• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Är det något speciellt man skall tänka på om man skall köpa en annan konverter ? Användningsområdet är väl bara för att ladda laptopen så det är inga större watt förbrukning .
 
F

F.d. 25017

Guest
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Har du provat att ta bort batteriet från datorn, när det inte får laddström drar datorn betydligt mindre ström, då får du ständigt ha att datorn spänningsförsörjs från invertern.
Ska testa detta! Dock lite nervös att spänningen ska bli för hög med lägre belastning, men de nya switchade aggregaten är förhoppningsvis bra stabiliserade! Sedan blir ju inte batteriet laddat, men jag upptäckte förstås att så länge man inte startar datorn så funkar laddningen.

.... När jag sedan kopplade in den i stället i bilens cigg.uttag, då gick den för det mesta. När jag sedan kopplade invertern direkt på batteriet, då gick det alltid. ....
Det är absolut värt att testa! Antagligen är kablarna i bodelen för klena. Men man tycker ju att de borde vara dimensionerade för minst 120 W då säkringen är på 10A.
/Tommy L
 
F

F.d. 11948

Guest
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Varför gå vägen över en konverter/växelriktare och därmed onödig strömförlust.

Med spänningsomvandlare kan man enkelt köra både dator och laddare för telefon, kamera etc. Ofta följer det med kabel för att köra laddarna på 12 volt direkt.

Kjell & Co mfl har vad som behövs. Jag har använt mig av spänningsomvandlare i mer än tio år och de har hela tiden fungerat helt utmärkt.

Gunnar, du som verkar duktig på sådant här.
Har en som är på 19Volt o 40W, vad skall jag använda ??

Majsan :wub:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

3187d1173805165-44473.jpg

Från 12 volt omställbar till 15-24 volt, 120 watt
Art 44473 pris: 399,-
Kjell & Co säljer avbildade omvandlare som jag använder att driva både GPS och laptop under färd. Batteriet i laptopen blir samtidigt laddat.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Vill man spara in på antalet laddcykler (som inte är oändligt stort!) för laptopens batteri så kan man ta bort batteriet från laptopen och strömförsörja datorn från den inverter som Gunnar tipsar om här ovan.
Det går då utmärkt att ställa ner spänningen på invertern till 16 V, laddar man inte laptopens batteri så behövs ju inte högre spänning.

Funkar utmärkt på min gamla Acer...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Jag har en liten firma där vi i bilarna använder de dåliga konverterna med fyrkants våg. Vi har varje år ca: 8500 transporter då dessa används för att ladda laptops och mobiltelefoner. Vi har inte någon reklamation på det och vi har använt dessa i ca: 5 år nu.
elavb.png

Min empiriska slutsats är:

Om du använder fyrkantsvåg och går genom ett batteri som laddas är det inga problem. Undvik fyrkantsvåg om du tar bort batteriet.

Min egen fega slutsats är:

Äh! Klart man ska ha bra prylar i bilen. Lägger man ut en halv miljon, kan man även lägga 7-10 tusen för en ren sinuskurva. Vi är ju bara värda det bästa. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Om man går via apparaternas egna laddare är nog risken för problem ganska litet, där har man nog förutsett lite "oren" ström. Vi har kört flera olika datorer och mobiltelefoner så, och aldrig haft några problem! :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Elektrikern här i huset jag jobbar sa att så länge det går rätt in i ett Switchat nätaggregat så är utseendet på vågen inte så känsligt.
Däremot induktionsplattor och elektriska tandborstar som laddas med induktion är inte så kalas med modifierad fyrkant.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Tyckes en skillnad på modifierad fyrkant
Harald Nyborgs 1000 watt - min modell - har inte så bra en fyrkant kurva som Biltemas 1000 watt.

INVERTER/OMFORMER 1000W 12/220 - Best.nr. 3442
Illustration i manual

Vekselretter - Biltema
Se pdf på Biltema.

Inge problem med Harald's i omkring 6 år 600 och 1000 watt.
Men liten brom' på elektromotor och micro.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

När vi var på tur för några år sedan köpte vi först en 12-220 med "modifierad" sinuskurva. Förstod inte alls varför varken laptopen eller gps:en ville ladda med den. Sen lyckades vi läsa oss till att man skulle ha en "ren" kurva, så det blev inköp på ett biltema i söder. Sen funkade laddningen bra, och frugan kunde följa var vi körde och ge förslag på hur vi skulle köra även när vi kom fram...
Tidigare dog ju datorn innan vi ens var nära. :p

Ska dock fundera på om det får bli dc/dc laddare till datorerna i år.
Den gamla moddadekurv-modellen får kanske driva den lilla 220v kylanläggning som jag funderar på att skaffa. ;)
 
F

F.d. 17964

Guest
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Är det någon som köpt inverter på Ebay. Halva priset mot här i Svedala?
http://viewitem.eim.ebay.se/MAX-4000W--2000W--12V-230V--REAL-PURE-SINE-WAVE-POWER-INVERTER-SOFT-START/221180405909/item
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Har precis beställt en 300W inverter med ren sinusvåg, 430:- inkl frakt.
Enda egentliga behovet vi har av 230V är väl Playstation till barnen, men det är bra att det finns. Till mer energikrävande apparatur blir det att dra igång ett elverk.

Peter :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

När jag bytte bil i Tyskland i höstas så lät jag montera en MT 1500 SI-N inverter. Överdimensionerat om man enbart tänkt sig att ladda småbatterier, men jag vill även kunna köra min mikrovågsugn. Den stora fördelen med denna apparat är dock att den är utrustad med automatisk nätomkoppling, när jag anskluter 230V så kopplas den bort och när jag kopplar loss 230V så slår den på och strömförsörjer samma ordinarie 230V-uttag.

I min gamla plåtis var invertern kopplad till ett särskilt 230V-uttag och det gick väl det också.

Den nya invertern drar blygsamma 0,2 A i standby och är monterad bakom förarstolen. Eftersom förarhuset är avstängd med en dörr med 47 mm PU-isolering så hörs absolut inget av apparaten i bodelen.

MT inverter finns i Moveras sortiment

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Har precis beställt en 300W inverter med ren sinusvåg, 430:- inkl frakt.
Enda egentliga behovet vi har av 230V är väl Playstation till barnen, men det är bra att det finns. Till mer energikrävande apparatur blir det att dra igång ett elverk.

Peter :)

Räcker 300W för att dra igång en PS3? Nätaggregatet lär vara på 380W?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Räcker 300W för att dra igång en PS3? Nätaggregatet lär vara på 380W?

Nya PS3 super slim har 190W nätdel (hälften mot första generationen), fast vi har monterat gamla PS3 (första generationen) med 200W inverter på jobbet.

Nätdelarna är överdimensionerade.
Följ denna länk. Senaste versionen (5:e generationen) drar bara 1/3 så mycket ström som första (~70W). Vi har väntat med att köpa PS3 just för att få den senaste som drar minst ström.

Peter :)
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Nya PS3 super slim har 190W nätdel (hälften mot första generationen), fast vi har monterat gamla PS3 (första generationen) med 200W inverter på jobbet.

Nätdelarna är överdimensionerade.
Följ denna länk. Senaste versionen (5:e generationen) drar bara 1/3 så mycket ström som första (~70W). Vi har väntat med att köpa PS3 just för att få den senaste som drar minst ström.

Peter :)

Har redan en 150 W inverter, kanske för liten?
 
Toppen