• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad använder ni för Back-up program ?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

I XP ble ntbackup ikke installert som standard, men du kan velge den blandt systemprogrammene. I enkelte utgaver av Vista og Win7 Home må den installeres fra media eller nettet. Husker ikke hvilket program dette er en relabling av, brukte orginalen tidligere.

Synctoys er Microsoft sin løsning for en annen vinkling på problemet backup, her lager en en synkronisert kopi av en del av filsystemet på en annen plass i nettet. Enklere å hente tilbake enn fra en ntbackup-fil.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.912
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Testade att köra från kommandotolken. Funkade direkt. Så programmet ligger dolt i min XP installation. Tack CykelMicke o Knut, det här ska jag testa. :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Ujujuj, gamla hederliga NTbackup. Gamla minnen väcks till liv:rolleyes:.

Vill minnas att den hängt med ända sedan Windows NT och har inte förändrats nämnvärt under åren.
Microsoft utvecklade den tillsammans med Seagate som sedan gjorde en egen "riktig" mer avancerad fullversion som såldes som Backup exec.
NTbackup är enkel och pålitlig men kanske inte alldeles smidig att automatisera om man inte har lite koll på batchfiler och schedulern..
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Ujujuj, gamla hederliga NTbackup. Gamla minnen väcks till liv:rolleyes:.

Vill minnas att den hängt med ända sedan Windows NT och har inte förändrats nämnvärt under åren.
Microsoft utvecklade den tillsammans med Seagate som sedan gjorde en egen "riktig" mer avancerad fullversion som såldes som Backup exec.
NTbackup är enkel och pålitlig men kanske inte alldeles smidig att automatisera om man inte har lite koll på batchfiler och schedulern..
Fel av dig, går alldeles utmärkt att automatisera NTbackup, åtminstone ifrån Windows 2000 och framåt. Har några produktionsdatorer på jobbet där jag gör backup på en databas varje natt. Behövs varken batchfiler eller ngt annat, bara att välja schemalgt jobb när man skapar backupjobbet.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Testade att köra från kommandotolken. Funkade direkt. Så programmet ligger dolt i min XP installation. Tack CykelMicke o Knut, det här ska jag testa. :)
Tror inte den finns med i Home, men Professional finns det med vid installation. Men den går alldeles utmärkt att lägga till från Installations CD:n.

Gör bara så här

To Manually Install the Backup Utility

  • <LI itxtvisited="1">
    Insert the CD Rom and navigate to CD-ROM Drive:\VALUEADD\MSFT\NTBACKUP
    <LI itxtvisited="1">
    Double-click the Ntbackup.msi file to start the wizard that installs Backup
  • When the wizard is complete, click Finish.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Fel av dig, går alldeles utmärkt att automatisera NTbackup, åtminstone ifrån Windows 2000 och framåt. Har några produktionsdatorer på jobbet där jag gör backup på en databas varje natt. Behövs varken batchfiler eller ngt annat, bara att välja schemalgt jobb när man skapar backupjobbet.

Ja där ser man. Man börjar visst bli gammal, då har det hänt lite med den ändå. Det var annars en av anledningarna till att man gick över på storebrorsan som Seagate sålde.
Ja då finns det ju ingen som helst anledning att köra något annat liknande.
Själv tycker jag Home Servers backupfunktion är smidig å bekväm. Men det blir ju en server som måste stå och gå samt att datorerna hemma måste vara inkopplade på nätet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Vaddå gammal? 43? Skärpning Roger...., du har ju precis blivit vuxen! :)

:)
Ja, allt är ju relativt.
I husbilsägarsvängen är man fortfarande en liten snoris men i datasvängen börjar man bli en gammal trög stofil som knappt orkar ta in all ny information..

Jag tror faktiskt att jag är precis mitt i lagomåldern :D
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Är det någon skillnad i hur man ska tänka å planera om man ska lägga sin backup
- på en extra hårddisk
- eller på nåt ställe på nätet?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Jag använder ntbackup.exe Schemalagd för olika säkerhetskopior. Gammal och beprövad, men återställning är inte lika enkel.
Ghost är också bra förstås, i lite annat sammanhang. Fast egentligen tycker jag att xcopy var bäst;)
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Inga problem med att göra återläsning, komma bara ihåg att skilja mellan differentiell och imkrementell backup, om man inte har klart för sig skillnaden mellan dessa så kan jag tänka mig att det strular.

Om du gillar xcopy, varför inte skapa en kommandofil (batchfil) som du lägger in xcopy i, sedan kan du ju koppla denna kommandofil till schemalagda jobb.

Det du missar med detta mot ntbackup, är dels komprimering och kontroll av backupjobbet när det utförs.

