] Filtrera på Dina Platser
Hur ser jag att mitt Ändringsförslag gått igenom?

Gå in på husbilsplatsen du skickat in ett ändringsförslag till och öppna platsen i detaljvy.
Därefter trycker du på "Visa tidigare ändringar"
När ditt ändringsförslag blivit godkänt syns det i den vyn.
Ser du inte ditt eget ändringsförslag i den vyn så beror det på:
A. Ditt ändringsförslag blev underkänt.
B. Ditt ändringsförslag ligger i moderatorkön och har inte behandlats ännu.
Varför är jag inte inloggad i Husbilsplatser?

Man blir utloggad från HBP efter en viss tids inaktivitet av säkerhetsskäl.
Det gör att man kan behöver ladda om Husbilsplatser eller tvingas logga in på nytt.
Så länge man använder knappen "Husbilsplatser" i forumets blå menylist, eller kartsymbolen i mobiler så är detta med inloggningen inget problem.
När man går andra vägar in i Husbilsplatser är det dock inte alls ovanligt att man hamnar i Husbilsplatser som oinloggad.
Det vanligaste sätten att hamna oinloggad i Husbilplatser:
  • Egen genväg till Husbilsplatser på skrivbordet, dessa gör att man kan missa den automatiska inloggningen när man öppnar Husbilsplatser.
  • När man följer en länk in i Husbilsplatser utan att gå in via knappen i forumet, det gör också att man missar den automatiska inloggningen. Ett bra exempel på det är länkarna i trådarna platsnytt, när man följer dem missar man den automatiska inloggningen.
  • Inaktivitet, när du har en flik öppen med Husbilsplatser så kommer sessionen att avbrytas med tiden, du blir då utloggad och måste logga in på nytt.
När du loggar in i Husbilsplatser använder du den mejladress som du angett i Hbk tillsammans med ditt lösenord du har i Hbk:s forum
Du kan läsa mer om detta med inloggning här: [Viktigt] Inloggad i Husbilsplatser
Kan jag se husbilsplatser efter en viss rutt?

Det finns ingen ruttplanering i Husbilsplatser.
Därmed finns inga större möjligheter att se vilka platser som finns efter en specifik Rutt.
Hur ser jag snabbast husbilsplatserna i ett visst område utan att behöva zooma/flytta kartan?

Genom att använda ortsökning kan du snabbt centrera kartan över områden eller orter.
Du hittar ett inlägg som behandlar ortsökning här: [Normal] Ortsökning/geografisk sökning
Kan jag söka fram husbilsplatser som är gratis eller kostar max "150 kr"?

Ja, det går bra att sätta ett max pris i det avancerade sökfiltret.
Du hittar informationen i detta inlägg: [Avancerat] Filtrera på Pris / Betyg
Hur kan jag se hur aktuell en POI-fil är?

När du laddar ner en fil från HBK Husbilsplatser får du alltid en dagsfärsk fil.
Datumet finns utskrivet i filens namn och kan se ut så här: husbilsplatser_210604.kml

1631967668402.png
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen