• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad gäller personbil klass 2 med B-kort

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Person bill Klass 2 finns ju inte utanför EU, så när jag var i Marocko krävdes internationnelt körkort.
Där skriver utfärdande myndihet i vad du får kör och inte.
När jag var i Marocko behövde jag inget internationellt körkort.. . Åkte t o m fast för fortkörning där polisen fick mitt svenska körkort.... 15 km för fort... Ca 100:- spänn i böter.... Och jag bad om ett kvitto..... Vilket jag också fick.... Efter att poliserna lag mycket jobb på att skriva för hand ett stort A4 kvitto....
Men detta är inte heller vad jag frågar om.. :rolleyes:;)
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
I länder utanför Eu krävs normalt internationellet körkort. I det internationella körkortet finns bla en class C
som då lyder " Motorfordon som avsett för befodran av gods och vars tillåtåtna maxivikt överstiger 3.500 Kg ( 7.700 lbs) Till dyligt fortdon får kopplas ett lätt släpfordon." Denna skriving motsvar ju vår Klass 2 B
Utfärdande myndighet motsv. stämplar då C som intygar att föraren har en sådan behörighet .
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Jag vet och förstår vad du skriver, försökte bara på enklaste sätt se om man kan hitta en lösning utan att gissa och spekulera!
Då kan det ingternationella körkortet hjäpa till, om inte får man gör som vår myndighet säger.
Köra med svenskt körkort i länder utanför EES
Om du ska köra i ett land utanför EES bör du ta reda på vad som gäller i det landet. Det kan du göra genom att till exempel kontakta landets ambassad. För att visa vilka behörigheter ditt körkort gäller är det bra om du har en översättning av ditt körkort i form av ett internationellt körkort.
 
D

Deleted member 11118

Guest
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
En liten påpekan om du glömt det "muskatten" Din rubrik på tråden är som följer ;

Vad gäller personbil klass 2 med B-kort:twitcy:;)

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vet och förstår vad du skriver, försökte bara på enklaste sätt se om man kan hitta en lösning utan att gissa och spekulera!
Då kan det ingternationella körkortet hjäpa till, om inte får man gör som vår myndighet säger.
Köra med svenskt körkort i länder utanför EES
Om du ska köra i ett land utanför EES bör du ta reda på vad som gäller i det landet. Det kan du göra genom att till exempel kontakta landets ambassad. För att visa vilka behörigheter ditt körkort gäller är det bra om du har en översättning av ditt körkort i form av ett internationellt körkort.
Nu har säkert pb klass 2 tillkommit efter reglerna för internationellt kk skapades.... Visserligen en gissning....
Sen med den "klassning" du skriver.... Man kan ju undra om det är riktigt juridiskt rätt, då du har ju en pb klass 2.... Och den får ingen annan person eller myndighet ändra reg typ på, annat än att du åker till en svensk besiktning och vill registrera om fordonet efter andra gällande regler...

Att det internationella kk skrivs så som du säger, behöver ju inte innebära att det är juridiskt korrekt i en situation med en pb klass 2 över 3,5ton.

Sen har jag åkt i flera andra länder utanför EU... Inte ett av dessa länder har någon frågat efter ett internationellt kk... Kan också säga att jag har fått visa upp mitt svenska kk i flera av dessa länder utan problem.

Som jag ser det så måste det ju vara emot de mänskliga rättigheterna om du får böter i ett land utanför EU när du kör din pb klass 2 över 3,5ton. Om landet inte har ett strafföreläggande på just pb klass 2 över 3,5ton mot vanligt svenskt kk...

Visst det är djupt... Men så är ju många lagar och regler.... Finns de inte så kan du ju inte bli fälld :rolleyes: ;).... Om du inte själv tycker att det är ok att betala bötan...

Men det är ju en helt annan historia... :rolleyes:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för ytterligare info... Men jag inser nu att du inte heller ser/förstår "tråden" i mina inlägg....

Sen finns det fler fel i texten på den länk du hänvisar till.... då jag har kört i Turkiet 90 + 90 +90 dagar i ett sträck med mitt svenska kk och hb över 3,5 ton i Turkiet med tillstånd från de turkiska myndigheter
Och i Marocko körde jag 90 + 90 dagar i ett sträck, också med myndigheternas tillstånd...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack för ytterligare info... Men jag inser nu att du inte heller ser/förstår "tråden" i mina inlägg....

Sen finns det fler fel i texten på den länk du hänvisar till.... då jag har kört i Turkiet 90 + 90 +90 dagar i ett sträck med mitt svenska kk och hb över 3,5 ton i Turkiet med tillstånd från de turkiska myndigheter
Och i Marocko körde jag 90 + 90 dagar i ett sträck, också med myndigheternas tillstånd...
Felet i texten kan jag inte råda över och jag vet att länken var lite att skjuta över målet...
Men jag läste själv och frågade runt i våras i samma ärende.
Pratade då med en trevlig tjej på Transportstyrelsen som hänvisade till denna länk och hon sa att man "bör" ha internationellt körkort enligt länderna i listan.
De flesta länderna godkänner dock svenska kortet men det är smidigare med ett internationellt dito.
Angående pb2 skrivelsen rådde hon mig att ta upp frågan med respektive lands konsulat i god tid innan avresa.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo en sak till.... De internationella kk kommer inte ifrån någon myndighet, utan det är en affärsidé som tydligen har fungerat länge... Men det är fortfarande inte det samma att det är juridisk korrekt när det gäller pb klass 2 över 3,5ton...
Screenshot_20211012_173722.jpg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är ingen myndighet som utfärdar eftersom det egentligen bara är en översättning av ditt befintliga körkort.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Bra..... Då kan vi helt bortse ifrån internationellt kk, om det skall vara juridisk rätt när det gäller svensk kk pb klass 2 över 3,5ton...
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
En sista kommentar från mig.
Du skriver att du visat upp ditt svenska körkort och får köra husbil över 3,5 t det finns ju igen PB II på vårt svenska körkort, då går det ju heller inte att fråga eller visa upp efter det efter som det inte finns.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En sista kommentar från mig.
Du skriver att du visat upp ditt svenska körkort och får köra husbil över 3,5 t det finns ju igen PB II på vårt svenska körkort, då går det ju heller inte att fråga eller visa upp efter det efter som det inte finns.
Bilen registrerings papper begärde de också.... Mer du undrar över? :rolleyes: ;)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Det är ingen myndighet som utfärdar eftersom det egentligen bara är en översättning av ditt befintliga körkort.
Rätt så! De behöver inte ta något juridiskt ansvar för något heller, om det blir galet!!!
Skulle vara intressant att se hur de översätter "farfars"-regeln till det internationella körkortet???
Jag antar att de inte ens vågar!!:cool:
Julian
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har nyss bytt mitt körkort på grund av högre behörighet som krävde nytt läkargodkännande.
Intressant iakttagelse är att det nu blivit en skog av bokstäver pga alla ”lightversioner” som finns för en del fordon.
Så var det inte på den gamla lappen.
Nu ser det ut så här=> AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C , undrar hur en stackars sydeuropeisk Polis skall klara av att tolka detta?
Man skriver tydligen ut alla lägre behörigheter som tillkommit under årens lopp. Detta trots att jag aldrig har skaffat någon av dom utan haft full behörighet från början avseende MC och Tung Lastbil. Undantaget då BE där E blev tillagt långt senare.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kommer vad som gäller angående körkort i Turkiet, med tanke på vi som kör hb över 3,5 ton...
Frågan är bara vilken kategori man skall välja inom det röda, för där är minimi kravet ett B-körkort...

Screenshot_20211014_190412.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen