• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad använder ni för Back-up program ?

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Det finns även Dropbox som ligger på nätet, en liten applikation som man installerar och som lägger sig under Mina dokument, 2 gb är gratis
 
F

F.d. 9384

Guest
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Det är också väldigt bra att skilja på att ta backup och att arkivera.

Det är sant det du säger men som sagt är de flesta av oss för lata för att göra detta, själv tar jag backup på allt i två led.
Dels till en nätverksdisk i huset och sen en backup därifrån till Internet.

Storegates lösning är väldigt bra har kört denna i många år nu.

Mamut är i förhållande till priset ingen bra lösning.

Dropbox är en smidig, enkel o billig lösning men den har ingen riktig backup, vilket man bör tänka på. d.v.s. om du råkar förstöra eller radera ett dokument så har du samma trasiga dokument på Dropboxen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Det beste er ikke en løsning, men en kombinasjon av flere:
  • Arkivering til en ekstern disk, om denne er en NAS eller USB/Firewire spiller ingen rolle. Bra verktøy for dette er MS sin Sync Toy satt opp for kopi av de viktigste mappene med bilder og dokumenter.
  • Backup til ekstern disk. Med periodisk totalkopi og hyppige incremental kopier, denne kan for mange erstatte arkiveringen. Fordelen fremfor arkivering er at en kan plukke frem eldre utgaver av dokumenter en har ødelagt og at en kan sikre hele systemet på en gang. Ulempen er at denne jobben tar tid og begrenser mulighetene for å bruke maskinen mens jobben pågår. NTBACKUP er her billigste løsning. For de som vil ha litt mer ninesser kan Acronis sine pakker være et godt alternativ.
  • Offline backup!!!! Dette kan være en billig flyttbar harddisk som en legger ut en kopi av siste backup-streng og lagrer andre steder enn hjemme - hos andre i familien? En kan og bruke nettet, og bestille lagringsplass hos et hosting-selskap. Det finnes slikt tilbud koblet til Acronis pakkene med automatikk i overføringen.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Tycker det är alldeles för mycket tyckanden om saker som man inte ens testat. Har testat Mamut och det är en alldeles förträfflig produkt. Har exakt samma lösning som Storegate, och att säga att det inte är en bra lösning bara för att den är dyrare köper jag inte. Mamut är prisbelönt i många tester för just sina lösningar.

Dropbox applikation är däremot riktigt dålig, tar massor av minnesresurser. Har testat det både i Windows Vista, Windows XP och Windows 7. Åkte direkt ur dom datorer jag testat det i.

Det är sant det du säger men som sagt är de flesta av oss för lata för att göra detta, själv tar jag backup på allt i två led.
Dels till en nätverksdisk i huset och sen en backup därifrån till Internet.

Storegates lösning är väldigt bra har kört denna i många år nu.

Mamut är i förhållande till priset ingen bra lösning.

Dropbox är en smidig, enkel o billig lösning men den har ingen riktig backup, vilket man bör tänka på. d.v.s. om du råkar förstöra eller radera ett dokument så har du samma trasiga dokument på Dropboxen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Det allra viktigaste är dock att kopieringen blir gjord! När gjorde ni backup senast t.ex.:wideeyed:
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Jag kan inget om detta men enligt Mamuts hemsida kan man få gratis backup på upp till 250 mb för privatpersoner - helt gratis.

Nån som provat? Finns det nån hållhake eller är det bara gratis......?

Nåt annat som är gratis att rekommendera? Ser att jag har nästan 50 gb bilder/dokument så jag behöver en ganska skaplig yta.:rolleyes:
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Jag kan inget om detta men enligt Mamuts hemsida kan man få gratis backup på upp till 250 mb för privatpersoner - helt gratis.

Nån som provat? Finns det nån hållhake eller är det bara gratis......?

Nåt annat som är gratis att rekommendera? Ser att jag har nästan 50 gb bilder/dokument så jag behöver en ganska skaplig yta.:rolleyes:

Om inte jag har fel så erbjuder storegate 2 gb gratis, om man vill ha mer får man betala. 10gb kostar 49/mån
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Acronis tar € 19.95 pr. år for 250 GB og har bakgrunn incremental hvert 5 min ( kan endres til lengre tid ). Kan deles mellom 5 PCer i samme familie.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

....men jag hittar inte det priset på Acronis hemsida. Jag är kanske lite halvblind!

Tacksam om du kan skicka en länk, Knut.;)
 
F

F.d. 9384

Guest
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Tycker det är alldeles för mycket tyckanden om saker som man inte ens testat.

Jo men nu är det ju så att jag HAR testat dessa tre lösningar! Och många andra också för den delen.
Och jag påstod inte att Mamut är dålig, bara att den är dålig i förhållande till vad man betalar för! Det är en viss skillnad.
Det finns likvärdiga eller bättre lösningar för billigare peng, för nu var det faktiskt en privatperson som ställde fråga och inte ett företag.

Vad gäller företagslösningar så finns andra och MYCKET bättre lösningar än Mamut men då pratar vi helt andra priser också, vilket knappast var aktuellt här.
 
Toppen