• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad skiljer fotograferna åt?

F

F.d. 25270

Guest
Sv: Vad skiljer fotograferna åt?

Till "Knarrevik" och "Peter Pan" !
Om ni får för er att ni vill avyttra någon av era gamla skräp-Leicor så hör gärna av er.
Massa fotohälsn / Harry Hymer
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vad skiljer fotograferna åt?

På tal om kvantitet: Förra året stod jag vid sidan om en fotograf på South Swedish Rally. För varje bil som kom, brakade det loss i hans kamera. 10-12 foton per bil - minst.
Detta gjordes utan urskiljning, på samtliga bilar. Även de som jag inte ens bemödade mig att lyfta kameran på. Det hörs i regel innan de kommer fram om det finns förutsättningar för en bra bild eller inte. Vi frågade hur många bilder han hade hemma. "-Vet inte, sa han. Men ett par hundra tusen är det. Minst!"

Jag har plockat fram ett par bilder på yngsta dottern och hennes kompis, som jag tog när vi var i Kroatien för nåt år sen. Det är ett par bilder jag gillar.
Vad är det jag gillar i bilderna? Som sagt, jag har svårt att sätta fingret på det men ljuset i första hand.
Kameran är en D50. ISO 100. 100 dels sekund. F7. Ingen efterbearbetning.
Med rak horisont dessutom :D

DSC00531.1.jpg

DSC00529.JPG
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Vad skiljer fotograferna åt?

Det är nog mången amatörfotograf som tackar för autofokus.
Utan den och utan automatisk tid och bländare hade de flesta bilderna blivit suddiga för somliga.
Synd att kameran inte klarar av att fixa "raka horisonter".

Det skulle vara intressant att veta vilka bilder du föredrar?

Jag tackar oxå för autofocus och de högar med film som den sparat åt mig genom åren, men jag menar att focuseringspunkten styr många att lägga allt i mitten av bilden. Jag har sålt mina Sinarer och min låda med hasselbladsgrejor, det som varit glädjande med det var att det varit unga fotografer som köpt prylarna. De vill prova det gamla hantverket.
Jag gillar bilder som berättar något, och då menar jag inte solnedgångar, ska se om jag kan rota fram något .. En fråga är dock obesvarad - vad är en fotograf, är det en person som köpt en kamera ?

CYA RW
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Vad skiljer fotograferna åt?

På tal om kvantitet: Förra året stod jag vid sidan om en fotograf på South Swedish Rally. För varje bil som kom, brakade det loss i hans kamera. 10-12 foton per bil - minst.
Detta gjordes utan urskiljning, på samtliga bilar. Även de som jag inte ens bemödade mig att lyfta kameran på. Det hörs i regel innan de kommer fram om det finns förutsättningar för en bra bild eller inte. Vi frågade hur många bilder han hade hemma. "-Vet inte, sa han. Men ett par hundra tusen är det. Minst!"

Jag har plockat fram ett par bilder på yngsta dottern och hennes kompis, som jag tog när vi var i Kroatien för nåt år sen. Det är ett par bilder jag gillar.
Vad är det jag gillar i bilderna? Som sagt, jag har svårt att sätta fingret på det men ljuset i första hand.
Kameran är en D50. ISO 100. 100 dels sekund. F7. Ingen efterbearbetning.
Med rak horisont dessutom :D

Visa bilaga 41805

Visa bilaga 41806

Mysiga bilder, att du använt blixt syns på reflexerna i tjejernas ögon.
Hälsn / Harry Hymer
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vad skiljer fotograferna åt?

.. En fråga är dock obesvarad - vad är en fotograf, är det en person som köpt en kamera ?

CYA RW

För mig finns det olika sorters fotografer. Allt från proffs (som inte nödvändigt vis måste leva på sitt fotograferande) till "festprissarnas fyllebilder" om man ska gå till ytterligheterna. Precis som det finns tävlingsförare och de som har bilen till att ta sig till affären. Eller de som metar med sina barn och de som lägger ner hela sin själ i att ta mer fisk än sina kombattanter.

