Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag är tech-nörd, och trots det redan dragit slutsaten att LiFeYPO4 inte är mogna för husbilar än.
Hur har ni som redan installerat LiFeYPO4 hanterat:
Generatorn på (Diesel) motorn?
Batteriladdaren för 230V?
Solcellsregulatorn?
Vad har jag missat som gör att denna teknologi fungerar?
Vinter = mörktgeneratorn; har jag kopplat ur eftersom Lifepo4batterier tar upp laddning så mycket bättre från solpanelerna
Batteriladdare för 230V; Har heller ingen laddning för 230V, vilket jag inte hade till blybatterierna heller även om det finns gott om bra sådana.
Solcellregulator; köpte en SBMS40
Jag är tech-nörd, och trots det redan dragit slutsaten att LiFeYPO4 inte är mogna för husbilar än.
Solcellsregulatorn?
Solcellsregulatorn?
Vinter = mörkt
Vilka batteriladdare är bra till derssa batterier?
Vad är det som gör denna rekomenderbar?
Sådan kan man såklart använda och man kan även göra som som jag koppla den till en inverter så laddar man via samma laddare när man kör som vid stolpe, mycket smart tycker jag,.Absolut är det mörkt på vintern men då använder jag inte husbilen men om jag skulle köra på vintern så koppalar jag in den DC-DC laddare jag har via min SBMS så styr SBMS av och på dvs när batterierna är fulla och ej behöver laddning.
Tror att Ctek har någon men jag skulle köpa en Mean Well RSP-750 som jag kopplar via SBMS så den slår ifrån när batterierna är fulla.
Den Solarcontroller jag har har inbyggd cellbalancering och kan styra av och på för inverter eller extrerna laddare etc, du kan se mer här
Farenivået for overladning ligger på 4,2V i hver celle, Så med 15V ladespenning burde det ikke være direkte farlig, men en er oppe på litt over100% ladning og noe redusert levetid. I andre enden er faregrensen 2,5V pr celle eller om en vil 10V for pakken, så den normale grensen i EBL på 11V er helt grei, 10,5V noe mer tvilsom. Det er teoretisk mulig å bygge en BMS inne i pakken som håndterer ladning og forbruk forskjellig med kun en tilkobling, men dette gir i enkleste utgave 0,6v spenningsfall til forbruk (en høyeffekt diode) sammen med 2 kraftreleer og endel ekstra i pris. Gjør en dette utenfor med en kobling for alle ladere og en for forbruk så klarer eksempelvis bms123 jobben på en meget ryddig måte.. Det finnes et antall BMS som kan brukes i en slik løsning. Victron selger LFP batterier med innbygget balansering og styring av eksterne releer. eller kommunikasjon med ekstern BMS for multiple batterier.
...laddning från bilens generator är gratis ...