• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Van-Protect Husbilstak

F

F.d. 2621

Guest
Jag vill ha min husbil under tak på något vettigt sätt, men kan inte få byggnadstillstånd för någon form av car-port.

På nätet - VanProtect - hittade jag en intressant product, som skulle kunna lösa mitt problem. Finns det några gjorda erfarenheter om detta hopfällbara tak inom klubben?
Det kostare ju 13-14.000 kr och goda tips om inköpsställen och ev rabatter efterlyses.

Bl a Bengt i Örkelljunga nämns som ÅF, men man kanske kunde köpa det i Tyskland?
 
Lösning
Sv: Van-Protect Husbilstak

Har vår husbil i Wirehus de senaste två åren
Har tak och gavel för framändan
Är enligr mitt tycke det smidigaste man kan ha
kan beställast i storlek och höjd som passar
Julle I Brinka
F

F.d. 3234

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Var på väg att beställa ett wirehus men ringde för säkerhets skull kommunen och frågade och de hävdar att det behövs bygglov om ett tält står upp mer än ett par dagar. Är det någon som har liknande erfarenhet? Hur har ni hanterat det?

/Håkan
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Van-Protect Husbilstak

Man har rätt att sätta upp ett skydd över husbilen tillfälligt utan byggnadslov.

Har du inga grannar som klagar så kan du låta det vara uppställt "permanent".

Jag fick inte bygglov för en carport eftersom det var för nära grannen. För wirehuset, som är lätt att montera ner, behövde jag inget bygglov.

Se mitt tidigare inlägg.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Så här byggde jag ett tak i "lättkonstruktion". Utan formellt bygglov, men OM man så skulle kräva och inte bevilja, så kan jag montera ner det på en dag och sälja det till någon.

Jag tycker att det fungerar fint och gör ett viktigt jobb. För att säkra det vid ev nya stormar har jag fäst kraftiga spännband från takstolarna ner till vart och ett av de fyra hjulen. Det ger ju en extra förankring med 4000 kilo. Total kostnad utan att räkna med eget arbete ca 6000.- varav ca hälften för den 700 g kraftiga pressenningen i måtten 8 x 3,5 m.

Adm-Gunnar hjälper än en gång till med att lägga in bilder.

IMG_8506_2.JPG
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Van-Protect Husbilstak

Allis
Det vor nog inte fel med en snedsträva utmed väggsidan som förbiner alla de lodräta stolparna med varandra. Det ser ut som om du har gjort det på bakgaveln. Alternativt ett spikband i kryss över hela sidan. Att förbinda ena yttestolpens överända med den andra ytterändans nederända stabiliserar hela bygget så att inte vindkrafter kan vika det hela bakåt eller framåt beroende på vilket håll det blåser ifrån.

EssoJ
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Van-Protect Husbilstak

Ytterligare en variant: Jag har monterat en ram av alu-rör på husgaveln, lagt vanlig korrugerad takplåt och stöttat upp detta med rör av typ byggnadsställning. När bilen är undanställd för vintern täcker jag på de tre öppna sidorna med lättpressenning.
När vi ska iväg i början av april brukar det behöva plogas för att komma ut. När vi är ute fäller jag ner taket mot väggen så att grannen slipper ett tomt tak som kan ta vind när vi är borta. Väl hemma igen så fälls taket upp och bilen står i tillfällig carport.
 

Bilagor

  • Vintergarage.JPG
    Vintergarage.JPG
    56,6 KB · Visningar: 21
  • Vinter-JPG.JPG
    Vinter-JPG.JPG
    124,2 KB · Visningar: 19
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Vi har ju alla fått lära oss vilka krafter som kan finnas i stormar.

I mitt fall så finns det både hus och kraftiga träd omkring, som kan bromsa en del. Men, om det varnas för stormar som Gudrun och Per, så kommer jag nog att snabbt ta ner presenningen på taket, som endast är fastspänt med en antal spännband och rep.

Det är ofta spännande att ha husbil.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Van-Protect Husbilstak

Hej
När det gäller tålighet mot kraftig vind, så känns Van-Protect ganska säkert
Det är många fästpunkter o ansluter nära till husbilstaket.
Med sin form har vinden svårt att få tag. Betr. egna konstruktioner är det ju bara
att besöka småbåtshamnar på vintern, där finns det många bra o även dåliga exempel att studera.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Van-Protect Husbilstak

Har man sett filmen om hur man monterar Van-Protect, så förstår man att det blir inte så ofta man lägger över taket. Kanske en gång om året vid vinterförvaringen.

Ett tak över husbilen är ett bra skydd även under resten av året mot väder och vind, sotnedfall och solblekning, så en mer "permanent" lösning är att föredra.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Van-Protect Husbilstak

Allis!

Fick en lysande idé: Sätt hjul på carporten, så behövs inget byggnadstillstånd!

Jappe

Jappes tankesmedja u.p.a. och U.P.A. (The Usability Professionals' Association)
 
Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Van-Protect Husbilstak

Hej Gunnar Webb
Nja så svårt är det inte.
Det tar en halvtimme att lägga på o en kvart att ta av.
Filmen visar första gången. Sedan är allt laddat o klart.
Men givetvis är det på vintern det användes o när bilen skall stå en längre tid.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Hmm Jappe, finrumsdiktaren där uppe!

Lysande kanske, men bara svagt. Mitt körkort saknar "CP" för dylika ekipage. Men TAK ändå för att du tänkte till för att hjälpa mig ur en knipa!
 

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Sv: Van-Protect Husbilstak

Hej Eva och Sven-Uno
Det där med skyddsöverdrag från Jula lät intressant, var inne på Julas hemsida men kunnde inte hitta något överdrag till husbilar.

Sune och Pia
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Van-Protect Husbilstak

Detta är en variant av samma lösning som Allis har.
Den konstruerades ursprungligen för en husvagn men har sedan höjts och förlängts för att passa husbilen.
Allt är skruvat och monteringen tar en dag. Den sätts upp i slutet av oktober och monteras ner i början av mars.
Är stadgad på tre ställen plus en snedsträva. Stod pall för Gudrun, Per, Ivar och vad dom nu hette.
Material är tryckimpregnerat virke och plasttak. Kostnad ca 10.000kr.
Perioden mars - oktober förvaras byggsatsen i personbilsgaraget.
Har pratat med grannarna och ingen har några negativa synpunkter men jag tänker montera och demontera så länge jag kan/orkar klättra på stege. Ännu så länge går det bra.
Skyddet är placerat så att jag lätt kan backa rakt in och köra ut under den tiden skyddet är uppmonterat.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Van-Protect Husbilstak

Bo, om det är mig du ställer frågan till så fick jag hjälp av en arbetskamrat med en skiss. Sedan köpte jag "lösvirke" och byggde. Första gången tog det naturligtvis lång tid men det är ju ingen nöjesskatt på det jobbet.:)
Allt skruvades för att kunna demonteras och därefter monteras igen.
 
Senast ändrad:
K

k.skoog

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Hej!
Har Van-Protect tak och har funkat mycket bra under två vintrar.
-inget krav på tillstånd
-har klarat kraftiga oväder utan problem
-kan flytta bilen några meter utan att lossa taket
-lätt att "tapå och av"
-priset något "högt" men utslaget på 10 år så är det OK
MVH
Krister
 
Toppen