• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vakuum i bränsletanken

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Eura Mobil Integra 790EB 2013 Fiat 3,0 177hp
Har problem med kraftigt vaccum i bränsletanken när man kört en stund och öppnar så blir det ett kraftigt plopp i tanken typ som den sugit ihop lite, undrar om någon vet om det finns avluftning i tanken eller är det tanklocket som luftningen är i.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Så blir det på min gamla DUCATO ibland när man öppnar tanklocket. Inte så kraftig med det suger till.
Det verkar inte finnas någon luftning alls på tanklock överhuvudtaget.

För länge sen när jag körde SAAB 96 stannade bilen ibland, det tog tid innan jag kom på att det var undertryck i tanken.
Lösning då var att borra ett 1 mm hål genom tanklocket.

Förmodligen har det betydelse hur temperaturen har ändrat sig sista tiden med bränsle i tanken.

Lite underligt att det inte finns luftning, hålet jag borrade var je en enkel lösning som inte påverkar något annat.

Roysan
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.263
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kolla så att tanklocket inte är utbytt till ett utan avluftningshål.
Hålet sitter i mitten av locket, mot tanken, ca 4-5mm dia.
Universaltanklocken finns både med och utan ventilation, passar både vattentank och bränsletank.

Har du inget avluftningshål, borra ett 4-5mm hål så är det fixat.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Finns det ingen ventilation eller läckage alls så suger man ihop tanken.

För många år sedan körde jag en bil bl a över Flatruet på våta grusvägar. Så småningom började bilen gå dåligt. Vi prövade att bl a rensa förgasare men inget hjälpte. Efter ett tag beslöt vi oss för att ta en chans att fylla reservdunken i tanken trots att vi visste vi hade bensin i den. Det gick knappt att få bort tanklocken pga starkt undertryck i tanken. Luftningen satt i en slang som hade satts igen vid underredsbehandling. Det hade funkat ändå genom att tanklocket inte var helt tätt. Men nu var tanklocket igensatt av skit från vägen. Nåväl, när vi öppnat tanklocket och dessutom tvättat av det så funkade bilen igen. Men döm om vår förvåning när vi nästa gång skulle tanka bilen och bara fick i ca 1/3 mot normalt. Tanken var hopsugen som en tom ballong och fick därefter bytas.

Så någon ventilation har du säkert. Men med tanke på att det "ploppar" i tanken så kan det vara en bra ide att på något sätt förbättra ventilationen.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag trodde ju inte heller att en plåttank skulle sugas ihop. Men den gjorde det.

Såvida bilen går bra så har du uppenbart någon ventilation så att bränslet trots allt kommer fram.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vet ej tyvärr helt hur det är med dieselbilar men sedan årtionden tillbaka så får man inte ventilera en bensin och troligen inte heller en dieseltank rakt ut i naturen för just ångornas skull.
Det finns lite olika varianter naturligtvis och krångligare med åren, men i princip och ytligt skall det vara så här.

När bilen står still och värme kyla ändrar volymen på bränslet men mest på luften som finns i tanken så måste ju tanken kunna andas. Men det får inte ske rakt ut som sagt utan då genom ett kolfilter (kanisterfilter) som troligen sitter framme vid motorn som en plåtburk i formen oftast. Det aktiva kolet i filtret suger upp ångorna och lagrar dem tills man startar bilen då det skall sugas in luft/ångor från filtret i insugningsluften så de förbränns i motorn.
Samtidigt skall det vara ett liiitet undertryck i tanken som gör att den inte andas ut i luften även under färd utan ev. ångor även då går in i motorn och förbränns.
På äldre bensinbilar så brukar det suget sitta i insuget innan gasspjället. För det skall som sagt bara vara liiite sug och inte undertrycket som finns efter gasspjället i en bensinmotor. Inblandat i de här funktionerna så finns det också ventiler som ändras när motorn är igång eller avstängd m.m. För att suga kolfiltret rent m.m.
Kan för lite om hela funktionen men om det blir för mycket vacuum så beror det troligen på fel i systemet någonstans, och som sagt så vet jag inte hur mycket av detta som finns på en modernare dieselbil med EGR ventil, gasspjäll m.m. som enbart är till för avgasreningen och ofta rör sig med hjälp av el i stället för vacuum. Men det är nog rätt säkert att även en diesel inte får ventilera tanken rakt ut i luften även om diesel inte dunstar lika lätt som bensin.
(Det är nog inte omöjligt att nyare bilar tänder någon liten rar röd varningslampa om den lilla sugfunktionen för tanken blir utslagen av ett hål som fungerande ventilation i stället för originalet.)