Man kanske kan vrida och vända lite på frågan: Vad vill jag med mitt fotograferande?
För egen del vill jag försöka utvecklas som just "fotograf". Jag blir oerhört inspirerad av att se alla fantastiska bilder i forumet. Frågan jag ställer mig är: Hur ska jag göra för att utvecklas? Vad ska jag göra för att bli bättre? Det känns som att man står i samma spår och stampar.
Med "jag" menar jag inte enbart mig som person, utan alla ni som känner likadant.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Vad skiljer fotograferna åt?

På tal om kvantitet: Förra året stod jag vid sidan om en fotograf på South Swedish Rally. För varje bil som kom, brakade det loss i hans kamera. 10-12 foton per bil - minst.
Detta gjordes utan urskiljning, på samtliga bilar. Även de som jag inte ens bemödade mig att lyfta kameran på. Det hörs i regel innan de kommer fram om det finns förutsättningar för en bra bild eller inte. Vi frågade hur många bilder han hade hemma. "-Vet inte, sa han. Men ett par hundra tusen är det. Minst!"

Jag har plockat fram ett par bilder på yngsta dottern och hennes kompis, som jag tog när vi var i Kroatien för nåt år sen. Det är ett par bilder jag gillar.
Vad är det jag gillar i bilderna? Som sagt, jag har svårt att sätta fingret på det men ljuset i första hand.
Kameran är en D50. ISO 100. 100 dels sekund. F7. Ingen efterbearbetning.
Med rak horisont dessutom :D

Visa bilaga 41805

Visa bilaga 41806

Ofta är det ju så att man hittar sina begränsningar med just den kameran man tyckte var jätte bra när den var ny.Nu är jag ute efter en ny igen har velat i ett år snart.Ska man lägga 30-40000 på en kamerautrustning.För att få den där bilden som jag totalt missade på norra Öland när havsöringen dalade ner 300 m bort med en fisk eller vad det var i klorna.Hade jag haft med kameran och stativet är nästa fråga.Den bilden kommer aldrig mer igen,jag har den på näthinnan fortfarande.Många foton av naturfotografer är arrangerade om man får kall det så,man matar till sig djur,en del bygger upp terrarier med insekter i o.s.v.
A och O tror jag som en del skriver här är att titta på så många foton som möjligt,fundera hur tänkte fotografen,eller var det rena slumpen ur en serie bilder.Jag vill på stå att dom flesta foton är ur en serie,när det gäller rörliga bilder i natur,sport och även stadsbilder som visas upp.Så det är tillfälligheter som gjorde att bilden blev som den blev.Slutsatsen måste bli ha alltid en kamera med dig.
Vad jag inte tycker om när allt blir så akademiskt,då blir man uppträngd i ett tankesätt som begränsar fantasin,behövs inga mallar bara kör och se vad som kommer.Många foton påminner om varandra annat motiv men samma tanke.

Ha en bra Foto sommar å kör försiktigt
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad skiljer fotograferna åt?

Slutsatsen måste bli ha alltid en kamera med dig.

En bra slutsats!

På 80-talet hade jag ett antal Hasselblad men så många bra bilder blev det inte pga att den inte fanns till hands när motiven med stort M uppenbarade sig. Idag kan jag inte skylla på tillgängligheten längre eftersom min iPhone och även min billiga Ricoh ofta finns med i jackfickan.

Eftersom det numera finns möjlighet att behandla bilden i datorn tror jag inte att amatörfotografen är betjänt av dyrare utrustning. Det räcker gott med kompakt- eller spegellös systemkamera som går ner i fickan.

PS! Om ni undrar över textens storlek beror det på att den är mer lättläst i en smartphone som de flesta använder idag.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Vad skiljer fotograferna åt?

Läste för en tid sedan en bok skriven av Scott Kelby där han gav tipset att ta många bilder i snabb följd om kameran har denna möjlighet.

Jag har gjort detta sista tiden (min kamera tar upp till 6 bild/sek) och det har blivit en stor skillnad på resultatet, kanske främst när jag fotograferat barnbarnen.

För några veckor sedan passade vi barnen en dag då dom busade ute i solen och jag lät kameran "skjuta" seriebilder. Hade med mig över 300 bilder hem och behöll ca 20 bilder där deras mimspel gjorde bilden. Resterande bilder raderades direkt från SD-kortet.

Anders
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vad skiljer fotograferna åt?

