• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Finns en stor yta där man har Kiviks marknad på österlen. Men ingen möteslokal.
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

För vår del beror det helt på vid vilket tillfälle det handlar om. Vi reser med hundar och om vi ska stanna någon dag eller ngr dagar på ett ställe blir det camping, ibland vill man ju se sej om lite, men ska vi bara övernatta för att fortsätta nästa dag direkt spelar det ingen roll var vi står bara det är tillåtet och att det finns någon lite promenadsväng för hundarna. Det kan ju var trevligt att kunna ställa ut bord o stolar ibland och bara slappa lite, man är ju trots allt ganska mycket i husbilen rätt mycket ändå.
Visst det kostar på campingplatser men just den biten tycker jag är av urderordnad betydelse, har man råd med husbil har man troligen råd med en och annan natt på camping också, det finns ju campingar som håller väldigt hyggliga priser.
Vi är väldigt försiktiga med var vi ställer oss och verkligen kolla så att det är ok för allemansrätten gäller inte motordrivna fordon och det ska man respektera.
Med andra ord så är det egentligen en smaksak och beror till stor del på vad man ska göra och inget hindrar från att göra båda delarna
:)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Möjlighet att ställa ut möblerna och sola och äta ute kan man på dom flesta ställplatser i tyskland Frankrike, Ställplats som är så trång att man inte kan ställa ut möbler unviker vi.

Jäkgarn
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Hej
Jag kom från Alingsås och skulle in på GEKÅS s men först dagen efter, jag valde att stanna på ställplatsen efter som jag har en hund där hon kan rasta av sej, mycket riktigt det var bara 2 husbilar när jag kom å så blev vi tre, på efter middagen dök det upp fler och framåt kvällen var vi 11 st husbilar.
där var faktiskt en som plockade fram dragspelet och spelade :music-icon: hur trevligt som helst. men visst campingen som är till för husbilar funkar den också den är jätte fin vi har ligget där också när frun var med :p jag kan ligga vart som helst nästan
mvh
Gert
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Som många reda påpekat, så beror det ju på vad som finns tillgängligt just där man vill vara, och syftet med stoppet/övernattningen. I viss mån kanske priset. Men visst är det som regel bekvämare på en camping. Men dom ligger ju oftast inte speciellt centralt...

Jag vill gärna pusha lite för att skaffa sig ett ACSI-kort. Speciellt om man åker ner på kontinenten. Då står man, under lågsäsong, på anslutna campingar för 12, 14 eller 16 EUR per natt inklusive avgift för el och dusch (2 pers)
Låg själv flera nätter för 16 EUR (130 SEK) per natt på mysiga Sjöstugans Camping i Älmhult för ett par veckor sedan när vi hälsade på barn/barnbarn.

Tyvärr inte så himla många campingar i Sverige som är med i rabattsystemet.

CampingCard ACSI 2013


/ TommyQ
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Kommer just tillbaka från årets första tur med husbilen, det blev en sväng till Ullared med fru och svärmor.......

ULLARED !! Vem f..n vill åka till ullared överhuvudtaget ?? Vi söker platser där man slipper stå som packade sillar i en burk och dessutom betala för det. Vid havet eller en sjö men sällan eller aldrig en camping - i så fall utomlands. Vi har allt vi behöver med oss. Det är just detta som är finessen med en husbil. Ska man betala tre fyra hundra på en camping kan man ju hyra en stuga för de pengarna på campen istället. Har man allt med sig vill man inte betala för campingens service. Vad som behövs däremot är fler enkla ställplatser med toatömning, avloppstömning och kanske toa. Detta får kosta max en hundring för att dra folk. Nogersund tex. är ett föredöme på detta. På detta vis vinner man två saker. Dels har husbilsfolket fler ställen att tömma på och dels är det ett mycket trevligare ställe än en dyr, trång, stökig camping. Campingar är till för folk som absolut vill trängas och är beredda att betala dyrt för det. Hur många vill det ?? Lägger hellre slantarna på diesel, god mat o dryck än att göda campingägarna och SCR. De klarar sig utan min hjälp.
 
Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Jag bor ofta på camping när jag är utomlands. För det mesta runt 12-16 Euro. Just nu står vi i Antibes på Franska Rivieran för 22 Euro natten. Orsaken till det är att i detta område ska man vara lite försiktig. Bilinbrott är mycket vanliga. Och åker ju runt till Cannes, Nice och Monaco med buss/taxi. Då vill man ju ha sin bil kvar när man kommer hem.

Annars i Sverige är det sällan jag är på camping. De stadsnära campingarna är oftast lite för dyra. Och natursköna gratis ställplatser vimlar det av i Sverige. Jag har oftast inte köpt något nordiskt campingkort, jag har bara ACSI och ADAC. Då tycker jag att det blir lite dyrt för den enstaka natten.

Däremot står jag gärna på de utmärkta men utskällda (för att dom är dyra) ställplatserna i Trosa och Bua som gästhamnarna driver. Speciellt i Trosa är det billigt, för alternativet är ju Bohmans :) . Har även stått i Västerås gästhamn för 175:-/natten. Jag bor ju bara 2 mil därifrån, men jag tycket det är praktiskt. Billigare än både taxi hem och hotell och så bor man ju där sjökrogarna är runt i kring. Härligt också att kunna börja kvällen med en öl i bastun före man går ut.

Om vi bor stadsnära eller vid festivaler/marknader så ställer vi oss bara som en vanlig personbil där det går.

images


Men det mest härliga är den svenska/norska/finska naturen där vill jag stå själv utan andra. (kanske någon kompis) Själva grejen är att man är utanför civilisationen. Det har hänt någon gång att jag gett en same en hundring, eller köpt lite renskav för att jag stör hans renar.

Men jag håller med. Om någon mot förmodan lyckas tvinga mig till Ullared (Gud förbjude) och jag ska vara ensam en dag och kunna slippa umgås med shoppingtokiga fruntimmer, då blev det nog camping för min del också. Då kan man gå till puben med de andra karlarna. :cool:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Vem vill åka till ullared överhuvudtaget. Vi söker platser där man slipper stå som packade sillar i en burk. Vid havet eller en sjö men aldrig en camping. Vi har allt vi behöver med oss. Det är just detta som är finessen med en husbil. Ska man betala tre fyra hundra på en camping kan man ju hyra en stuga för de pengarna på campen istället. Har man allt med sig vill man inte betala för campingens service. Vad som behövs däremot är fler enkla ställplatser med vatten, toatömning, avloppstömning och kanske toa. Detta får kosta max en hundring för att dra folk. Nogersund tex. är ett föredöme på detta. På detta vis vinner man två saker. Dels har husbilsfolket fler ställen att tömma på och dels är det ett mycket trevligare ställe än en dyr, trång, stökig camping. Campingar är till för folk som absolut vill trängas och är berdda på att betala dyrt för det.

Vem vill åka till Ullared säger du....jo 2011 var det 4,6 milj som gjorde just det.
Campingen har gång på gång byggts ut för att kunna ta emot alla som just VILL komma....ett trevligt ställe att både campa och handla på tycker jag och många med mig. / Carola
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Vem vill åka till Ullared säger du....jo 2011 var det 4,6 milj som gjorde just det.
Campingen har gång på gång byggts ut för att kunna ta emot alla som just VILL komma....ett trevligt ställe att både campa och handla på tycker jag och många med mig. / Carola


4.599.000 goda skäl att åka någon annanstans.:D

aake
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Vem vill åka till ullared överhuvudtaget. Vi söker platser där man slipper stå som packade sillar i en burk. Vid havet eller en sjö men aldrig en camping. Vi har allt vi behöver med oss. Det är just detta som är finessen med en husbil. Ska man betala tre fyra hundra på en camping kan man ju hyra en stuga för de pengarna på campen istället. Har man allt med sig vill man inte betala för campingens service. Vad som behövs däremot är fler enkla ställplatser med vatten, toatömning, avloppstömning och kanske toa. Detta får kosta max en hundring för att dra folk. Nogersund tex. är ett föredöme på detta. På detta vis vinner man två saker. Dels har husbilsfolket fler ställen att tömma på och dels är det ett mycket trevligare ställe än en dyr, trång, stökig camping. Campingar är till för folk som absolut vill trängas och är berdda på att betala dyrt för det.




då är ju de bara till att ta på sej BLÅSTÄLLET,,ock fixa dessa platser,,vi är alldeles för många som VILL,,men samtidigt väntar på att andra KAN,,

jag kan,,men ja vill inte mera,,:D:D
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Vem vill åka till Ullared säger du....jo 2011 var det 4,6 milj som gjorde just det.
Campingen har gång på gång byggts ut för att kunna ta emot alla som just VILL komma....ett trevligt ställe att både campa och handla på tycker jag och många med mig. / Carola


Just därför vill jag INTE åka dit ser du. Jag gillar nämligen INTE att trängas med hysteriska stollar som bara vill handla billigt och därför står ut med vad som helst.

:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Vilken tur jag har :D
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Vi stannar och övernattar var det passar oss. Om det är på en camp , ställplats eller fricamp har ingen betydelse. De är läget och tillfället som avgör i främsta hand...
Brukar låta ungefär så här..."HÄR VAR DET FINT! HÄR STANNAR VI".

Bosse
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Det som är det fantastiska med husbil är att man kan åka vart man vill, övernatta nästan vart man vill, betala vad man anser det är värt. Tänk så mycket man kan bestämma över själv.

Ullared gillar hustrun, jag och hunden, hustrun varuhuset, jag och hunden campingen, där jag tar en god whiskey.

Vill jag bo på camping och betala priset gör jag det, vill jag bo på en ställplats gör jag det. Jag tillhör dem här på forumet som föredrar campingar framför ställplatser.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Jag håller med till 100 procent. Vi gjorde exakt samma sak i höstas. Frun och dottern gick till varuhuset och jag satt under markisen och njöt av ett par goda single malt. Vi har bara stått på en ställplats en gång. Det var i Heiligenhafen och orsaken var att vi anlände klockan tio på kvällen. På morgonen åkte vi direkt till en närliggande camping.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Vi föredrar ställplatser eller bara ute i naturen men någon campingplats i Sverige blir det varje sommar.
Tänk om campingägarna kunde sätta pris på allt som dom erbjuder och få ett baspris på ca 100kr för en övernattning. Det skulle gynna alla även dom med husvagn som tycker dom har allt med sig och då får tillgång till ett oändligt antal billiga övernattningplatser.
Sätt ett pris på platsen, el, kabeltv, vatten, gråvattentömning, svartvattentömning, biltvätt, dusch m,m,. Däremot ska vi nog vara rädda om enhetspriset/ekipge och inte ta betalt/person som inte gynnar tillväxten för unga familjer som vill campa.

Tänk va med ställplatser vi skulle få o vad med campingnätter campingägarna skulle få.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

då är ju de bara till att ta på sej BLÅSTÄLLET,,ock fixa dessa platser,,vi är alldeles för många som VILL,,men samtidigt väntar på att andra KAN,,

jag kan,,men ja vill inte mera,,:D:D

Sorry. Har inget blåställ tyvärr.....:D:D
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Vad föredrar vi husbilsåkare egentligen, campingplats eller ställplats?

Om man använder husbilen 30 dagar om året så kanske man inte är så priskänslig, men om man bor 150 nätter så kanske genomgående camping blir för dyrt. 300 kr dygn är ju 9000 per månad
 
Toppen