Det korta svaret är.......... I stället för ett hål och ev. en slangstump, så finns det säkert tjugo delar numera som ventilerar tanken "lagom" mycket.... Men som kan gå sönder.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej, vet ej tyvärr helt hur det är med dieselbilar men sedan årtionden tillbaka så får man inte ventilera en bensin och troligen inte heller en dieseltank rakt ut i naturen för just ångornas skull.
Det finns lite olika varianter naturligtvis och krångligare med åren, men i princip och ytligt skall det vara så här.

När bilen står still och värme kyla ändrar volymen på bränslet men mest på luften som finns i tanken så måste ju tanken kunna andas. Men det får inte ske rakt ut som sagt utan då genom ett kolfilter (kanisterfilter) som troligen sitter framme vid motorn som en plåtburk i formen oftast. Det aktiva kolet i filtret suger upp ångorna och lagrar dem tills man startar bilen då det skall sugas in luft/ångor från filtret i insugningsluften så de förbränns i motorn.
Samtidigt skall det vara ett liiitet undertryck i tanken som gör att den inte andas ut i luften även under färd utan ev. ångor även då går in i motorn och förbränns.
På äldre bensinbilar så brukar det suget sitta i insuget innan gasspjället. För det skall som sagt bara vara liiite sug och inte undertrycket som finns efter gasspjället i en bensinmotor. Inblandat i de här funktionerna så finns det också ventiler som ändras när motorn är igång eller avstängd m.m. För att suga kolfiltret rent m.m.
Kan för lite om hela funktionen men om det blir för mycket vacuum så beror det troligen på fel i systemet någonstans, och som sagt så vet jag inte hur mycket av detta som finns på en modernare dieselbil med EGR ventil, gasspjäll m.m. som enbart är till för avgasreningen och ofta rör sig med hjälp av el i stället för vacuum. Men det är nog rätt säkert att även en diesel inte får ventilera tanken rakt ut i luften även om diesel inte dunstar lika lätt som bensin.
(Det är nog inte omöjligt att nyare bilar tänder någon liten rar röd varningslampa om den lilla sugfunktionen för tanken blir utslagen av ett hål som fungerande ventilation i stället för originalet.)

Det korta svaret är.......... I stället för ett hål och ev. en slangstump, så finns det säkert tjugo delar numera som ventilerar tanken "lagom" mycket.... Men som kan gå sönder.

M.v.h. JANKRO.

Stämmer bra Jankro, kanister hade jag redan på 70-talet i en bensin-Cheva.
På en 2005 Cheva-pickis hade jag ett elände med att originaltanklocket läckte in luft och tände Check Engine lampan, lyckades fylla innanmätet i tanklocket med smältlim och fick det lufttätt, och varningen försvann.
Så bränsletankar borde inte ventileras via tanklocket utan via ett "filter".
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
EVAP är det på alla någorlunda moderna bensinbilar, dvs en kolkanister som tar hand om avdunstande kolväten och den suger motorn ur när den går så att den är redo till nästa gång man parkerar bilen i värme tex.
Tror inte detta finns på diesel?
Men avluftning via tanklocket då pratar vi nog 60-talet eller tidigare.
Vanligt innan EVAP var att avluftningen var ihopbyggd med överfyllnadsskyddet som satt på påfyllningsröret. Dvs en slang som mynnar ut under bilen. Dom blev det ibland tätt på efter tex körning i lera & liknande som täppte till änden på slangen. Möjligen ser det lika dant ut på en diesel fortfarande?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
På vår Ducato från 2006 med 2,3 JTD hörs ofta det där suget när man öppnar tanklocket, speciellt om man kört länge. Har aldrig märkt några problem med det, bränslet kommer ju fram till motorn! Har alltid trott att det ska vara så.
Däremot fick jag bensinstopp på vår SAAB V4 (67:a), på väg mot Umeå på 80-talet, trots att mätaren visade halv tank. Det visade sig att tankens undersida och även ovansida var kraftigt intryckta, så att tankgivaren aldrig kom längre ner än till halv tank. Byta tank? Nädå, jag körde in tryckluft i avluftningsslangen och tanken återgick till sin rätta form. Sen bytte jag tanklock, för på den bilen var avluftningen genom tanklocket.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.263
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som ni säker vet, är en Eura Mobil Integra 790EB 2013 Fiat 3,0 177hp, dieseldriven.
Alla liknelser med EVAP för bensin är inte applicerbara.

@STANTON
Om "ploppet" när du öppnar tanklocket är enda symtomet, låt det vara som det är.
Det stämmer, att om ingen luft släpps in i tanken, sugs den ihop till ett "russin".
 
Toppen