• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Det som avgör om vi väljer camping eller ställplats beror naturligtvis på vad avsikten med besöket på platsen är och i viss mån läget.

Skall vi endast övernatta för att på morgonen köra vidare är en ställplats självklar under förutsättning att den känns trygg vilket de flesta gör som vi valt för övernattning.

Vill vi stanna under några dagar på samma plats är campingplatsen ett bra alternativ, inte minst för att vi kan ha möbler och markis ute samt fylla vatten och tömma.

Båda övernattningsalternativen är bra och båda behövs. Jag kan inte förstå varför en del hävdar att det ena alternativet är bättre än det andra, båda behövs. :)

Husbilsturistens problem är att det ena alternativet är väl tillgodosett i Sverige (campinplatser) medan det andra hitintills är väldigt dåligt.

Det är därför jag anser att HBK måste inrikta sig och jobba för att alternativet ställplatser ökar och får en stor spridning över landet.

Exakt.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Och 9.000 per månad blir över 100.000 per år och motsvarar väl ändå inte boendets totala kostnader för en mindre lägenhet!

Trådrubrikens frågeställning avser nog inte alls de som valt att bo i sin husbil under hela eller större delen av året, utan s k normalanvändare med 25-50 övernattningar per år och då huvudsakligen under sommarperioden.

Vad "långboende" får betrakta som rimlig en dygnskostnad inkl alla relevanta delkostnader är väl en helt annan diskussion som också avhandlats i andra trådar (som jag inte kunde hitta!)
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Trådskaparen frågar "Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?"

Så här resonerar vi:

I första hand föredrar vi en avsides naturskön plats för att uppleva naturen. Är platsen ockuperad av andra husbilscampare så kör vi vidare. Vänner husbilscampar vi dock gärna tillsammans med.

I andra hand, då husbilens olika behov behöver tillfredsställas (tömning/fyllning), föredrar vi ställplats med gott om utrymme för markis och campingmöbler, men fortfarande ska platsen vara naturskön. Inte ställplatser där så många husbilar som möjligt packas in. Ställplatsen får dessutom gärna ha el, dusch, wc, wifi. Huruvida vi utnyttjar detta kan variera och därför bör valfrihet finnas där priset avgörs av vad man utnyttjar. Där ska också finnas fina promenadstråk.

Tillgodoser inte ställplatsen våra behov så gäller i tredje hand campingplats, men vi ber då alltid om att få plats längst bort fri från andra husbilar, för att inte riskera stöta på husbilscampare med intolerans mot hund.

I städer parkerar vi för att utföra ärenden som tex handla, besök eller fika/restaurang. Sällan eller aldrig övernattning.

En veckoprofil för oss skulle kunna bestå av:
- tre fricampingplatser
- två/tre ställplatser
- en/två campingplatser
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

För vår del föredrar vi ställplatser eller naturplatser. Då vi är bekväma av oss så uppskattar vi detta med friheten att kunna komma och lämna platsen när det passar oss. Ibland står vi själva, ibland tillsammans med andra.
I och med att vi arbetar båda så bestämmer ju detta ledigheten, som vi vill utnyttja till max. Vad är bättre att än vakna upp själv någonstans vid havet eller någon annanstans i naturen utan några bestämda planer efter en arbetsvecka.
Vi använder vår bil 80- 100 nätter per år. Och en stor del av denna tiden finns inga campingar öppna, då vi använder bilen året om.
Men under semestern kan det bli 10 nätter på en camping någonstans vid adriatiska eller medelhavet.
En del av nätterna står man privat vid besök hos släkt och vänner
Så för vår del blir det de som passar oss bäst för tillfället.
Och singelmalten smakar likadant på samtliga ställen om man känner för det.
Krister.

P.S. En del av nätterna tillbringar vi på någon av träffarna som Hbk-medl. anordnar.
Ds.
 
Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

ullared där går ju bussen mellan stellplatsen och varuhuset så det är lika lång väg oavsett var man står.
Men vill man stå tätt inpå varandra är ju campingen att föredra.
Toa Duch och tömmnings möjligheter fylla vatten ja det fins på Grusplanen.
2179:wideeyed:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Skånes Djurpark 200:-, Osby 160:-, Välorna 190:-, Ljusdal 210:-, Brevik (midsommar) 200:-, Norberg 170:-. Samtliga inkl el. Exempel från 2011 och 2012.

Var hittar ni alla svindyra campingar?

:confused:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Dom finns också, men då brukar vi åka vidare.... Någon gång är man tillräckligt trött för att frestas ta in på svindyr camping, eller har i oförstånd stämt träff med någon på sådan plats, men det tillhör undantagen.
Har till exempel träffat gamla vänner i Göteborg på Lisebergs campings så kallade ställplats. Det kommer inte att upprepas - jag lovar....!
 
Senast redigerad av en moderator:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Skånes Djurpark 200:-, Osby 160:-, Välorna 190:-, Ljusdal 210:-, Brevik (midsommar) 200:-, Norberg 170:-. Samtliga inkl el. Exempel från 2011 och 2012.

Var hittar ni alla svindyra campingar?

:confused:

Gokväll

Apelvikenscamping,enl rykte(har inte varit där själv) 460-:/dygn.
Ställplats i hamnen 350:-/dygn.

