• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förslag på larm/fönsterlarm o dyligt

F

F.d. 10627

Guest
Funderar på vilket larm vi ska ha i vår nya bil, antingen Cobra /Canbus/Fiat larmet som vi hade i vår förra bil eller ett NX5 med tillbehör.

Vårt förra Cobra larm funka bra, aldrig något falsklarm eller dyligt.
Vi hade även en rörelsedäckare som gick att koppla ifrån på natten när vi sov.
Sedan hade vi ett separat gasollarm från KAMA fritid.

Tänker i varje fall ha larm på alla fönster o dörrar.

Finns det några bra minilarm för fönster annars att satsa på?

Vi är inte beredda att åka genom hela Sverige utan vill hitta något i Stockholms trakten
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på larm/fönsterlarm o dyligt

Här är ett mycket enkelt och billigt larm Fönsterlarm / Dörrlarm med 90DB ljud Det är ju inget man har enbart men i kombination med ditt andra larm så bör det ju gå .

Sen finns det säkert andra som är bättre för detta har ju separat batterier och dom får ju inte ta slut ....
 
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest
Sv: Förslag på larm/fönsterlarm o dyligt

Har ett Secury Touch larm frånJR Larmcenter.

Fungerar bra, man kan även stänga av inre deckaren för att på så vis ha "skalskydd". Överfallslarmsfunktion (panik) finns även.

Detta kompletterat med extra lås upplever jag ger ett hyfsat fullgott skydd. (Alla luckor åtkomliga från utsidan inkl motorhuv är även larmade).
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på larm/fönsterlarm o dyligt

Här är ett mycket enkelt och billigt larm Fönsterlarm / Dörrlarm med 90DB ljud Det är ju inget man har enbart men i kombination med ditt andra larm så bör det ju gå .

Sen finns det säkert andra som är bättre för detta har ju separat batterier och dom får ju inte ta slut ....

Jag köpte ett liknande larm i somras på Biltema men det har ännu inte blivit installerat pga att det är noga med att larmenheten och magneten sitter nära varandra, när det är stängt. Vill minnas att det redan vid mer än 4 millimeters avstånd från varandra så gick larmet. Pga att det är gummilister med mera runt dörrarna var det svårt att få dom att sitta kvar. Så nu ligger dom bara i en hylla ovarför dörren och retar mig

Mvh
larsemil
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Förslag på larm/fönsterlarm o dyligt

Funderar på vilket larm vi ska ha i vår nya bil, antingen Cobra /Canbus/Fiat larmet som vi hade i vår förra bil eller ett NX5 med tillbehör.

Vårt förra Cobra larm funka bra, aldrig något falsklarm eller dyligt.
Vi hade även en rörelsedäckare som gick att koppla ifrån på natten när vi sov.
Sedan hade vi ett separat gasollarm från KAMA fritid.

Tänker i varje fall ha larm på alla fönster o dörrar.

Finns det några bra minilarm för fönster annars att satsa på?

Vi är inte beredda att åka genom hela Sverige utan vill hitta något i Stockholms trakten

Hej!
Det finns rörelselarm som kan vara på om natten. Täcker exv förarehytt samt rutorna närmast bakom denna.
Man kan alltså, i vår bobil i alla fall, stiga upp och gå på toa, öppna kylskåp och dricka vatten etc. Men inte gå en decimeter förbi kanten på soffan framme vid sittdelen.
Defa heter larmet.

Länge leve bobilsfolket!!
Lars
 

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på larm/fönsterlarm o dyligt

Vi har oxå ett sådant Defa larm på vår Laika och det är inte en chans att bryta sig in framför draperiet i bildelen vi alltid på detta på natten,bara att tänka på att det är på när man stiger upp på morgonen och drar isär draperiet annars blir det ett jäkla liv detta testade Catrin en morgon
:twitcy:
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på larm/fönsterlarm o dyligt

Jag har också haft DEFA larm på 2 bilar. Båda framdörrarna, motorhuven, bodelsdörren och alla luckor som leder in till bodelen har varit larmade. En rörelsedekkare som sitter under alkovsängen, som gått att stänga av när man själv är i bilen, plus en fönsterkross som sitter till vänster om ratten. Den sistnämnda reagerar ju på om glasrutorna krossas men inte om plastfönstren i bodelen slås sönder. Rörelsedekkaren har vid några tillfällen larmat, och vi tror att det har varit när lastbil/buss kört för nära oss när vi stannat/parkerat vid trotoarkanter. Det har vid båda tillfällena varit fråga om specialmontering, så jag har fått betala lite mer än vid vanlig montering. Vi har dock aldrig fått inbrott i bilen så jag hoppas det hjälpt.

Mvh
larsemil
 
F

F.d. 8987

Guest
Sv: Förslag på larm/fönsterlarm o dyligt

Jag köpte ett liknande larm i somras på Biltema men det har ännu inte blivit installerat pga att det är noga med att larmenheten och magneten sitter nära varandra, när det är stängt. Vill minnas att det redan vid mer än 4 millimeters avstånd från varandra så gick larmet. Pga att det är gummilister med mera runt dörrarna var det svårt att få dom att sitta kvar. Så nu ligger dom bara i en hylla ovarför dörren och retar mig

Mvh
larsemil

Hej!
Se bif. länk hur vi löst larm på de små sidorutorna fram (klicka på bilden).

http://www.husbilsklubben.se/forums/t18846-2/

Torbjörn
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Förslag på larm/fönsterlarm o dyligt

Jag köpte ett liknande larm i somras på Biltema men det har ännu inte blivit installerat pga att det är noga med att larmenheten och magneten sitter nära varandra, när det är stängt. Vill minnas att det redan vid mer än 4 millimeters avstånd från varandra så gick larmet. Pga att det är gummilister med mera runt dörrarna var det svårt att få dom att sitta kvar. Så nu ligger dom bara i en hylla ovarför dörren och retar mig

Mvh
larsemil

Hej alla som är intresserade av smålarm. Av erfarenhet så måste jag berätta att det finns flera varianter av dessa larm. Jag köpte några för två år sedan som funkar jättebra (på LIDL tror jag), inte så känsliga på avståndet, tydligt klick vid till och frånslag, ren magnetbrytare.
Däremot så fick en kompis tag i något skräp som först verkade bra, men efter tre månader så fungerade de inte längre. Det visade sig att avkänningen var inte en ren magnetbrytare utan den låg och drog lite avkänningsström hela tiden. Det blev skrotlådan och ett annat fabrikat, tyvärr så vet jag inte just nu var han köpte de nya

JANKRO.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Förslag på larm/fönsterlarm o dyligt

För att slippa ha ett larm vid varje fönster som man med jämna mellanrum måste kolla att batterierna fungerar så har jag istället valt ett sk dingdong larm som bevakar alla fönster och dörrar på natten då vi sover i bilen. Larmet sitter vid sovdelen och är riktat framåt mot förarplatsen.

Köpt hos Clas Ohlson.

Finns bild på min hemsida, klicka på min signatur som kommer du dit.
 
Toppen