• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad behöver man försäkra sig mot i uppställd husbil?

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vi kommer att ha husbilen uppställd på vintercamping.
Kontaktade nyss Trygg Hansa för att höra vad som gäller om man "ställer av" husbilen, men ändå bor/vistas i den.
Tydligen är det enbart brand och stöld som gäller om husbilen är avställd.
Enligt kvinnan jag pratade med rekommenderar de att man har bilen "påställd" då man vistas i den.
Har funderat lite på detta och undrar vilka ytterligare situationer/skador man då är skyddad mot i en uppställd husbil?
Vad har ni andra för villkor?

Hälsar
Bettan o Einar
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Utan ha erfarenhet av skador på avställt fordon så skriver CC fördäkring så här i sina villkor.
Avställningsförsäkring
De allmänna villkoren gäller i den mån inget annat framgår av ditt försäkringsbrev eller av
dessa särskilda villkor.
Försäkringen kan tecknas för personbil, lätt lastbil och husbil. Försäkringen gäller endast om
den anges i försäkringsbrevet. Försäkringen gäller endast i Sverige när bilen är avställd i
vägtrafikregistret och inte brukas.
Avställningsförsäkringen omfattar stöld, glas, brand, rättsskydd och vagnskada.
Egendomsskyddets villkor tillämpas. Vagnskadeförsäkring enligt avsnitt F gäller med
begränsning att skada genom trafikolycka inte ingår.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Känner att jag blir tvungen att svara mig själv ...
Efter att ha läst om CC-försäkringen i tidigare inlägg kände jag mig tvungen att kolla upp avställningsförsäkringen närmare. Hittade nedanstående info på fpforsakring.se:
(Dubbelkollade med TH och det som står nedan är korrekt.)
upload_2019-10-11_13-47-37.png
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Känner att jag blir tvungen att svara mig själv ...
Efter att ha läst om CC-försäkringen i tidigare inlägg kände jag mig tvungen att kolla upp avställningsförsäkringen närmare. Hittade nedanstående info på fpforsakring.se:
(Dubbelkollade med TH och det som står nedan
CC avställning
,,
CC försäkring

sorry ...läste inte att det gällde TH
 

Bilagor

  • 9D1610EF-2305-4F31-91A1-04AFE585DB0C.jpeg
    9D1610EF-2305-4F31-91A1-04AFE585DB0C.jpeg
    879,5 KB · Visningar: 64
Senast ändrad:
F

F.d. 56211

Guest
Watercircle har bra försäkring som täcker det mesta även när husbilen är avställd☺️
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Och om man inte kan/får flyga hem eller bo i husbilen då ??
Med Folksam faller det långa reseskyddet om man ställer av bilen eller flyger hem mer än 7 dagar. Med CC får du ställa av och bo i bilen. Efter 90 dagar måste du åka hem minst 15 dagar för att få 90 nya dagar. Annars får du betala förlängning på reseskyddet.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Skall ni spara pengar på detta så begär skriftligt tillstånd.
Finns massor med saker som kan hända. Några exempel , papper eller plast blåser mot gaslågan på spisen , trädgren blåser ner , inbrott , översvämning osv osv.....
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Fel..!!! .. Har man folksams försäkring så får du också bo i en avställd husbil utomlands..
Ska vi köra detta en gång till? Ja du får bo i din avställda husbil med Folksam men du har inget reseskydd om du inte ordnat det via en separat försäkring. Att du sen inte bryr dig om det betyder inte att alla andra vill vara utomlands utan reseskydd om något händer dem.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ska vi köra detta en gång till? Ja du får bo i din avställda husbil med Folksam men du har inget reseskydd om du inte ordnat det via en separat försäkring. Att du sen inte bryr dig om det betyder inte att alla andra vill vara utomlands utan reseskydd om något händer dem.

Livibil ... Du måste ju minst ha varit tillsynsman i grundskolan :confused:... Eftersom du verkar ha koll på vad alla andra vill ha för försäkringar och att jag inte skulle bry mig om att ha ett reseskydd . .:swoon: kan informera dig om att jag bryr mig ... Men det finns omständigheter som gör att jag inte kan ha ett reseskydd omständigheter som varken du eller andra här på Hbk. har att göra med . .. Men jag kan ändå bry mig :yes:
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Watercircle har numera ingen avställningsförsäkring, man är alltid fullt försäkrad! Man ställer endast av hos Transportstyrelsen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Watercircle har numera ingen avställningsförsäkring, man är alltid fullt försäkrad! Man ställer endast av hos Transportstyrelsen.

Många bud i den här frågan, men i sina villkor för tilläggsförsäkringen ”husbilsextra” ingår möjligheten att ställa av sin bil utomlands.

Här står det i texten:

859B887B-B1A1-47DD-B1F6-C286B8F9A461.jpeg

Eftersom det var många påståenden här på Forumet kontaktade jag Water Circle, som bekräftade att det visst går att ställa av bilen om man har tilläggsförsäkringen.

TommyD
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Många bud i den här frågan, men i sina villkor för tilläggsförsäkringen ”husbilsextra” ingår möjligheten att ställa av sin bil utomlands.

Här står det i texten:

Visa bilaga 181135

Eftersom det var många påståenden här på Forumet kontaktade jag Water Circle, som bekräftade att det visst går att ställa av bilen om man har tilläggsförsäkringen.

TommyD
Har inte motormannen watercircle har jag fattat fel? Motormannen går ut nu att nyteckning av husbilsförsäkring finns ingen avställning, den är alltid fullförsäkrad, ställ endast av hos Transportstyrelsen heter det. Jag vet att det är flera som fått det bekräftat via telefon, jag såg det i en annons!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har inte motormannen watercircle har jag fattat fel? Motormannen går ut nu att nyteckning av husbilsförsäkring finns ingen avställning, den är alltid fullförsäkrad, ställ endast av hos Transportstyrelsen heter det. Jag vet att det är flera som fått det bekräftat via telefon, jag såg det i en annons!

Ja, du verkar att ha fattat fel ..... :)

Efter ett visst Googlande hittade jag att det är Solid Försäkringar som står bakom M’s Försäkring för fordon.

Motormännen väljer Solid Försäkringar

D.v.s. ditt påstående är säkert riktigt vad gäller M, men har inget med vare sig Caravan Club eller Water Circle’s husbilsförsäkring.

TommyD

PS. Ser att Lasse korrigerat sitt inlägg och bekräftat att det är en annan försäkringsgivare som står bakom M’s fordonsförsäkringar och inte Water Circle. Att jag i en pressrelease hittade ett annat försäkringsbolag, kanske beror på att det är gammal information, hittar inget datum. Kan i alla fall konstateras att M’s husbilsförsäkring inte verkar passa de flesta av oss husbilsägare, som ställer av våra bilar under längre perioder under året. DS
 
Senast ändrad:
Toppen