Finns säkerligen många liknande utefter västkusten.
Helt vansinnigt enl min mening.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Hej!
I helgen som gick, besökte vi Gröne Backe, Ed, nordvästra Dalsland. Ritva och jag satt och tog en kopp kaffe tillsammans. Då kom en dam fram och ville klappa vår hund, en pappillon. Jag frågade om hon kände en viss person, hon svarade" men för f..n det är min syrra" De ringdes upp och de kom och blev kvar hela helgen. Vi hade trevligt, åt god mat drack både öl och wisky med min gammle kusin.
Det är detta som kan hända på en campingplats.
Ha en trevlig sommar, vi har alltid en öl över.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

I fjol stod vi själva på en enslig plats vid kusten. Mot kvällen kom det en man cyklande mot oss. Det var en kompis som vi inte hade träffat på 20 år. Det hela slutade med att vi var 7 personer runt vårt bord under markisen den kvällen. Nu har vi kontakt med 4 av dem. Så kan det gå när man fricampar.

k01.JPG

k02.JPG

k03.JPG

Eller när vi var på Gotland, stod vid kusten och min bästa kompis kom vandrande. Även den kvällen blev oförglömlig.

br01 brissund.jpg
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Det tar 5-10 min teamarbete. Himla trivsamt. De boende i närheten tycks också trivas med att vi kommer på besök. De stannar och pratar några minuter. :)

Men nu är detta inte västkusten med alla sina sommarstugeägare som inte gillar husbilar.

Gotlands 53 mil långa strandlinje är också himla fint. Det är bara de två milen mellan Kneippbyn och Gustavsvik som är inpinkade revir mot gällande strandskyddsregler.

Sen skulle vi aldrig komma på tanken att ta in på en camping för att sedan gå och handla. När vi är i Ullared står vi på buss-parkeringen 200m från entrén. Men det funkar inte i november inför jul-handeln. Då är bussparkeringen knökafull av bussar.
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Vi brukar handla under resans gång och sedan ta in på camping. Kylskåpet brukar
vara ordentligt packat. Handlar på campingen gör vi endast om det fattas något, t.ex. salt. Campingbutikerna har dåligt sortiment, inte så konstigt, och är dyra, inte heller så konstigt.
:)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Jag tycker att tråden har belyst ämnet och frågeställningen på ett bra sätt, inte minst med Gunnars klargörande i inläggen nr 11 och 19 om HBK:s grundinställningar.

När det gäller de allra dyraste campingarna under högsäsong, som är utpräglat inriktade på barnfamiljer med lekparker, swimming pooler och mycket annat och som därför har priser i klassen 300 kronor och mera, så är det ju inte konstigt alls att "vanliga husbilister", som föredrar att stå på camping, då väljer bort sådana. Den kategorin campingar hör egentligen inte till den grundläggande diskussionen för den genomsnittlige husbilisten, i åldern +50 och endast sällan med barn.

Viss jämförelse kan naturligtvis också göras med de barnfamiljer, som parkerar en kortare tid på parkeringsplats och / eller ställplats och sedan besöker nöjesparker, badanläggningar mm. Dom totalkostnaderna för en familj kan lätt överstiga priserna för de allra dyraste campingarna, där man ju har tillgång till både och.

Vissa inlägg har handlat om hur man ska och kan handla, hur långt det får vara till affären osv, mest för att lägga dimridåer kanske?!?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Ja, faktiskt en riktig bra tråd. Ingen dimridå här inte. Tråden började med Ullared och där parkerar vi och handlar men vi campar inte.

Kneippbyn söder om Visby: 450:-/dygn. Sommarland 200:-/person. 2barnsfamilj = 1.250. Dom stannar nog inte så många dygn.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Vi har alla olika behov och vad som är en dyr camping eller ställplats, kan endast konsumenten själv avgöra. Prissättningen är fri så också friheten att själv avgöra var jag vill bo och vad jag vill betala, det kan ingen annan bestämma åt mej och hustrun.

Det är som med allt annat tillgång och efterfrågan, tänk bara på vad det kostar att åka skidor under sportlovet, priset höjs. Under sommarlovet priset höjs. Vi som inte behöver åka på dessa tider när priset är högt kommer billigt undan.

Vi har under c:a 8 års tid åkt med campingcheque som i dag kostar 15 eu. och inkluderar allt, men så får man också åka offs-season. Varför skall jag då välja en ställplats i stället för en camping, där jag till och med kan bada i en pool.

Bara att konstatera det finns dyra campingplatser & ställplatser, inget att lägga energi på och oavsett vad husbilsåkarna tycker så kommer det alltid att finnas dessa campingar & ställplatser.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Det är klart att det är hustrun som bestämmer - även om vissa obstinata försöker hävda motsatsen!

Eller - som en viss flitig och envis parkerare brukar hävda - sådan herre, sådan husbilsfru! Eller hur det nu var!

Min fru vill ha riktig toa, riktig dusch, riktig hårfön, riktig disk, riktig dammsugning, plats utanför bilen för hundarna och bord och stolar samt grannen så långt bort som möjligt. Varje dag vi är ute. Havsnära, klippor, sandstränder och s k salta bad utmed de överexploaterade kusterna avstår vi gärna till andra.

Sån´ är hon och jag med! Så trivs vi på de lagom stora campingar till priser runt 200.- som vi hittat landet runt. Därtill kommer släktingar och vänner som haft den goda smaken att ordna plats för oss och vår bil på sina tomter när vi kommer förbi.

Utan allt det där hade vi aldrig kommit på idén att köpa husbil!
 
Toppen