• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Van-Protect Husbilstak

F

F.d. 2621

Guest
Jag vill ha min husbil under tak på något vettigt sätt, men kan inte få byggnadstillstånd för någon form av car-port.

På nätet - VanProtect - hittade jag en intressant product, som skulle kunna lösa mitt problem. Finns det några gjorda erfarenheter om detta hopfällbara tak inom klubben?
Det kostare ju 13-14.000 kr och goda tips om inköpsställen och ev rabatter efterlyses.

Bl a Bengt i Örkelljunga nämns som ÅF, men man kanske kunde köpa det i Tyskland?
 
Lösning
Sv: Van-Protect Husbilstak

Har vår husbil i Wirehus de senaste två åren
Har tak och gavel för framändan
Är enligr mitt tycke det smidigaste man kan ha
kan beställast i storlek och höjd som passar
Julle I Brinka
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Var på väg att beställa ett wirehus men ringde för säkerhets skull kommunen och frågade och de hävdar att det behövs bygglov om ett tält står upp mer än ett par dagar. Är det någon som har liknande erfarenhet? Hur har ni hanterat det?

/Håkan

Jag har frågat min komun ang. byggnadslov. Frågan jag ställde gällde i första hand ett permanent tak, typ carport. Jag fick svar som gick ut på att; har ni inte tillräckligt med tak på tomten:wink:. Jorå, fast inte så höga att jag får in en husbil sa jag. sedan ställde jag en fråga om en lösning typ Wirehus. Svaret var att om jag kan montera ner det enkelt och det inte är "permanent" så är allt OK.
Så om ca. en månad så får jag ett Wirehus lev. till husbilen. Det skall bli skönt att ha den hemma så att man kan börja fixa inför allt man fantiserar om:yes:

Anders & Marie-Anne

PS. PS. Ni som har detta tält, hur har ni löst det med markfäste?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Jag grävde ner nytillverkade "slipers - marktimmer" och drev ner ett par armeringsjärn genom varje sliper så lång det gick (ca 30 cm - stenigt under). Skruvade bottenjärnen i timret. Har stått genom höstens stormar utan problem.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Låter rejält! Mitt problem är att jag har nyligen anlagt platsen där husbilen skall stå med kantsten och plattor. Mao så började jag i fel ände:rolleyes:.
Känns lite avigt att gräva upp allt igen.
Undrar om det räcker med att slå ner sådana markspetsar som man har till staket och fästa tältet i dessa?

Anders som ofta gör saker i galen ordning:eek:
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Van-Protect Husbilstak

Var i valet och kvalet, men till slut blev det ett Wirehus med enbart tak även om det var dyrare. Satte upp det i höstas och hade inte tid fixa fundament, vilket jag ska göra till våren. Kommer att sätta 8 st stolpar ca 40 cm i backen under stolparna och låsa fast huset på dom. Nu står bilen på två tvärgående reglar, som låser hela huset så det inte kan lyfta.
Kvaliten och konstruktionen av Wirehus är mycket bra. Jag plocka upp ett 8 m långt hus på en dag. Hade hjälp när de fyra stolparna skulle sättas dit på sista långsidan. Med enbart tak syns knappt huset, så det stör omgivningen.

Hälsningar
Hans
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Vi funderade på den lösningen också, men eftersom vi ibland kör även på vintern så såg vi problem om det skulle blåsa upp när vi är ute.

Köpte till gavel och halv långsida - står längs carport med andra sidan. Det är klart, gaveln syns betydligt mer än bara ett tak. Men vi ville ha en skyddad hörna för förvaring av vinter/sommarhjul mm.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Var i valet och kvalet, men till slut blev det ett Wirehus med enbart tak även om det var dyrare. Satte upp det i höstas och hade inte tid fixa fundament, vilket jag ska göra till våren. Kommer att sätta 8 st stolpar ca 40 cm i backen under stolparna och låsa fast huset på dom. Nu står bilen på två tvärgående reglar, som låser hela huset så det inte kan lyfta.
Kvaliten och konstruktionen av Wirehus är mycket bra. Jag plocka upp ett 8 m långt hus på en dag. Hade hjälp när de fyra stolparna skulle sättas dit på sista långsidan. Med enbart tak syns knappt huset, så det stör omgivningen.

Hälsningar
Hans

Hej Hans.
Är det sådana markspjut som man slår ner ca 40 cm i backen med hjälp av en slägga som du har tänkt att nyttja? Dessa är ju avsedda för stängselstolp men om det kunde funka med ett gäng såna här som markfäste så vore det ju enklast.......
Om det sedan står mot blåst är ju en annan fråga ! Kanske inte värsta stormen men ibland får man ju chansa lite, eller?

Anders
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Van-Protect Husbilstak

HEJ ALLA!! Köpte hos Jula Multibyggystem komp.medpresenningen7x5,7m för 7.500kr i sommer om man vill kan man plocka bott ställningen.Rör galvat dimension48/50mm. TILLFÄLLIG MAN KAN PLOCKA NER SOM HELST MIN GRANNE SÄGER INGET!! :mcride:VOLKER KÖR OCKSO BMW1200CL
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Kan säga att min nya husbil står under ett överdrag från JULA för bilar upp till 7,5 meter kvaliten är helt otrolig med ventilerande tyg tjockare på taket med slitsar som ventilerar uppe vid taket. Har det regnat så är det torrt på under 1 timma. Det som var bonus är att det dras åt med remmar både fram och bak och går så långt ner så det kan dras åt under bilen så det inte kommer vind så det blir ett segel, som är vanligt. Det som jag kan tillägga är att det går en dragkedja på höger sida där bodelsdörren sitter och därmed kan man gå in när man vill, och på vänster sida är det en dragkedja så man kommer in i gasolkofferten i min bil(bonus) Mc Louis Tandy 636 G. Och till slut priset 1.295:- närmast gratis mot Fiammas som inte finns i Sverige men i Tyskland och kostar runt 4.500:- men så är det alltid med det företaget dyrt och säkert bra men Julas kan defenetivt konkurrera. Skynda Jula Linköping hade bara ett hemma. Min granne köpte till sin husvagn för ca 900:_ och en granne längre ner på gatan köpte för sin Detleff 1989 för 1.000:- och han är lika nöjd men detta minde har inte remmar i framändan och bakändan och inte dragkedjor.
Det finns också kardborrband 6 st på sidorna för att kunna rulla upp det i 2 nivårer så det täcker taket enbart.
Kan ta en bild så det blir lite mer informativt, när det är ljust ute.
 
Senast redigerad av en moderator:
B

Boxer

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Vackert blev det inte men det fyller sin funktion.
Man tager vad man haver, men jag får nog ta krafttag och snygga till det till nästa vinter.
Kanske lite kraftigare också.
 

Bilagor

  • DSC00562.JPG
    DSC00562.JPG
    549,2 KB · Visningar: 13
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2812

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Hej Hans.
Är det sådana markspjut som man slår ner ca 40 cm i backen med hjälp av en slägga som du har tänkt att nyttja? Dessa är ju avsedda för stängselstolp men om det kunde funka med ett gäng såna här som markfäste så vore det ju enklast.......
Om det sedan står mot blåst är ju en annan fråga ! Kanske inte värsta stormen men ibland får man ju chansa lite, eller?

Anders

Har satt 6 st jordankare 70x70(ca 45 kr st byggmax), taket är ett gammalt lastbilstak med presenning som jag hitta på blocket(1000kr), virket 45x70( hade sedan tidigare men ca 600kr byggmax), snedstag spännband som ju fjärdrar lite vid blåst 12 st( biltema 30kr/st) lastförankringsöglor 10 st( biltema 10kr/st) några lämpliga franskskruv(biltema, byggmax m.fl)
Hade en tunn lättvikstpresenning över alltihop från början. Den blåste sönder i en skarv, men taktet håller bra. Uppe sedan aug 2008. Har lagt till en stolpe till på varje långsida, sedan bilden.
Hade lättviktspresenning över för att ingen ska se när man är borta eller hemma. Med tanke på ev objudna gäster./Göran




Göran
 

Bilagor

  • Husbilstak1.jpg
    Husbilstak1.jpg
    299,4 KB · Visningar: 6
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Tack.
Jag skall nog satsa på ett gäng jordankare jag också! Finns på Biltema till och med!
Jag har byggt ett staket med hjälp av sådana jordankare och det verkar som om de "sätter" sig med tiden och blir stadigare och stadigare. Sedan är det ju så att jag skall bara ha taket på Wirehuset och inbilar mig att vindfånget blir mindre än om man skulle ha sidor också. Fast sånt där kan man lura sig på för aerodynamikens lagar är outgrundliga:wink:
Skall i vilket fall som helst bli skönt att få hem bilen.

Anders som är uppe sent och donar!
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Van-Protect Husbilstak

Om du bara ska ha tak, så är det bäst att du förankrar ordentligt. Annars finns risken att du får leta efter det i grannsocknen om det blåser.
Calle
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Van-Protect Husbilstak

Hej Hans.
Är det sådana markspjut som man slår ner ca 40 cm i backen med hjälp av en slägga som du har tänkt att nyttja? Dessa är ju avsedda för stängselstolp men om det kunde funka med ett gäng såna här som markfäste så vore det ju enklast.......
Om det sedan står mot blåst är ju en annan fråga ! Kanske inte värsta stormen men ibland får man ju chansa lite, eller?

Anders

Enkelt och billigt att slå ner är att göra spett av armeringsjärn, som huvud kan man svetsa på stora muttrar (det kanske heter något annat i de storlekarna).
Smidigt och bra använder sådant till våra uthyrningstält.Armeringsjärn finns ju i många olika storlekar och vässa dessa lite nertill.Kanon.
/susanne
 
Toppen