Lasse!
Böckerna av Kellby som nämns är bra, skrivet med humor och lättlästa.
Sedan har du fotosidan.se med 170.000 medlemmar (där ligger vi i lä)

Min personliga favoritsite sedan åtta år är fredmiranda.com
En amerikansk sida med yrkes- och amatörfotografer från hela världen.

Varför inte ansluta dig till närmaste lokala fotoklubb i höst. Dom flesta är fantastiskt bra som utbildningsplattform.

Sist det viktigaste av allt, fotografera MYCKET!

Sedan är det onekligen så att alla digitala bilder vinner på efterbehandling.
När du kommit en bit på väg är ett bildbehandlingsprogram av nöden tvunget.
Enligt min uppfattning är Photoshop Elements det bästa valet.

Tänk oxå på att redan från början säkerhetskopiera dina bildfiler och katalogisera dom på ett sätt så det blir lätt att hitta.

Lycka till med plåtandet!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vad skiljer fotograferna åt?

Har inga som helst andra ambitioner än att ha bilderna för "eget bruk", men visst flammar det upp en del beundran och avundsjuka när man ser andras "alster".

Men i grunden tror jag att det är samma fenomen som att dansa, alla kan, fast mer eller mindre bra. Visst kan man bli bättre med övning och träning men om man inte har de "stora ambitionerna" varför skulle jag inte kunna nöja mig med att beundra och glädjas över andras färdigheter?

Förresten så har jag aldrig sett att man har haft kritiska synpunkter på våra "amatörernas" bilder, och det tackar vi nog för, för det ger oss nog modet att även i fortsättningen lägga ut bilder som man bedömer som "intressanta" av en eller annan anledning. :)
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vad skiljer fotograferna åt?

Det är klart att det skall vara så på ett forum om husbilar Decker.
Inte skall vi ha synpunkter på varandras bilder här.
Kanske ändå under fotohörnan om någon uttryckligen ber om kritik och råd.
Vill man ha synpunkter på sina alster är det mycket bättre att ansluta sig till fotosidan.se där finns en egen tråd för bildkritik.
Som på alla andra forum är en del svar både korkade och lite elaka men det får man nog leva med tyvärr.

Det bästa med fotohörnan är att få njuta av Luddes bilder för min del.

Ha en bra fotosommar!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad skiljer fotograferna åt?

Visst kan man ge konstruktiv kritik!
Jag har fått en hel del av den varan med mina mer udda bilder och visst skulle man ibland vilja ge rådet att fixa raka horisonter, beskära bilden och undvika solnedgångar.
 
F

F.d. 7403

Guest
Sv: Vad skiljer fotograferna åt?

Ett av de vanligaste felen som görs är att man bara ser mitten på sökaren, är helkoncentrerad på att få skärpan rätt. Klippta fötter, ben eller huvuden visar detta tydligt. Se hela sökaren som viktig. Vad i motivet är viktigast, var ska det placeras. Är du rätt placerad. Vad kommer att hända, vart kommer den ungen att förflytta sig och hur blir då bilden intressantare i sitt innehåll. FLYTTA på dig! Kör man husbil (eller buss) ser man vad svårt folk ha att se vad som kommer att hända. Vad behöver den bilen (busen) för plats? Samma tankesätt krävs av en lyckad fotograf!

Leif (Driving BVus in Norway!)
SkyPe= gifting
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Vad skiljer fotograferna åt?

När det gäller kvantitet kontra kvalitet är det ju också så att med en digitalkamera kostar det mindre att experimentera. När jag besökte Peking för nästan 20 år sedan hade jag 25 diafilmer med mig, det sved i kassan. Dessutom så kan man ju se resultatet direkt med digitalkameran och det är ju praktiskt speciellt om man håller på att lära sig. Den metod jag nästan alltid använder är bländarförval, då kontrollerar man exponeringen bäst. TYCKER JAG.
Harry Hymer

Leica M9 är en digitalkamera med fullformats-sensor. Den har ingen automatisk avståndsinställning och inga programfunktioner såsom porträtt, landskap, solnedgång osv. Här kan man verkligen experimentera.

Med Nikon D3s och D700 kan man vrida på primärratten och får så kontroll över förhållandet bländare/slutartid.
 
Senast ändrad:
Toppen