• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vajerlås för dörrarna.

F

F.d. 951

Guest
För att hindra inkräktare att komma in genom framdörrarna var det någon som hade gjort det med en vajer,tycker det verkar suveränt men undrar hur.
 
F

F.d. 8502

Guest
Sv: Vajerlås för dörrarna.

Använd ett spännband mellan dörrhandtagen .Det funkar utmärkt och kräver inget arbete ,eller ingrepp i dörrarna.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vajerlås för dörrarna.

Det förekommer att tjuvarna skär upp gummilisten till det triangulära sodofönstret i dörren och plockar bort rutan. Därefter är det lätt att skära av ett spännband och öppna dörren varefter de tillgriper allt som de kan nå utan att gå in i bilen.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vajerlås för dörrarna.

Ett vanligt sätt att komma in, enl polisen, är att skära upp gummilisten till det främre sidofönstret i dörren och sedan plocka ut fönstret. Då använder de ju en kniv som de sedan lätt kan skära av spännbandet med när de fortfarande står utanför. En stålvajer eller kjedja blir därmed det enda säkra.

Oj då, Michael Johansson hann före.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Vajerlås för dörrarna.

Det förekommer att tjuvarna skär upp gummilisten till det triangulära sodofönstret i dörren och plockar bort rutan. Därefter är det lätt att skära av ett spännband och öppna dörren varefter de tillgriper allt som de kan nå utan att gå in i bilen.

Det hände oss för några år sen i södra Frankrike.
 

amsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2024
Spärra dörrarna

Jag har kapat 25 mm breda spännband och skruvat fast delen med låsanordningen i förarstolens sida och den andra delen i dörren. När vi vill "förstärka" låsningen av dörrarna kopplar vi ihop delarna och på så sätt så syns inte ihopkopplingen. Den är dessutom nästan omöjligt att komma åt och skära av då infästningen:wub: ligger långt ner på dörren/förarstolen resp passagerarstolen.
 
Senast ändrad:

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Vajerlås för dörrarna.

Du har säkert kommit på en bra lösning på problemet.
Jag har löst det på följande sätt med ungefär samma material.
Jag drar helt enkelt vajern genom handtagen för att stänga dörrarna och har samma låsning (skotlås). då behövs inga öglor.Alltså man drar vajern dubbel.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Vajerlås för dörrarna.

Vi vrider stolarna med ryggarna utåt.

Men sen tänker jag såhär. Ju mer vi förstärker låsen ju mer våld tar tjuvarna till.

Vi har en massa olika larm på vår bil, inte 10 men nästan. Mest för skoj skull.

Funderar på olika andra lösningar med rörelsedec, radar mm och med blinkande lampor, tändande av ytterbelysning, ljud i bilen mm. Ja, ni har väl sett "Ensam hemma".

Och webcam till mobilen, så som vi har hemma. (Hobby)
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Vajerlås för dörrarna.

Så här löste jag det med "fönsterhakar", minimalt ingrepp och helt osynligt. Hakarna är justerade så att de pressas dit, på så sätt går det inte att "peta" loss dem. Använde ett fastsättningshål av plastpanelen på stolen.
Har skrivit om dett på en tidigare tråd för nåt år sedan.
Leffe
 

Bilagor

  • 2009 Sommar 269.JPG
    2009 Sommar 269.JPG
    906,3 KB · Visningar: 48
  • 2009 Sommar 270.JPG
    2009 Sommar 270.JPG
    2,8 MB · Visningar: 38
  • 2009 Sommar 271.JPG
    2009 Sommar 271.JPG
    2 MB · Visningar: 45
Senast redigerad av en moderator:
Toppen