• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad finns i maten idag, månntro?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Det har jag redan gjort, enligt mitt tycke ingen succe. Jag avstår helt från att äta frusna räkor naturellt, kan möjligtvis använda dom i en omelette.:wink:

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Romräkor! Stora fina färska räkor! Vad kostar dom frågade jag. "Bara 298 kr kilot". "Har ni blivit galna, 300 spänn i april?" "Tillgång och efterfrågan" svarade fiskdamen lugnt.

"Tro sjutton att tillgången blir begränsad när räkhonorna inte får vara ifred när de är fulla med rom!" Inget svar från fiskdamen.

rä.jpg

Jag tycker det är skandal. Det verkar helt vansinnigt att fiska räkor under den här perioden och det är väl inte nödvändigt att ha tillgång till färska räkor året runt!

Jappe

Idag kom ett väntat besked: Västkusträkan blir rödlistad! Stor risk för att den försvinner från svenska vatten enligt byråkraterna. Räkfiskarena har naturligtvis en helt annan uppfattning i ämnet!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Kraft, Mondelez, Mars och andra sockerbolag köper upp etablerade chokladtillverkare som Milka, Marabou m.fl., ändrar innehållet, lägger till suspekta majsprodukter m.m. vilket gör produkterna billigare, höjer priserna, försämrar villkoren för chokladodlarna o.s.v.

Det är svårt att hitta ätlig choklad i affärerna numera. "Marabou smakar bättre än tvättmedel" idag. I Tyskland råkade jag handla i en kedja jag inte kände till närmare, Penny. Sortimentet var ganska smalt, sämre än det vanliga EU-sortimentet men billigt. En överraskning väntade på chokladhyllan. Idel okända märken, så långt ifrån de etablerade globala sockerbolagen man kan komma, så jag blev nyfiken och köpte några kakor. Priset var bara en tredjedel mot monsterbolagens industriprodukter.

Smakprovning någon dag senare resulterade i en upplevelse som jag gjorde att jag häpnade och verkligen njöt av smaken. Riktig choklad utan konstiga tillsatser som lecitin, melass, vetemjöl, olika extrakt och aromer, glykossirap och andra majsprodukter, gjorde chokladen väldigt god. Den smakade choklad! Vansinnigt gott!

Tips, alltså för chokladälskare: Penny i Tyskland! Deras livsmedelssortiment för övrigt är lika mediokert som i de andra EU-kedjorna, men deras choklad....

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Genombrott! Ska lantbruksprodukterna bli mindre giftiga i fortsättningen eller kommer det ett annat gift i stället? Eller uppstår en svart marknad som det gjorde med de giftiga bottenfärgerna till fritidsbåtar?

"Recall of Monsanto's Roundup likely as EU refuses limited use of glyphosate"

https://www.theguardian.com/environ...ikely-as-eu-refuses-limited-use-of-glyphosate

Jappe

PS. Det verkar som om Roundup har försvunnit från affärshyllorna, i varje fall hos Harald Nyborg. Jag såg inget sådant där igår.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Ni som fortfarande äter spannmålsprodukter och kanske har husdjur; läs detta!

Monsanto ljuger om RoundUp

Katter är speciellt utsatta eftersom de sllickar i sig all skit de får i pälsen! "Våran katt har blivit väldigt slö och eländig efter sista besprutningen här. Det här börjar påminna om DDT-eran.

Detta dryftas tydligen livligt även på facebook.

Jappe
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Det här är inga nyheter utan det har varit känt länge.Dessutom vid naturlig gödsling bildas det så kallade kolloider som binder näringsämnena i marken.
Vid kemisk gödsling minskar dessa kolloider efter hand vilket gör att näringsämnena passerar genom jorden mycket snabbare som i sin tur betyder att givorna måste öka då växterna har kortare tid att ta upp dem.

Ett problem idag är att djurhållningen är nästan borta och då försvinner till stor del möjligheten till naturlig gödsling.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Jag har varit "brödfri" i flera år nu på grund av mängden kolhydrater i den sortens "mat".
Igår slarvade jag till det ordentligt med 5 skivor Fazers Rågform med äkta (!) surdeg. Effekten lät inte vänta på sig! Kroppen reagerade snabbt och obarmhärtigt. Magen (förmodligen tarmarna) protesterade våldsamt med smärtor och allmän olust. Leder och senor kändes hårda och stela. Det gjorde också ont.

