• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad gäller personbil klass 2 med B-kort

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.132
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Just nu är jag i nord västra delen av italen och har planer på att köra till Turkiet... Där jag redan varit 3 ggr med husbilen.
Min husbil väger över 3500kg är registrerat som personbil klass 2,
och jag har körkort för B taget innan 1-6-1996. Vilket innebär att jag får köra inom EU..
Jag har kört i många länder utanför EU utan tidigare vetskap om vad som egentligen gäller i länder utanför EU.
Jag har läst lite "trådar" här på fb, och bla. Även EU's diriktiv om vad som gäller för mig i denna situation, av direktivet framgick det att direktivet gäller i 23 eu-länder... Sen räknade jag eu länderna och fick det till 27?
Hur som helst så gäller min undran nu vad som gäller i länder utanför EU om man kör en pb 2 på B-kort innan 1996...
Länder som just nu gäller för mig är alla Balkan länder, Albanien och Turkiet ..

Snälla inga gissningar...
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Du kan läsa i Wienkonventionen vad som gäller vägtrafik:
och Genevekonventionen om vägtrafik:

Korrekt svar får du nog bara från respektive lands polismyndighet eller kanske ambassaden

Ska ju inte gissa men eftersom länder som Schweiz säger nej till vårt undantag så är väl det inte så troligt att andra icke EU länder godkänner det om man frågar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.132
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du kan läsa i Wienkonventionen vad som gäller vägtrafik:
och Genevekonventionen:

Korrekt svar får du nog bara från respektive lands polismyndighet eller kanske ambassaden

Ska ju inte gissa men eftersom länder som Schweiz säger nej till vårt undantag så är väl det inte troligt att andra icke EU länder godkänner det.
Tack... Men det du hänvisar till är ju inom EU.... Jag söker ju info om länder utanför EU. :rolleyes: ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.132
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Nej det kan du inte läsa ut enkelt. De länkar jag hänvisar är de internationella överenskommelser som finns gällande hur man godtar andra länders körkort och behörigheter och vilken av konventionerna de undertecknat. Du får läsa texten och göra din egen bedömning om vad som gäller eller så får du fråga resp. lands myndigheter.
Det finns ingen som kan svara på frågan annars utan då är det gissningar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Normalt sett så kan det säkert tillåtas i praktiken att man får köra sin egen bil, som du också gjort vid dina tidigare resor men vad som händer om det blir problem är ju svårt att veta.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.132
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej det kan du inte läsa ut enkelt. De länkar jag hänvisar är de internationella överenskommelser som finns gällande hur man godtar andra länders körkort och behörigheter och vilken av konventionerna de undertecknat. Du får läsa texten och göra din egen bedömning om vad som gäller eller så får du fråga resp. lands myndigheter.
Det finns ingen som kan svara på frågan annars utan då är det gissningar.
Men....Håkan.... Nu är det en massa gissningar :rolleyes:... Precis vad jag ville undvika när jag skrev... Snäll inga gissningar :msn_wall:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Förlåt Peter men detta är de enda internationella dokument som finns och inga gissningar. Resten måste man fråga resp. land om.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Inte ens när du frågar Turkiets ambassad eller turkiska Inrikesdepartementet, kan du vara 100% säker på att svaret gäller. Så länge det inte händer en olycka är det ingen som bryr sig egentligen. De flesta turkiska poliser kommer nog inte ens på tanken att jämföra förarbehörighet med något avvikande fordonsvikt på en utländskt registrerat husbil. Men när du orsakar en olycka eller drabbas av en olycka som du inte ens är skuld till, kommer de att nagelfara alla dokument för att försöka lägga all skuld på dig för att inhämta mest möjliga ersättning! Om inte annat så kommer landets försäkringsbolag att göra det.
Jag har ställd frågan till ambassaderna i Albanien och Montenegro och fått svar att anpassning till EU-regler & dokument håller på genomföras till EU-normer men att de inte är medlem ännu och då gäller det gamla regelverket i fall en olycka sker.
Julian
 
Senast ändrad:

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Inte ens när du frågar Turkiets ambassad eller turkiska Inrikesdepartementet, kan du vara 100% säker på att svaret gäller. Så länge det inte händer en olycka är det ingen som bryr sig egentligen. De flesta turkiska poliser kommer nog inte ens på tanken att jämföra förarbehörighet med något avvikande fordonsvikt på en utländskt registrerat husbil. Men när du orsakar en olycka eller drabbas av en olycka som du inte ens är skuld till, kommer de att nagelfara alla dokument för att försöka lägga all skuld på dig för att inhämta mest möjliga ersättning! Om inte annat så kommer landets försäkringsbolag att göra det.
Jag har ställd frågan till ambassaderna i Albanien och Montenegro och fått svar att anpassning till EU-regler & dokument håller på genomföras till EU-normer men att de inte är medlem ännu och då gäller det gamla regelverket i fall en olycka sker.
Julian
Och när du inte får det svar, som du vill ha, så återstår metoden "Ja, jag kan tänka mig att lämna ett bidrag till er kaffekassa, men bara öga mot öga och endast 1 person". Har praktiserat metoden vid ett antal gränsövergångar.
Tyvärr tror jag inte att metoden funkar vid ett eventuellt skadefall (hm..nu gissar jag också-sorry)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.132
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag "sovit på saken". :rolleyes:
För ett antal år sedan läste jag ett dokument som ungefär bla sa...
Den registrering av ett fordon från ett annat land så finns det en global överenskommelse om... Att den typ av registrering som fordonet har från sitt "hemland" skall länderna godkänna....
Alltså har fordonet en reg typ lätt lastbil men landet det besöker har en regel som säger att det är en tung lastbil, då gäller hemlandet registrering.... Och det är ju också vettigt att inte behöva ändra registreringen av ett fordon när länder man åker till har annan syn på fordonet...

Så vad vill jag nu säga med detta :rolleyes:
Jo... min hb är ju regad som personbil klass 2,.... Och mig veterligen så finns den reg typen bara i Sverige.
Och då kan vi leka med tanken.... Har andra länder då en lag som säger att...
du inte får framföra en personbil klass 2 på över 3,5 ton med ett vanligt personbils körkort.... Knappast vill jag påstå..:rolleyes: och har de inte den lagen då kan det bli svårt att lagligt döma en för olovlig körning :applaus:

Så nu är det väl bara att åka.:)...

Men tänk om andra länders lag säger... Du får inte köra ett fordon på över 3,5 ton med ett vanligt personbils körkort. :rolleyes::msn_wall:

Nää.... Enklast hade det ju varit, får du köra i ditt hemland med ditt kk och den typen av fordon så får du också göra det i länder du besöker tillfälligt :rolleyes:... Men kanske den överenskommelse finns men vi (eller jag) har inte "hittat" texten :spinny:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nää.... Enklast hade det ju varit, får du köra i ditt hemland med ditt kk och den typen av fordon så får du också göra det i länder du besöker tillfälligt :rolleyes:... Men kanske den överenskommelse finns men vi (eller jag) har inte "hittat" texten :spinny:
Den tolkingen praktiserte Tyskland men ikke Sverige den gangen jeg hadde en Chevy G30 4000 kg totalvekt og kjørte på det gamle norske kjørkort med grense 7500 kg. Svenske myndigheter hengte seg opp i at den var lastbil og krevde lastbil kjørkort (ja jeg ble stoppet på Charlottenberg og sendt tilbake over grensen en gang). Snakket med tysk trafikkpolis om dette og de sa at saken var enkel - det var min bil og jeg hadde lov å kjøre den hjemme så da var det ok i Tyskland også. Ferge Oslo - Kiel og tilbake ga en flott ferietur i Tyskland :D
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Bild
Nästa artikel
B-körkort och tung husbil kan orsaka problem utomlands

B-körkort och tung husbil kan orsaka problem utomlands​

Publicerad 5 januari 2012
FRÅGA EXPERTERNA
Kan man stöta på problem med tung husbil och B-körkort? Husbil&Husvagns expert svarar.
ANNONS:

Facebook
Twitter
Gasa (11)
Fråga: Hej,
Ryktesvis har
Så här säger Henrik Olars, pressansvarig på Transportstyrelsen:
– Inom EU har vi gemensamma körkortsregler. Sverige anpassade lagstiftningen till EU-reglerna 1 juli 1996. Ändringarna som skedde då var bland andra att B-körkort som tidigare gällt personbilar oavsett vikten, begränsades till totalvikt 3 500 kg. Eftersom man inte vill ta ifrån en medborgare en behörighet som denne förvärvat enligt äldre lagstiftning införde man en övergångsbestämmelse som innebär att B-körkort som förvärvats före den 1 juli 1996 gäller för personbilar oavsett vikten. Det gällde då bara ett hundratal ambulanser och polispiketbilar och det uppmärksammades knappast.
Senare, år 2006 fick Sverige smäll på fingrarna av Kommissionen för att vi genom hög beskattning av dieseldrivna personbilar hindrade handeln med husbilar.
Vi löste problemet genom att inrätta ett nytt fordonsslag för husbilar, personbil klass II som beskattas lindrigare än vanliga personbilar. Plötsligt hade vi många tusen personbilar över 3500 kg, vissa med vikter över 15 ton. Den gamla övergångsbestämmelsen dammades av och vips ökade försäljningen av husbilar över 3 500 kg radikalt. De flesta husbilsköpare är ju av äldre årgång, med körkort långt äldre än 1996.
– Det gamla B-kortets giltighet för personbilar oavsett vikten fortsätter att gälla så länge man behåller detta körkort (10-årsförnyelse är inte byte till nytt körkort), men om man får körkortet återkallat efter 1 juli 1996 får man bara tillbaka ett B-körkort som är begränsat till 3 500 kg totalvikt.
Liknande övergångsbestämmelser på grund av äldre nationell lagstiftning förekommer även i andra EU-länder, och medlemsländerna ska erkänna varandras körkort fullt ut. Därför har Kommissionen utfärdat ett dokument som kallas ”Modellhandboken” som visar EU-ländernas olika körkortsmodeller och även de övergångsbestämmelser som gäller för varje körkort. Enklaste sättet att hitta den är via husvagnsbranschens hemsida:
http://www.husvagnsbranschen.se/default.asp?pageid=21909
– En utskrift ur modellhandboken på rätt språk kan vara bra att ha med på utlandsresan om man saknar C-körkort och husbilens totalvikt överstiger 3 500 kg.
– För undvikande av missförstånd vill jag vara tydlig med att övergångsbestämmelsen i fråga endast gäller personbilar, klass I (vanlig personbil) eller klass II (husbil), med totalvikt över 3 500 kg men INTE lastbilar över 3 500 kg och inte heller bilar med tillkopplad släpvagn av högre vikt än de vanliga reglerna för B-körkort tillåter.
Så långt är det alltså helt klart. Hoppas att vi nu rett ut detta först som sist, det är ju en central fråga för alla som har ”tung” husbil
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Nu antar jag att de flesta med >3,5 ton husbilar vet vad som gäller inom EU.
Frågeställningen gällde dock utanför EU.
Experten, Henrik Olars på Transportstyrelsen, får gärna göra en studieresa till Schweiz, Montenegro, Albanien, Nordmakedonien eller Turkiet för att inhämta kunskap och tydliggöra för oss vad som gäller där, för tyngre husbilar klass II med gammalt B-kort!
Julian
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Schweiz har varit uppe i tidigare trådar, där medlemmar kontaktat myndigheterna och fått klart och tydligt NEJ ,svenskt Bkort duger inte för tung bil.
Jag skulle inte åka utanför EU utan att få väldigt klara besked att det är ok( kommer du troligen aldrig att få) sedan får var och en bedöma chans/risk.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.132
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Schweiz har varit uppe i tidigare trådar, där medlemmar kontaktat myndigheterna och fått klart och tydligt NEJ ,svenskt Bkort duger inte för tung bil.
Jag skulle inte åka utanför EU utan att få väldigt klara besked att det är ok( kommer du troligen aldrig att få) sedan får var och en bedöma chans/risk.
Det kan jag tänka mig.... Om de frågar för tung bil.... De borde fråga vad som gäller för personbil klass 2... Då kanske vi fått ett annat svar :rolleyes: ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.132
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Lite tråkigt att ni kommer med vad som gäller inom EU... Så svår var väl inte min undran .... Eller? :rolleyes:

Som jag ser det idag.... Så har nog de flesta (eller alla) länder godkänt hemlandet typ av registrering på ett fordon......
Då är undran nu när de har godkänt registreringen... Kan de då bötfälla en om man kör en pb klass 2 över 3,5ton med B kk taget före 1-6-1996?....
Troligvist har de ju inte personbil klass 2 i sina lagparagrafer....
Och om de ändrar fordonet så det passar landet regler för att bötfälla en... så är det ju inte gilltligt... Då överenskommelsen gäller ju... Moment 22 för länderna utanför EU... :rolleyes::applaus::applaus:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen