• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av fil vid färjan

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Val av fil vid färjan

Om du höjer blicken lite så ser du trafikljus som reglerar i vilken ordning som gäller både vid ombord- och ilandkörning!
 
F

F.d. 9075

Guest
Sv: Val av fil vid färjan

Det är inget roligt att ställa en fråga när man får ett sånt här svar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Val av fil vid färjan

Jo, om du höjer blicken lite så ser du fem trafikljus som reglerar i vilken ordning man kör och i vilken fil, både när du kör på färjan och när du kör iland. Lättare kan det inte bli! När semesterruschen är som störst har man en färjvakt som försöker få ordning på det kaos som ibland råder pga att bilister har solskyddet nere och inte uppmärksammar trafikljusen. Hoppas att jag uttryckte mig lite klarare!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Val av fil vid färjan

Den ursprungliga frågan var väl om man skulle välja personbils- husvagns- eller lastbilsfilen. Efter att ha åkt färja i hela mitt liv med alla möjliga fordon så menar jag att det inte är så kinkigt. Har man en bred bil ligger lastbilsfilen bra till. Har man en hög bil bör man undvika vissa personbilsfiler där högsta höjd kan vara så lite som 2 meter. Skyltningen är dock i allmänhet mycket tydlig.

Är man osäker kan man ju alltid välja husvagnsfilen om sådan finnes.

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Val av fil vid färjan

Den ursprungliga frågan var väl om man skulle välja personbils- husvagns- eller lastbilsfilen. Efter att ha åkt färja i hela mitt liv med alla möjliga fordon så menar jag att det inte är så kinkigt. Har man en bred bil ligger lastbilsfilen bra till. Har man en hög bil bör man undvika vissa personbilsfiler där högsta höjd kan vara så lite som 2 meter. Skyltningen är dock i allmänhet mycket tydlig.

Är man osäker kan man ju alltid välja husvagnsfilen om sådan finnes.

Jappe
Jag kanske har svårt att uttrycka mig eftersom det verkar vara svårt att förstå! På Gullmarsfärjan behöver man inte ta ställning till vilken fil man skall välja på färjan eftersom 5 st. ljussignaler sköter om detta. Således är ingen fil ombord avsedd för olika fordonstyper åtminstone inte de tre i mitten. Ytterfilerna kan vara besvärliga pga begränsad höjd. Råkar man välja fel fil blir man i regel uppmärksammad på detta med ljudsignaler.

I backen ned till färjan finns tre filer varav en är avsedd för tunga fordon.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Val av fil vid färjan

Tack för bilden!
Som man kan se finns det fem ljussignaler längre fram som sköter om i vilken fil på färjan man skall stå. Färjegubbarna där uppe sköter om detta individuellt för varje bil!

PS! Dessa ljussignaler (rödmarkerat på bilden) visar också i vilken ordning man skall köra av färjan!
 

Bilagor

  • GULLMA.JPG
    GULLMA.JPG
    42,5 KB · Visningar: 950
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Val av fil vid färjan

Den ursprungliga frågan var hur man kör ombord på färjan över Gullmarn, men frågan togs av någon anledning bort.

Om frågan tagits bort och som jag ser det endast innehåller ett ! så blir väl hela tråden meningslös. Vilke färja?

Inlägg tre gör saken bara ännu konstigare.

Snacka om hemlig tråd.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Val av fil vid färjan

Om du läser hela tråden så ser du att det gäller Gullmarsfärjan över Gullmarn i Lysekils kommun. Orsaken till att första inlägget togs bort efter flera inlägg får man väl fråga författaren om.
Anledningen till att jag svarade och försökte reda ut begreppen är att många semesterfirare inte har en aning om hur man förfar vid ombordkörning, vilket i sin tur skapar kaos vid färjeläget.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Val av fil vid färjan

Har full förståelse för dina svar. Ingen skugga på det du o Jappe skrivit.

Det jag tycker är märkligt är som jag tidigare skrev hur trådstartaren har ett ! i sitt inlägg och inget mer. Om han då har raderat sitt inlägg verkar det som han är ointresserad av eran hjälp.

Eller ska man tolka rubriken som fråga. Men ändå kvarstår vilken färja.

Strunt samma huvudsaken trådstartaren är nöjd.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.616
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Val av fil vid färjan

Frågan var från början av principiell natur och gällde vilket körfält (personbil/lastbil/husvagn) man som husbilsförare ska använda. Tyvärr har tråden huvudsakligen kommit att handla om hur man förfar vid ett visst färjeläge, inte hur man generellt ska göra.

Vid större färjor löses det hela av att man vid incheckningen blir informerad om vilket körfältsnummer man ska välja. I övriga fall försöker vi att följa skyltar för lite större fordon (husvagn eller lastbil) för att inte riskera att behöva byta körfält i sista stund.

Samma princip tillämpar vi vid betalstationer av olik slag - exempelvis Öresundsbron eller utländska motorvägar.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Val av fil vid färjan

Håkan : Jag håller med dej , man begrep inget av inlägget och man borde inte kunna redigera inlägget efter någon annan har svarat på frågan för då blir det lätt så här .

Har man däremot stavat fel så märker man det ju oftast när man postat det och om ingen har hunnit svara på inlägget så går det ju då redigera .
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Val av fil vid färjan

Det är ganska lätt att förstå irritationen om någon skulle råka hamna i fel kö vid broar eller färjor och ska behöva backa och trixta. Allra sämst är det när alla har väntat länge, det är varmt och många är sura i största allmänhet.
För att försöka undvika den situationen kan det vara bra att ta det lite lugnt en stund innan man kommer fram till själva valet och kolla in hur andra beter sig och vilka köer de väljer.
Man vill ju inte heller bli hängande på rampen p.g.a. att man har valt fel kö.
V-backen ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Val av fil vid färjan

Normalt bør vi velge feltet for husvagn. På enkelte overfarter håndteres de store lastebilene spesiellt for balansen av båten, men vi noe lettere litt store blir brukt ute ved sidene.

Det er litt beklagelig at en missforståelse av upprinnelig fråge og en feiltolkning av meningen i svaret fører til det kaos som vi ser i denne tråden.

Jeg husker ikke hvor mange dager det er mulig å redigere på sine egne innlegg, men er det kommet svar så bør en ikke endre mening i en fråge :) det kan le føre il forvirring :confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Val av fil vid färjan

Normalt bør vi velge feltet for husvagn. På enkelte overfarter håndteres de store lastebilene spesiellt for balansen av båten, men vi noe lettere litt store blir brukt ute ved sidene.
Detta gäller framför allt på norska högsjöfärjor. På större färjor i Bohuslän gäller i stort sett samma princip men regleras oftast med ljussignaler. M.a.o. är det färjegubbarna som reglerar detta individuellt för varje fordon. Tyvärr blir det ibland kaos när semesterfirande inlandsbor inte följer signalerna då man helt enkelt inte är tillräckligt uppmärksam. Det händer t.o.m att trafikanter får åka tillbaka p.g.a. att de somnat under överfarten.

Det första inlägget handlade om en husbilstrafikant som varit i Lysekil och efterlyste regler vid ombordkörning på färjan över Gullmarn. Han hade tydligen inte uppmärksammat att det fanns ljussignaler. Kanske var det därför han tog tillbaka sitt första inlägg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Val av fil vid färjan

Lite sent på säsongen men för att underlätta för nästa sommar har jag lagt upp trafikkamerorna vid Gulmarsfärjan, sett från båda håll.

När köerna är för långa kan det löna sig att köra runt Gullmarsfjorden för att komma till Lysekil. Det blir en omväg på ca 2 mil.
 
Senast ändrad:
Toppen