Jag använder ntbackup.exe Schemalagd för olika säkerhetskopior. Gammal och beprövad, men återställning är inte lika enkel.
Ghost är också bra förstås, i lite annat sammanhang. Fast egentligen tycker jag att xcopy var bäst;)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Är det någon skillnad i hur man ska tänka å planera om man ska lägga sin backup
- på en extra hårddisk
- eller på nåt ställe på nätet?
---------------------------------------------------------
Citerar mig själv och frågar igen - samma sak.
eller är frågan felställd????????
Har aldrig tidigare kört nå backup - men haft dator och använt den flitigt sen -93 så man är ju inte HELT borta vad gäller datorer.
Vill inte ha nån backup på ordinarie hårddisk - utan på "annat ställe".
Och då är frågan:
- på en extern hårddisk?
- eller på nåt ställe på nätet?
Tacksam för svar. :)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Jag föredrar extern hårddisk. Kan ta back-up oberoende om tillgång till internet.
Brukar även backa uppp bilderna på DVD-skivor då och då som extra back-up.

Jag använder Sync Toy 2.1 med extern disk. Enkel och snabb.

hälsn
jyrki
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

---------------------------------------------------------
Citerar mig själv och frågar igen - samma sak.
eller är frågan felställd????????
Har aldrig tidigare kört nå backup - men haft dator och använt den flitigt sen -93 så man är ju inte HELT borta vad gäller datorer.
Vill inte ha nån backup på ordinarie hårddisk - utan på "annat ställe".
Och då är frågan:
- på en extern hårddisk?
- eller på nåt ställe på nätet?
Tacksam för svar. :)

Utan tveksamhet på en extern hårddisk, om du har det på något annat ställe så kan du inte vara säker på att företaget går i konkurs, och plötsligt kommer du inte åt dina filer eller bilder.

Har du dom på skiva så finns risken att efter ett antal år går inte skivan att öppnas, har hänt mig.
 
F

F.d. 9384

Guest
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Extern disk är bra men om det är grejer du är rädd om så bör du absolut ha en internetbaserad backup.
Om man bara använder en extern disk är man inte skyddad mot stöld, brand, åska en ens egen klantighet.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Extern disk är bra men om det är grejer du är rädd om så bör du absolut ha en internetbaserad backup.
Om man bara använder en extern disk är man inte skyddad mot stöld, brand, åska en ens egen klantighet.


Backuppen ligger säkrast på "nätet".
Storegate har i sin tur backupper.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Bästa med storegate är att man installerar ett litet program som sköter backuppen, sedan behöver man inte tänka på det längre. När man lägger till nya filer på datorn (i rätt katalog) så skickas bara de nya filerna till storegates server. Smidigt!
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Precis internetbaserad backuplösning är det absolut bästa, och det finns en mängd olika varianter. Jag använde Mamut Online backup hos kunder, när jag jobbade som konsult hos småföretagare för ett par år sedan. Hade kunder som skrotade egna serverlösningar då denna metod både var billigare, enklare och säkrare. Mjukvaran som sköter backupen, är enkel att förstå sig på och kräver inga stora kunskaper. Finns ett startpaket på 5 Gb till ett pris av 61,25 kr/mån, skulle man ha behov av mer så är det inga problem. Lösningen är helt säker, då alla information som skickas över nätet är krypterad. Backupen är helt automatiserad, så man behöver inte hålla någon koll på den. Man behöver aldrig ha datorn igång och invänta att backupen ska bli färdig, utan om man avslutar den schemalagda backupen innan den är färdig, så fortsätter den nästa gång datorn går online.

Gratis backup med Mamut Online Backup - Mamut AB

Precis som storegate så sköter ett litet resurssnålt program om att hålla backupen uppdaterad. Storegate verkar dock billigare.


Extern disk är bra men om det är grejer du är rädd om så bör du absolut ha en internetbaserad backup.
Om man bara använder en extern disk är man inte skyddad mot stöld, brand, åska en ens egen klantighet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Det är också väldigt bra att skilja på att ta backup och att arkivera.

En backup är färskvara och den tar man för att kunna läsa tillbaka filer om något av någon anledning går fel. Det skall ju helst bara vara arbetsfiler som ligger med i en backup. Alltså filer som man aktivt jobbar med och kanske också datorns operativ så man kommer igång snabbt om datorn havererar.

Allt som man vill spara skall man snarast möjligt försöka flytta över på något mer arkivbeständigt och mindre sårbart som t.ex. DVD skivor. Sen är det ju givetvis inget som hindrar att man har en kopia av allt sitt arkiverade t.ex. på hårddisken för att det skall vara lättåtkomligt men man behöver ju då inte vara rädd för att det försvinner och det behöver ju då inte heller backas up.

Vi är i allmänhet väldigt dåliga på att arkivera. Vi spar allt på våra datorer i alla dessa mappar sedan försöker vi ta backup på allt bara för att känna oss trygga.

Mitt tips: Har du t.ex. bilder eller annat som du vill spara "för alltid", flytta bort dem från datorn/hårddisken. Lägg ner lika mycket energi på att arkivera som att se till att du har backup på allt annat.
 
Toppen