• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad vaxar ni husbilen med?

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Misstänkte att det kanske kunde vara så. Tack för den informationen. Någon annan har kanske erfarenhet av UltraGlozz Superpolish??
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hejsan Lena&Berne! Är ni lika förtjusta i UltraGlozz idag. Har nu köpt en 2020 Adria Matrix Supreme 670SL som har ett AL-chassi. Kan UltraGlozz Superpolish vara ett alternativ till försegling av lacken månntro? Mvh/ Kjelle
Har använt UltraGlozz i många år, både till båt, personbilar och nu även till husbilen sen 6 år. Är mycket nöjd med resultatet. UltraGlozz är ju en blandning av polish och vax. Man får passa sig när man använder det på taket, för det blir så halt att det är lätt att glida av. Därför brukar jag numera vaxa taket från stege som står lutad mot husbilen. Finns säkert andra produkter som är bra men varför byta när man är nöjd.
Kjell
PS. Enda nackdelen med produkten är förpackningen, plåtburken. Om det blir en mindre del vax kvar i burken så torkar det om det får stå ett halvår-ett år och blir då svårt att få ur burken. Det gäller att skaka burken ordentligt före användning så att ”bottensatsen” blandas upp med övrigt innehåll.DS
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Tack för det svaret Kjell. Kan man vaxa för hand? Att använda en roterande maskin på en fullständigt ny husbil känns lite vågat. Några menar att UltraGlozz förseglar ytan på något sätt som inte vanlig vax gör. Ligger det någonting i detta påstående?
Mvh/ Kjell L
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tack för det svaret Kjell. Kan man vaxa för hand? Att använda en roterande maskin på en fullständigt ny husbil känns lite vågat. Några menar att UltraGlozz förseglar ytan på något sätt som inte vanlig vax gör. Ligger det någonting i detta påstående?
Mvh/ Kjell L
Vaxar alltid för hand. Om man ligger i ordentligt och inte får ont i armarna/axlarna går det att vaxa hela bilen på en dag. Kan inte svara på om ytan förseglas. Vet bara att resultatet brukar klara sig ett år. Om jag drar fingret på lacken så är ytan fortfarande glatt efter att den stått 6 månader.
Kjell
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Stort tack för ett utförligt och övertygande svar Kjell. Jag har hittat vissa kommentarer tidigare som är inne på samma linje. Jag kommer definitivt att köpa UltraGlozz och behandla min nya HB med stegens hjälp hehe!
Mvh/ Kjelle L
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Jag använder Grojet som Jula sålde tidigare. Det rengör effektivt och har en långvarig effekt. Dessutom lättjobbat.
Finns andra försäljare på vaxet idag.

 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Använde Ultraglozz till båten i flera år. Blev alltid nöjd med resultatet. Dessutom höll det sig bra i minst 1,5 år.
 
F

Fd.47585

Guest
Köpte ny personbil i höstas och testade då lite nytt vad gäller tvätt och vaxning. Köpte en Foam Lance och tvättmedel samt vax till denna. Det läggs alltså på med högtryckstvätt som man kopplar in foam lance på. Ger ett tjockt lager tvättmedel/vaxmedel som sen får verka ett tag och sen spolas av. Trodde knappt det var sant när jag såg resultatet, personbilen tvättades sist nån gång i oktober och har inte tvättat sen dess. Är bilen skitig så rinner skiten av när det regnar, helt magiskt. Har haft skitig bil några gånger men efter varje regn är den skinande blank igen utan någon insats från min sida. Så den har jag nu mer även på husbilen. Det som jag uppfattar är det som ger resultatet är denna produkt: Skummande snabbförsegling King Carthur QuickCoat, 750 ml
 
Toppen