• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad vaxar ni husbilen med?

F

F.d. 24784

Guest
Förra sommaren vaxade vi bilen, ett stort jobb, rubbade och vaxade med Trtels flytande vax. Små röda plåtflaskor.
Det blev fett och fint, lätt att få bort flugor etc.
Efter vintern ute är den som före vaxningen.
Det verkar som all, och då menar jag hela jobbet är fullständingt borta bara att ha stått utan tvätt eller nåt.
Är bilvaxet så dåligt nuumera.
Planerat åldrande enlig dokument utifrån.
Kemin är så skapad att den försvinner av sig själv med tiden så man måste köpa ny?
Nog borde väl vaxningen stå sig under stilleståndet.

Finns bättre vax eller är allt numera med bestämd livslängd?

de
Roy
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad vaxar ni husbilen med?

Sonax är inte lika dåligt som Turtle! Dåligt men med dagens mått ganska bra!

Jappe
 

hoffer

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Avesta
HBK-Nr
1896
Medlemskap
2024
Sv: Vad vaxar ni husbilen med?

Diamantvax har jag för mig skall vara bra, har en flaska som jag tänkte prova på den nya bilen, eller vad har ni andra för erfarenheter? Har inte varit så ihärdig att vaxa tidigare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad vaxar ni husbilen med?

Sonax är inte lika dåligt som Turtle! Dåligt men med dagens mått ganska bra!

Jappe

Ursäkta men där håller jag inte alls med, Sonax flytande vax är visserligen enkelt att lägga på, men varar väldigt kort tid, närmast veckor. Men ofta när man har problem med vax, är det egentligen underarbetet som inte är gjort. Först måste man polera ytan ren och blank, företrädesvis med maskin, sedan förseglar vaxet. :)
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Vad vaxar ni husbilen med?

Hej

Jag använder T Nanoteck som jag tycker fungerar utmärkt.

Lasse
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vad vaxar ni husbilen med?

Jeg liker å polere og mine Alfa Romeo biler og Kawasaki H1B får Autoglym.

Husbilen (og Citroen C5/Honda Jazz personbil) polerer jeg med Biltema rensewax for båt, og forsegler den med Biltema hardwax for båt.

Meget god holdbarhet, og til og med Esterel fabrikkens fabrikk verksted berømmet tilstanden på overflatene på min husbil for en mnd siden da jeg var der, og den ble polert før ca ett år siden. Jeg polerer meget nøye en gang hver vår.

Biltemas marine produkter er av god kvalitet og passer for både metall overflater og glassfiber.

Så for meg BILTEMA for husbilen.........
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vad vaxar ni husbilen med?

Rens og polering med litt forskjellige etter overflatens tilstand:

Om den trenger en solid rens: 30-561
Om den kun trenger å friskes litt opp: 30-560

Hardvoks til slutt: tyntflytende 30-562 lett å jobbe med.

Mao, rens og frisk opp overflaten først. Så legger jeg ett lag med hardvoks.


Er man litt i det ekstreme hjørnet: Spyl over husbilen med kaldt rent vann etter første runde med hardvoks. Tørk. Legg så på nytt lag med hardvoksen. og gjenta prosessene inntil du er superfornøyd.

:mcride:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vad vaxar ni husbilen med?

Dulon
Får utvärdera till hösten och nästa vår.
ProRecond - Bilvårdsprodukter på nätet - Dulon Marine 2-komponent skydd (Powered by CubeCart)

Så här står det på ett ställe om medlet:
Dulon sortiment för båtvård.
Har från grunden utvecklats inom flygteknisk forskning i USA, ursprungligen för att skydda och minska underhåll på flygplan.
Uppdaterad i Europa för att möta dess marknad. Dulon har placerat sig som det ledande skyddet inom båtvård.
Dulon produkter är giftfria och överstiger europeiska säkerhetsstandarder. Dulons produkter är biologiskt nedbrytbara.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vad vaxar ni husbilen med?

Må komme med en liten rapport...
Har med svært god erfaring seneste år brukt Biltemas marine produkter.

