• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Vad kan det vara/bero på?

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Köpte nya bodeslbatterier (2 st nya och lika) för några veckor sedan, efter några dagar upptäckte jag en konstighet som aldrig uppträtt tidigare.
Trots att alla förbrukare är avstängda (12V bruten) och husbilen står uppkopplad på 220V och solceller så är det något som sporadisk förbrukar batteri!
Bilderna är från min VictronConnect (VE.Direkt smart BMV -700) ,på bild 1 ser man hur det brukar se ut när bilen står på 220V men rätt som det är och väldigt oförutsebart och oregelbundet kan jag se att någon förbrukare som är aktiv se bild 2. det inträffar under väldigt korta sekvenser (sek)men under flera timmar. Innan allt blir normalt igen och batterierna är fulladdade. Just nu är det ca 14 h sedan det inträffade utan att något gjords i eller med bilen.
 

Bilagor

  • Screenshot_1.png
    Screenshot_1.png
    178,7 KB · Visningar: 30
  • Screenshot2.png
    Screenshot2.png
    178,9 KB · Visningar: 31

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Köpte nya bodeslbatterier (2 st nya och lika) för några veckor sedan, efter några dagar upptäckte jag en konstighet som aldrig uppträtt tidigare.
Trots att alla förbrukare är avstängda (12V bruten) och husbilen står uppkopplad på 220V och solceller så är det något som sporadisk förbrukar batteri!
Bilderna är från min VictronConnect (VE.Direkt smart BMV -700) ,på bild 1 ser man hur det brukar se ut när bilen står på 220V men rätt som det är och väldigt oförutsebart och oregelbundet kan jag se att någon förbrukare som är aktiv se bild 2. det inträffar under väldigt korta sekvenser (sek)men under flera timmar. Innan allt blir normalt igen och batterierna är fulladdade. Just nu är det ca 14 h sedan det inträffade utan att något gjords i eller med bilen.

Laddning av startbatteriet?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Inte med de låga strömmarna. Det handlar om 0.1 A = 1.3W. Ungefär vad en ledlampa drar.

Det kan vara så att det är den ström som går åt när elektroniken kollar om startbatteriet behöver laddas utan att det för den skull handlar om en laddström. Skulle det vara bilbatteriet som är dåligt så skulle du ha en laddström hela tiden och den skulle dessutom antagligen vara högre.

Jag har precis samma fenomen i min bil och det batteriet är tre år gammalt. Bil och bodel (båda är blybatterier) är kopplade med en DC/DC-laddare hos mig.

MVH
Hans
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Inte med de låga strömmarna. Det handlar om 0.1 A = 1.3W. Ungefär vad en ledlampa drar.

Det kan vara så att det är den ström som går åt när elektroniken kollar om startbatteriet behöver laddas utan att det för den skull handlar om en laddström. Skulle det vara bilbatteriet som är dåligt så skulle du ha en laddström hela tiden och den skulle dessutom antagligen vara högre.

Jag har precis samma fenomen i min bil och det batteriet är tre år gammalt. Bil och bodel (båda är blybatterier) är kopplade med en DC/DC-laddare hos mig.

MVH
Hans
Ok Hans, kan du då göra troligt varför jag aldrig sett detta tidigare under de 7-8 år jag haft denna koppling. Nästan så fort jag kopplat upp mig på 220 v så har det sett ur som bild 1.
Mao ingen begränsning hur länge laddningen kommer att räcka. .....
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ok Hans, kan du då göra troligt varför jag aldrig sett detta tidigare under de 7-8 år jag haft denna koppling. Nästan så fort jag kopplat upp mig på 220 v så har det sett ur som bild 1.
Mao ingen begränsning hur länge laddningen kommer att räcka. .....
Nej det kan jag inte. Har du haft din Victron connect i 7-8 år?

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok Hans, kan du då göra troligt varför jag aldrig sett detta tidigare under de 7-8 år jag haft denna koppling. Nästan så fort jag kopplat upp mig på 220 v så har det sett ur som bild 1.
Mao ingen begränsning hur länge laddningen kommer att räcka. .....

Jag tror att din laddare laddar bilbatteriet när bodelsbatterierna kommer över en viss spänning, som du kanske med dåliga bodelsbatterier inte
har kommit upp till på senare tid.
Kan det möjligen vara så att du kollar mycket mera noggrant sedan du bytte batterier? F.ö. tycker jag att startbatteriet i en någotsånär modern bil bör bytas med ca 5-årsintervall, annars kan man börja få konstiga felmeddelanden.
Vi hade i en av våra bilar att den började visa "check engine" vid varje start, det löstes med ett nytt batteri!
 
Senast ändrad:

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Jag tror att din laddare laddar bilbatteriet när bodelsbatterierna kommer över en viss spänning, som du kanske med dåliga bodelsbatterier inte
har kommit upp till på senare tid.
Kan det möjligen kollar mycket mera noggrant sedan du bytte batterier? F.ö. tycker jag att startbatteriet i en någotsånär modern bil bör bytas med ca 5-årsintervall, annars kan man börja få konstiga felmeddelanden.
Vi hade i en av våra bilar att den började visa "check engine" vid varje start, det löstes med ett nytt batteri!
Ok tack för svar Montreal, skall byta så jag är trygg inför hösten och vinterns resor.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Den här kurvan har jag på bodelsbatteriet (AGM) när jag inte är kopplad till 230V. Solcellen har inte gått in och börjat ladda. Jag vet heller inte vad som periodvis drar ström. Allt är frånkopplat utom själva EBL.
Tofa
 

Bilagor

  • Screenshot_20210725-164155.jpg
    Screenshot_20210725-164155.jpg
    352,1 KB · Visningar: 12

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tänk om man kunde ställa om skalningen på visningen av mätvärdet.
Skalning innebär hur hur mätvärdet ska synas i displayen, tex. antal decimaler.
Tex 1Volt eller 1,0V osv.

Eller tröskelvärden. Tröskelvärden innebär tex. om tröskelvärdet är inställt på en förändring av mätvärdet på 0,3A. Då måste förändringen av mätvärdet vara större eller mindre än 0,3A för att ökningen eller minskningen ska synas i displayen.
Dämpning av mätvärdet är i princip samma sak.

Jag vet inte om man kan komma åt parameterinställningarna för de anpassningarna. Då skulle man slippa se små förändringar som inte betyder något.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Den här kurvan har jag på bodelsbatteriet (AGM) när jag inte är kopplad till 230V. Solcellen har inte gått in och börjat ladda. Jag vet heller inte vad som periodvis drar ström. Allt är frånkopplat utom själva EBL.
Tofa
Kollar man i länken står det att tröskelvärdet för visning av värden är 0,1.
Det kan också innebära att programmet börjar att göra beräkningar och styrningar under och över tröskelvärdet.
Att man inte ser att det står tex. 0,15A i displayen är att mätvärdet är mellan två tröskelvärden.
I loggen (inlägg 13) går det att se även små förändringar vad jag kan se.

När det så små mätvärdes förändringar kan det räcka med att det är potential
skillnad på minus sidan. Då flyter en svag ström kan svänga en del.
Det har jag sett många gånger många gånger i mitt arbete.
 
Toppen