Idag, efter frukost med kaffe, ägg och bacon minskar symptomen påtagligt!

Är jag glutenintolerant?

Jag har läst på många ställen att nästan alla idag som besväras av buksmärtor, irriterad tarm m.m. kan hänföra det till dagens usla bröd. All brödsäd är så manipulerad och förgiftad så det egentligen inte duger som människoföda, ej heller som djurfoder!

Märkligt!

Jappe

Psst! Googlar man på "colon irritabile" så framstår orsakerna till bukbesvären tydligt! Gluten- och/eller laktosintolerans! För att komma tillrätta med problemen så föreslås en mängd olika behandlingar med mer eller mindre suspekta läkemedel. Ingenstans kunde jag se att den bästa behandlingen skulle vara att helt sluta äta bröd från vete, korn och råg!

Mycket pengar att tjäna för läkemedelsindustrin. Sambandet mellan dagens bröd och "colon irritabile" (IBS) tycks mig kristallklart, men jag kan ha fel. Jag tror inte det, dock!

Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

En sådan tur att du inte åt Fazers tunnbröd, då hade du sannolikt varit i ännu sämre skick?

Livsmedelskoncernen Fazer återkallar sin produkt Fazer korntunnbröd. Det beror på att ett antal av förpackningarna kan innehålla förhöjda gränsvärden av mögelgiftet ochratoxin A, skriver företaget i ett pressmeddelande. Giftet förekommer bland annat i spannmål.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Jag tänkte köpa några apelsiner men råkade läsa innehållsförteckningen så jag avstod.

apel.jpg

Konserverade med Imazalil, Thiabendazol, Orthofenylfenol, Pyrimethanil och Propiconazol! Föga aptitligt! Är det verkligen nödvändigt?

Jappe
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Att apelsinerna mögelbehandlas är jag övertygad om.
Jag köpte fina mogna apelsiner i Spanien, direkt från bonden, innan vi körde hem med personbil nån gång på 80-talet. Tre dar hem och dom hann mögla under tiden. Visserligen lite skillnad i temperatur på personbil och kylrum.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Det är nog så att om vi svenskar vill ha frukt & grönsaker som inte odlas på vår breddgrad så är nog kemikalier för att öka hållbarheten ett måste. Även hemma sprutas det ju utav de flesta odlarna. Däremot skulle man bestämma vilka medel som skall få användas. Men även där stöter man på patrull. Uppfattningen om detta är ju inte lika i något land & framför allt, övervakningen att regler & förbud följs är i vissa länder obefintlig. Min slutsats av detta är att man snart inte kan stoppa någonting i munnen om man är oroligt för hur maten behandlats. Vi som kommit upp i åldrar över 50 år har säkert stoppat i oss en hel del skit utan att man direkt känt av detta & kan nog leva med detta den tid som är kvar. De som man skall tänka på är våra barn & barnbarn som får i sig en massa skit redan från första dagen vilket vi inte har fått.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

På det glada 50-talet la vi äpplen i källaren och hade därmed tillgång till c-vitaminer m.m. hela vintern. Det behövdes inga gifter eller mögelmedel.
Det var inte nödvändigt att ha tillgång till all världens exotiska frukter året runt på den tiden och är det naturligtvis inte nu heller.

"Färsk mat" från hela världen som är behandlad med allsköns gifter för att behålla fräschören är inget för mig! Ju mer jag studerar det här ämnet desto mer avskräckt blir jag.

Jappe
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Till Er som äter kött vill jag utfärda en varning:
Ät för Guds skull inte griskött som kommer från Danmark.
Det innehåller med stor sannolikhet Multiresistenta Bakterier.
Livmedelsverket har i mer än SEX år underlåtit att kontrollera
om avelsdjuren bär på dessa. En gigantisk skandal eftersom det
nu visat sig att många av dessa avelsdjur är smittade och hör
och häpna fortfarande används som avelsdjur.
Grisuppfödarna har utövat påtryckningar för att förhindra kontroller.
Därför har tusentals människor blivit smittade.
Danmark är en stor exportör av griskött.
I Norge har man däremot gjort stor kontroll och slaktat de
smittade djuren, heder åt dom.
Det är nog dags att bojkotta Danmark för nu har dom visat
sitt rätta ansikte när det gäller livsmedel.
 
Toppen