Hej.
Står i begrepp att byta från en 7-meters Adria husbil till en Van av samma fabrikat.
Det skulle vara roligt att höra andra ägare eller tidigare ägare till Van´s om fördelar och nackdelar.
Våra argument att byta typ av bil är smidigheten och förhoppning om mera robusta grejor - förliden vinter blev en dyr historia med sönderkörda plastdetaljer (hårdfrusna snöklumpar som tog i plasten bakom hyttens dörrar.
Vi hoppas att komma ner i bränsleförbrukning genom minskat luftmotstånd. Lägre avgifter på färjor. Över huvud taget så känns det som om krämare och myndigheter ser på husbilar med tanken "ahh en husbil -- de har råd att betala" samma känsla som man fick då man hade segelbåt.
För att inte öka på luftmotståndet väljer vi att inte montera markis (dessutom sitter de så fult på en Van) utan vi provar med att litet förtält för husbil. Hur har ägare valt att hantera lusten och behovet att ha cyklar med sig på Van. Vi har levt i husbilen under långa tider, år eller månader, har någon med Van gjort det samma och hur har det fungerat med matlgning, dusch och tvätt/tork av småsaker.
Ja som ovan skrivet vore det väldigt roligt att få synpunkter på att transportera sig i och leva i en Van. Vi campar inte utan åker snabbt till och från dansläger och bor i bilen under evenemangen, bor sällan på campingplatser utan ställer på gata eller parkeringsplats.
De tankar som skall vara fulla är fyllda då vi ställer oss, andra tankar är tömda, behöver vi mera ström så startar vi elverket. På så sätt klarar vi nästan en vecka utan service.
Detta fungera på de flesta håll utom i Visby förståss.
Hälsningar
Jan o Lena
Står i begrepp att byta från en 7-meters Adria husbil till en Van av samma fabrikat.
Det skulle vara roligt att höra andra ägare eller tidigare ägare till Van´s om fördelar och nackdelar.
Våra argument att byta typ av bil är smidigheten och förhoppning om mera robusta grejor - förliden vinter blev en dyr historia med sönderkörda plastdetaljer (hårdfrusna snöklumpar som tog i plasten bakom hyttens dörrar.
Vi hoppas att komma ner i bränsleförbrukning genom minskat luftmotstånd. Lägre avgifter på färjor. Över huvud taget så känns det som om krämare och myndigheter ser på husbilar med tanken "ahh en husbil -- de har råd att betala" samma känsla som man fick då man hade segelbåt.
För att inte öka på luftmotståndet väljer vi att inte montera markis (dessutom sitter de så fult på en Van) utan vi provar med att litet förtält för husbil. Hur har ägare valt att hantera lusten och behovet att ha cyklar med sig på Van. Vi har levt i husbilen under långa tider, år eller månader, har någon med Van gjort det samma och hur har det fungerat med matlgning, dusch och tvätt/tork av småsaker.
Ja som ovan skrivet vore det väldigt roligt att få synpunkter på att transportera sig i och leva i en Van. Vi campar inte utan åker snabbt till och från dansläger och bor i bilen under evenemangen, bor sällan på campingplatser utan ställer på gata eller parkeringsplats.
De tankar som skall vara fulla är fyllda då vi ställer oss, andra tankar är tömda, behöver vi mera ström så startar vi elverket. På så sätt klarar vi nästan en vecka utan service.
Detta fungera på de flesta håll utom i Visby förståss.
Hälsningar
Jan o Lena