• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtidens bodelsbatteri?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Vad syftar du på när du skriver tveksamma egenskaper?

De två översta batterierna är kopior på "Heter". Väger 11kg och går inte att skicka några större ström till eller från.

Det understa är nog samma som alternativenergi.no säljer. Väger 13kg och verkar ha för Lifepo4 normala egenskaper. Batteriet från Winston väger som jämförelse 15kg / 90ah.
https://www.alibaba.com/product-detail/12V-100Ah-Lithium-ion-LiFePO4-battery_60357943664.html

Jag tvekar inför att köpa "Heter"-batteriet pga. kinesisk tillverkare som ingen verkar ha erfarenhet av. Skulle istället välja Winston som ligger samma prisklass.
Winston WB-LP12V90AH Lithium, Li-Ion Akku LiFeYPO4 12.8V/90Ah Batterie, Thundersky TS-LP12V90AH, Thunder-Sky TS-LP12V90AH Batterie günstig kaufen - Nothnagel-Marine-Berlin - Bootsbeschläge, Antifouling, Persenningzubehör, Spriegel, Yachticon
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Det verkar finns utan BMS, det verkar finnas med BMS och det verkar finns med BMS som man kan "prata" med externt i syfte att se tillståndet på batteriet och kanske tom initiera en balansering via.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Säkert helt okey batteri det har BMS externt interface vilket kanske som sagt ger vissa möjligheter att övervaka och ev styra batteriet vilket är utmärkt.

Detta är ett måste om man ska kunna nyttja batteriets fulla potential, både för att kunna ladda det fullt och få den livslängden som anges och som är ett krav anser jag med tanke på priset, 25000 ex moms:wideeyed:

Det går inte att labba sig fram med Li batterier och tro att man har full koll på läget efter några tiotal laddcykler, för att få ut uppåt 500-1000 cykler och använda batteriet till fullo krävs det rätt grejer och massor med kunskap idag

Tyvärr är det idag inte lätt att hitta några färdiga lösningar, de som gör styrelektroniken har inte heller ännu satt ned foten helt, men det kommer såklart att mogna men det kommer att dröja innan vi hittar dom på OK mfl till vettiga priser!

Med ett sådant batteri och BMS samt "riktig" laddning så hamnar man säkert på 35-40000 kr för 160Ah innan det är klart:wideeyed:

Men för den som gillar att labba så är det skitkul, absolut.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Sedan finns det ju alla (vi) som redan provat och har praktisk erfarenhet men som verkar tala för döva öron.

Anders

Nejdå, Anders, du och de andra som med kunskap och beprövad erfarenhet i ämnet talar inte för döva öron. Jag, liksom säkert många andra, har tagit till oss era ord och förstått fördelarna med LiFePo4. Många kommer nog att byta till dessa batterier nästa gång det blir aktuellt. Jag själv kommer att byta senare i år när jag har tagit fram husbilen ur sin vinterdvala.

För detta engagemang tackar jag dig och beundrar din uthållighet att bemöta dessa självutnämnda teknikkverulanter. Jag har många gånger mött denna typ av skribenter i andra ämnen har på forumet, och tror ibland att de bara är ute efter att provocera.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Som jag ser det så råder det inget tvivel om vilken batteriinstallation som blir aktuell när mina 2x95Ah AGM lägger av. Ett LiFePo4 levererar, vid ganska brutal användning > 2000 cyklar (se diagrammet i länken nedan) medan AGM kanske maxar på 500. 3700kr för 2 st. 95Ah hos Biltema och runt 7500 kr för 100Ah hos alternativenergi.no eller makspower.no. Minst 4 ggr. så många laddcyklar och 35 kg. viktbesparing, alltså lätt att räkna hem LiFePo4-alternativet. Troligen går det att få ut långt fler laddcyklar ur LiFePo4 om de används på ett liknande sätt som krävs för att AGM-batterierna ska palla för 500 cyklar.

Batteriet som jag refererar till ovan dyker upp i många skepnader när man gör sökningar på nätet. Vikt och övrig data tycks överensstämma rätt väl vilket tyder på att det antagligen rör sig om samma batteri som säljs med olika märkning. abatpower.com har ett intressant diagram på sin webbplats som visar antalet laddcyklar under varierande omständigheter: 12V 100Ah LiFePO4 Battery For VRLA Replacement

Daniel K
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Sedan finns det ju alla (vi) som redan provat och har praktisk erfarenhet men som verkar tala för döva öron.

Anders

Jag har läst om din och andras installationer i flera forum och tackar för denna information. Problemet är att det inte finns en standardlösning utan det verkar vara lite vilda western och alla är nöjda med sin lösning.
Då är det inte så konstigt att det blir frågor vad som är bäst och vad som passar mig.

För min del lutar det åt att göra en variant på din installation med 1st Winston 90ah.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Hoppas att vi får följa din installation. Tror att många med mig känner sig lite vilsna i batteridjungeln.
Ha det

Varför ska du göra om Anders?

Nja, finns ju redan beskriven i tråden LifeYPOY i inlägg 26:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t82279-2/#post686022

Jag skall inte göra om, har bytt bil så 2 st 1,5 säsonger gamla Excide Gel 140 Ah batterier åker ut. Någon intresserad?

Förra installationen fungerade utmärkt så jag gör en likadan igen. Installerade Victrons BMV-700 monitor med shunt i stället för en gammal sunkig Mobitronic i skogen utanför Munchens flygplats i förrgår (medan jag väntade på landning).... Mer blir det senare i vår.

Anders
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Nu blir det byte till Lifepo4!

Har nu 150ah agm som bara är 3 år gammalt men som blev överladdat av original laddare från CBE som gav 17V. Har bytt till Ctek M200 och Ctek 250s dual. Detta fungerar bra men batteriet är som sagt inte bra och det tar riktigt lång tid att ladda.

Byter nu till följande:
1 st batteri Winston 90ah lifepo4
Batteri från stor tillverkare men det är utan BMS och därför måste man hålla koll på spänningarna in och ut så det inte skadas.

Laddare Votronic VBCS 45/30/350 Triple
Tre överraskning i en! 30A 230V laddare, 45A B2B/generator laddare och 350W solladdare. Allt anpassat med fyra valbara laddningsalternativ för Lifepo4.

Batteriskydd Votronic Battery protector 100
Bistabilt relä som stänger av strömmen både när spänningen går under en valbar nivå samt även stänger av om spänningen går över 15,5V. Ska även användas som batterifrånskiljare vid längre stillestånd.

Fördelarna blir att det är enkelt att koppla ihop och laddarna är anpassade helt till lifepo4. Nackdelen är kostnaden. Har köpt allt direkt från tyskland för att få ner priserna lite. Det ska bli spännande att se hur det fungerar när det blir monterat om några veckor.

EV-Power | Lithium Battery 12V_90Ah (WB-LP12V90AH).jpg

VBCS_45-30-350_Triple_3243.jpg

Battery_Protector_100_3078.jpg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Den laddaren ser fin ut.

En liten kommentar om ditt befintliga batteriu, om det tar lång tid att ladda så brukar batterierna vara i bra skick.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Sedan finns det ju alla (vi) som redan provat och har praktisk erfarenhet men som verkar tala för döva öron. Anders
Inte i vårt fall Anders, vi nyttjar våra tillgångar (ögon & öron) som vi har fått med födseln... Sitter nu hemma efter Spanientrippen och Frankfurt AGM-garantibatteribytet och tittar på alla beställningar som har kommit hem och behövs för lyckad LiFePO4 installation, allt enligt ditt inlägg #26 i den stängda tråden.

Det enda som återstår är väntan på redan beställda 2x100Ah SKANBATT batterier som numera har inbyggd BMS. Norrmän är klart i stort behov av bra och kraftfulla batterier till sina båtar och tusentals stugor i den strömlösa Norska fjällen. SKANBATT har insett behovet och kunnat erbjuda låga priser på sina importerade LFP4 där jag nu tar en "snålskjuts" på. Reklam eller ej, det får Web avgöra, men jag är lycklig att komma billigt undan (med BMS), under tiden stora drakarna fortfarande kör med fantasipriser på LFP4 (Reimo, Victron, Dometic, m.m.)...

LFP4 nalkas med raska steg till vår lilla HB (tack vare Anders inlägg som han lanserade "redan" 2014), så det där med "döva öron", hmmm...
LFP4 på G.jpg
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Hej.

Hur/vad kommunicerar med den interna BMS eller sköter den sig själv och på vilket sätt isåfall?

Stryk den frågan, kom precis på att jag frågat dom om detta, mybad:)
 
Senast ändrad:
Toppen