F
F.d. 9075
Guest
!
Senast redigerad av en moderator:
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Den ursprungliga frågan var hur man kör ombord på färjan över Gullmarn, men frågan togs av någon anledning bort.
Jag kanske har svårt att uttrycka mig eftersom det verkar vara svårt att förstå! På Gullmarsfärjan behöver man inte ta ställning till vilken fil man skall välja på färjan eftersom 5 st. ljussignaler sköter om detta. Således är ingen fil ombord avsedd för olika fordonstyper åtminstone inte de tre i mitten. Ytterfilerna kan vara besvärliga pga begränsad höjd. Råkar man välja fel fil blir man i regel uppmärksammad på detta med ljudsignaler.Den ursprungliga frågan var väl om man skulle välja personbils- husvagns- eller lastbilsfilen. Efter att ha åkt färja i hela mitt liv med alla möjliga fordon så menar jag att det inte är så kinkigt. Har man en bred bil ligger lastbilsfilen bra till. Har man en hög bil bör man undvika vissa personbilsfiler där högsta höjd kan vara så lite som 2 meter. Skyltningen är dock i allmänhet mycket tydlig.
Är man osäker kan man ju alltid välja husvagnsfilen om sådan finnes.
Jappe
Den ursprungliga frågan var hur man kör ombord på färjan över Gullmarn, men frågan togs av någon anledning bort.
Detta gäller framför allt på norska högsjöfärjor. På större färjor i Bohuslän gäller i stort sett samma princip men regleras oftast med ljussignaler. M.a.o. är det färjegubbarna som reglerar detta individuellt för varje fordon. Tyvärr blir det ibland kaos när semesterfirande inlandsbor inte följer signalerna då man helt enkelt inte är tillräckligt uppmärksam. Det händer t.o.m att trafikanter får åka tillbaka p.g.a. att de somnat under överfarten.Normalt bør vi velge feltet for husvagn. På enkelte overfarter håndteres de store lastebilene spesiellt for balansen av båten, men vi noe lettere litt store blir brukt ute ved sidene.