• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Är det något speciellt man skall tänka på om man skall köpa en annan konverter ? Användningsområdet är väl bara för att ladda laptopen så det är inga större watt förbrukning .
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.612
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Att gå från 12 V till 230 V och tillbaka till (exempelvis) 19 V är inte energieffektivt. Bättre är då att köpa en laptopadapter hos Kjell & Co eller Clas Ohlson som direkt omvandlar 12 V till laptopens laddningsspänning.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Det är inte fel att gå upp i Watt speciellt med ungdomar i bilen, blir lätt en mediacentral! Vi har hållt oss till 300w med modifierad sinusvåg, räckt riktigt bra. Men i samband med besök på Elfa Mölndal) så sålde dom ut 600W för 699kr. Tyckte det var tillräckligt prisvärt. Saker att tänka på är att oavsett W så måste du också ha batteri som kan leverera! Installation bör ske direkt från batteriet så länge effekten är över 150W, med 150 kan man använda cigguttag.

Mvh Marita
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Jag med!

Den är bra, låter inget pga. ingen fläkt, som på vår 300wattare.
Räcker gott och väl att ladda batterierna för mobilen och laptopen om den inte är igång.

300 wattaren låter alltid pga fläkten och det är icke roligt.

hälsn
jyrki
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Ämnet har flera "vinklar"
Convertrar (omvandlare) med sinusvåg är dyrare men sägs vara "säkra" för laptoppen.
Omvandlare med enklare teknik är OK för bruksapparater.
Själv är jag tveksam inför valet - Sony Center "förbjuder" enkla adapters till köpt Vaio-dator (omfattande felanalys visar/bekräftar att garantin inte gäller)
"Spänningsdubblare" 12 - 19,5 VDC kan jag accepetera som olämplig - direktkopplad till den varierande generatorspänningen.
"Trappad" (modifierad) sinusvåg känns också som ett äventyr visavi garantisnacket.
Vad är Era erfarenheter - har någon hamnat i "garantisituation" ??

:confused: från Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Det beste både når det gjelder forbruk og stabilitet på strømmen til laptoppen er en switchmode forsyning med 10 - 15 volt inn og regulert utspenning som er eksakt hva laptoppen skal ha. Disse har normalt utspenninger fra 13 til 25 volt innstillbart enten med vender eller plugg. Det finnes slike som har innspenning på 9 til 30 volt, men de er som regel litt dyre.

Like bra for laptoppen er en konverter som lager ren sinus, de som lager modifisert eller trappet kurve kan overbelaste reguleringen i strømforsyningen til laptoppen. Har selv brent en strømforsyning på en firkant konverter, den brant selv opp like etterpå.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Hej Tekniklasse,
har kollat runt ett tag på de företag som anges på hemsidan och som säljer dessa konvertrar.
Hittar tyvärr inte var man kan köpa modellen 33403EU.
Har du något tips?
V-backen :confused:
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Hej, finns på www.dustin.se sök på 5010115990

Tror du kan finna den på mindre dyrt ställe, men den finns på dustin och kostar 1120kr plus moms.

Emma och jag har använt våra i över ett år till olika datorer, den ger en jämn och bra ström utan störningar till högtalare om man nu kopplar in datorn till stereon.:)
 
F

F.d. 25017

Guest
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Jag har en 150W, 12V/230v inverter med modifierad sinus-spänning och den klarar inte att köra min laptop som enligt märkning drar c:a 65w utan börjar pipa hela tiden. Jag undrar nu om det är fel på invertern? Är det någon här i klubben som kan driva en normal laptop med 15.5" skärm på en 150W inverter?
/Tommy L
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Hej Tommy. Läser man ditt inlägg rakt upp och ner så är din konverter kaputt!!!!!
När utgångstrissorna e.d lägger av får man det fenomenet.
Nu verkar din fråga vara mer av att din konverter inte klarar av belastningen,
så den kanske klarar mindre effekt?
Behövs mer info för att hjälpa dig, har den fungerat förut på 65w? När började
den pipa?
Hur ansluter du? Konverter larmar också om batteriet är för lågt, men vanligt
gillar? dom att man kopplat inverter till batteri, anlsuter belastning, sätter på
konverter och till sist lasten.
Hoppas vara till någon hjälp

Marita
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Hej när en inverter piper hela tiden så beror det för det mesta på att den varnar för att batterispänningen in är för låg. När den protesterar för överbelastning på 230 V sidan så brukar det bara pipa till en gång sedan stänger den av. Så kolla att du inte har spänningsfall och dålig kontakt på 12 V sidan.

Lycka till JANKRO.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Jag har en 150W, 12V/230v inverter med modifierad sinus-spänning och den klarar inte att köra min laptop som enligt märkning drar c:a 65w utan börjar pipa hela tiden. Jag undrar nu om det är fel på invertern? Är det någon här i klubben som kan driva en normal laptop med 15.5" skärm på en 150W inverter?
/Tommy L

Även om LAPtopen drar 65W så drar ett switchat nätaggregat många ampere när man pluggar i det. Det finns olika inverters med olika känslighet för höga startströmmar. Man får prova sig fram vilket som funkar. Det blir en avvägning, stor inverter=säker funktion men hög tomgångsförbrukning eller liten inverter=omvänt.

Så öppet köp på en inverter och prova att den funkar med den last man tänkt sig och montera fast den när man vet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Varför gå vägen över en konverter/växelriktare och därmed onödig strömförlust.

Med spänningsomvandlare kan man enkelt köra både dator och laddare för telefon, kamera etc. Ofta följer det med kabel för att köra laddarna på 12 volt direkt.

Kjell & Co mfl har vad som behövs. Jag har använt mig av spänningsomvandlare i mer än tio år och de har hela tiden fungerat helt utmärkt.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Många rekommenderar spänningsomvandlare istället för växelriktare. Jag undrar hur en spänningsomvandlare fungerar, likspänning går inte att transformera upp att först växelriktas.

I så fall är det ingen större skillnad på en spänningsomvandlare och växelriktare utom det att likriktningen görs på olika ställe.
 
F

F.d. 25017

Guest
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Tack för kommentarerna!

Jag köpte inte invertern enbart för datorn, utan för att ladda batterier till PMR, kamera, rakapparat och telefon mm. Till det fungerar den perfekt, men att driva datorn som dessutom har nästan full-laddat batteri klarar den inte och det tycker jag att den borde då den är märkt 150W. Jag har inte beskrivningen till invertern tillgänglig men kommer ihåg att den signalerar på olika sätt när den är överbelastad eller då det är för låg spänning in. Har ingen anledning att misstänka att den får mindre än 12V in.

Det jag undrade över var om någon annan lyckats köra/ladda datorn på en 150W'are, eller om det bara är min inverter som är så dålig.

/Tommy L
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Tommy, i vår gamla husbil hade jag en 150 W inverter från Biltema, det var inga problem att köra datorn på denna inverter.

Har du provat att ta bort batteriet från datorn, när det inte får laddström drar datorn betydligt mindre ström, då får du ständigt ha att datorn spänningsförsörjs från invertern.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vad tänka på vid köp av konverter 12v/230v

Tommy, jag hade ett liknande problem som du fast med en 300W inverter.
Klarade inte heller datorn, vilket jag tyckte var märkligt.

Jag hade invertern kopplad till ett 12 V uttag i bodelen.

När jag sedan kopplade in den i stället i bilens cigg.uttag, då gick den för det mesta. När jag sedan kopplade invertern direkt på batteriet, då gick det alltid.

Det berodde alltså på för klena kablar.

Vet inte om du har det på detta viset, men jag fick mitt problem löst.
 
Toppen