Hej, vet ej tyvärr helt hur det är med dieselbilar men sedan årtionden tillbaka så får man inte ventilera en bensin och troligen inte heller en dieseltank rakt ut i naturen för just ångornas skull.
Det finns lite olika varianter naturligtvis och krångligare med åren, men i princip och ytligt skall det vara så här.
När bilen står still och värme kyla ändrar volymen på bränslet men mest på luften som finns i tanken så måste ju tanken kunna andas. Men det får inte ske rakt ut som sagt utan då genom ett kolfilter (kanisterfilter) som troligen sitter framme vid motorn som en plåtburk i formen oftast. Det aktiva kolet i filtret suger upp ångorna och lagrar dem tills man startar bilen då det skall sugas in luft/ångor från filtret i insugningsluften så de förbränns i motorn.
Samtidigt skall det vara ett liiitet undertryck i tanken som gör att den inte andas ut i luften även under färd utan ev. ångor även då går in i motorn och förbränns.
På äldre bensinbilar så brukar det suget sitta i insuget innan gasspjället. För det skall som sagt bara vara liiite sug och inte undertrycket som finns efter gasspjället i en bensinmotor. Inblandat i de här funktionerna så finns det också ventiler som ändras när motorn är igång eller avstängd m.m. För att suga kolfiltret rent m.m.
Kan för lite om hela funktionen men om det blir för mycket vacuum så beror det troligen på fel i systemet någonstans, och som sagt så vet jag inte hur mycket av detta som finns på en modernare dieselbil med EGR ventil, gasspjäll m.m. som enbart är till för avgasreningen och ofta rör sig med hjälp av el i stället för vacuum. Men det är nog rätt säkert att även en diesel inte får ventilera tanken rakt ut i luften även om diesel inte dunstar lika lätt som bensin.
(Det är nog inte omöjligt att nyare bilar tänder någon liten rar röd varningslampa om den lilla sugfunktionen för tanken blir utslagen av ett hål som fungerande ventilation i stället för originalet.)
Det korta svaret är.......... I stället för ett hål och ev. en slangstump, så finns det säkert tjugo delar numera som ventilerar tanken "lagom" mycket.... Men som kan gå sönder.
M.v.h. JANKRO.