I går var det tid for ny vax runde på husbilen. Hadde stående 1 liter Autoglym Resin polish og en liter Autoglym hardvax.

Vel, måtte forsøke. Front og bakende var gårsdagens prosjekt:
WOW, dette ble enda bedre enn Biltema waxen. Resin polish først rengjorde overflatene suverent, uten skjolder og swirls. Den ble meget blank. Brukte en enkel Biltema hobby vax maskin for å legge den på.

Etterpå la jeg på Hardvax manuelt for hand. Lot den tørke lenge og dro den enkelt av for hand. Nytt sjokk, eksteremt blank og dyp glans, UTEN swirls. Vannet så bilen med kaldt vann for å herde ut vaxen, laså ett nytt lag med hardvax, lot det tørke og tørket det av. Ny runde med kaldt vann. og bakende og front var klare.

Jeg var som sagt fornøyd med Biltema, men Autoglym resin + hardvax løftet overflatene til ett nytt nivå, ganske enkelt!. Dyp blankhet og ingen swirls.

(Swirls etter behandlingen er ved det eneste negative med Biltema vaxen i mine øyne)

:mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52928

Guest
Sv: Vad vaxar ni husbilen med?

Vi har sett många olika fabrikat nämnas här, men inte den vi tycker är helt överlägsen, "Ultraglozz" Det står i reklamen "Trött på bil- och båtvård som inte håller? Byt till Ultraglozz" Eftersom vi har en stor husbil och inte tid att vaxa så ofta, blev vi naturligtvis nyfikna på detta medel. Det är inget snack om saken den håller verkligen vad den lovar. Efter två år är den lika fin!
Vi blev så imponerade att vi köpte flera kartonger, så nu har vi för många år framöver och kan t.o.m. "sälja" om någon vill prova? "Suverän testvinnare i Båd Nyt, Danmark"
Finns även för invändigt bruk som till vinyl o.likn. -Vi köpte hem av allt!
Lena&Berne
 
S

spårhaga

Guest
Sv: Vad vaxar ni husbilen med?

hej jag använder båtvax ,
inhandlat på biltema / mats
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Vad vaxar ni husbilen med?

Ska man lägga ner ett så enormt arbete så bör man ha bra grejer också ,det är många steg i en behandling för att det ska hålla, och efter ett antal år i rekondbranschen så finns det inga genvägar. Jag rekomenderar att ni försöker att få tag på ett fabrikat som vi proffsen andvänder,ett av mina tips är detta fabrikat bland flera. se länk. Autosmart | Avfettning, Rengöring, Invändig rekonditionering, Polering, Vaxning . Lycka Till
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Vad vaxar ni husbilen med?

Hej.
Vaxar inte, bilen är lackbehandlad. :D

MVH
Stig
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Sv: Vad vaxar ni husbilen med?

Vi har sett många olika fabrikat nämnas här, men inte den vi tycker är helt överlägsen, "Ultraglozz" Det står i reklamen "Trött på bil- och båtvård som inte håller? Byt till Ultraglozz" Eftersom vi har en stor husbil och inte tid att vaxa så ofta, blev vi naturligtvis nyfikna på detta medel. Det är inget snack om saken den håller verkligen vad den lovar. Efter två år är den lika fin!
Vi blev så imponerade att vi köpte flera kartonger, så nu har vi för många år framöver och kan t.o.m. "sälja" om någon vill prova? "Suverän testvinnare i Båd Nyt, Danmark"
Finns även för invändigt bruk som till vinyl o.likn. -Vi köpte hem av allt!
Lena&Berne

Hejsan Lena&Berne! Är ni lika förtjusta i UltraGlozz idag. Har nu köpt en 2020 Adria Matrix Supreme 670SL som har ett AL-chassi. Kan UltraGlozz Superpolish vara ett alternativ till försegling av lacken månntro? Mvh/ Kjelle
 
F

F.d. 32985

Guest
@Kjelle L Lena&Berne skrev sitt inlägg 2012 och är sedan några år sedan inte medlemmar i Husbilsklubben därmed inte säkert att de läser och kan ge dig ett svar.
Kanske någon annan kan ge dig ett svar.
 
Toppen