• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ANVÄNDER NI FÖR SKYDD

F

F.d. 10312

Guest
Sv: Vad ANVÄNDER NI FÖR SKYDD

Vi ska ha ett basebollträ. Det är min mans förslag, men jag tycker det låter bra.
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Vad ANVÄNDER NI FÖR SKYDD

Största storleken av ficklampa förvarad vid dörren. Den har ett gediget handtag av stål. Vitsen är att man kan förklara att man haft den i handen när man undersökte vad/vem som var i farten med att störa ( stjäla e d ).
Att beväpna sig mot våld med tillhygge, exv järnrör, golfklubbor, brödknivar, elpistoler, tårgas/pepparspray mm kan i sämsta fall, om olycklig utgång av händelsen, drabba en själv hårdast, i varje fall i vårt land!
Enligt vad jag förstått är våld / handgemäng ytterst ovanligt i dessa fall.
Är det ett beväpnat rån man utsätts för är det nog bäst att göra som rånarna säger!
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Vad ANVÄNDER NI FÖR SKYDD

Kors, vilken flora av tips om än det ena tillhygget, än det andra. Och vilka kaxiga HBK-are det finns! Själv skulle jag aldrig tveka - att backa om någon fuling kom och gjorde anspråk på det som är mitt och om han eller hon med vapen eller tillhyggen, markerade att det smäller om jag inte är medgörlig.

Bästa sättet att komma ur en sådan situation är förstås att retirera och vara väl förberedd genom att ha ett fullgott försäkringsskydd. Att välja att inte packa bilen med dyra prylar och framför allt, att inte skylta med gps, dator, telefon eller kontanter är sjäkvklarheter.

Man gör allt för att undvika att bli av intresse för tjyven och om det ändå kommer en objuden gäst, är det bara att lägga sig platt bildligt talat. Ingen, förmodligen inte ens han själv, vet i vilket mentalt skick inkräktaren är. Denn som är ute efter lättsålda kapitalprylar är det som regel för att snabbt kunna sälja och den vägen, finansiera ett eget missbruk. Och om denne är påtänd vill i alla fall inte jag stå i vägen för en person som under påverkan, eller snedtänd, är i akut behov av varor att sälja.

bästa trixet är trots allt det skällande larmet. Också en gemen tjyv förstår nog risken med att gå in i en bil där det finns något som skäller. Då väljer han grannens bil och det får man väl tacka för i så fall...

Golfklubbor, basebollträ. tunga ficklampor av metall eller ännu värre redskap riskerar bara att leda till mer våld och till tråkig epilog i någon rättslig instans. Om man kommer helskinnad från händelsen.
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Vad ANVÄNDER NI FÖR SKYDD

Största storleken av ficklampa förvarad vid dörren. Den har ett gediget handtag av stål. Vitsen är att man kan förklara att man haft den i handen när man undersökte vad/vem som var i farten med att störa ( stjäla e d ).
Att beväpna sig mot våld med tillhygge, exv järnrör, golfklubbor, brödknivar, elpistoler, tårgas/pepparspray mm kan i sämsta fall, om olycklig utgång av händelsen, drabba en själv hårdast, i varje fall i vårt land!
Enligt vad jag förstått är våld / handgemäng ytterst ovanligt i dessa fall.
Är det ett beväpnat rån man utsätts för är det nog bäst att göra som rånarna säger!


Nu tror ju jag att du är i gränslandet och klampar med en lampa av stål ......;)tror inte polisen går på det , lika bra att klappa till ordentligt med det samma
 
F

F.d. 20998

Guest
Sv: Vad ANVÄNDER NI FÖR SKYDD

Utrusta familjen med varsin mistlur/handsirén finns i båttillbehörsaffärerna kostar 100:- c:a för att använda vid överfall. rån. Ljudet räcker för att väcka rorgängaren på en finlandsbåt, skrämmer säkert bort dom flesta med hörseln i behåll och påkallar hjälp.
Det är inte trevligt att se någon som gjort ett rånförsök ligga och förblöda och att då stå där med en golfklubba i handen när polisen kommer. Det blir mycket trassel.
//Åke

Eller så är man snäppet värre och utrustar sitt fordon med tryckluftshorn från en lastbil eller ännu värre ett tåg, och ser till att placera en tutknapp smart placerad nära dörren så man kommer åt den i skarpt läge. Ett sådant horn kan höras kilometervis och lär skrämma skiten ut tjuven. Och nöjer man sig med lastbilshornet så behövs inte tryckluftstank utan det går att lösa rätt så smidigt ändå. Mitt tryckluftshorn har t.o.m. lyckats starta andra bilars larm vid några tillfällen.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Vad ANVÄNDER NI FÖR SKYDD

Min erfarenhet är att våld föder ännu mera våld. Själv har jag bara tvingats tillgripa våld två gånger i mitt liv. För det mesta går det att snacka bort en hotfull situation.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad ANVÄNDER NI FÖR SKYDD

Själv har jag tillgripit allvarligt menat våld en gång - som snörfull hormonstinn 18-åring på en dansbana i Oskarström. Vi slogs om en tjej. Det slutade med en utslagen framtand (min) och påföljande trist rättegång och dom (i min favör). Skadeståndet jag tilldömdes kunde svaranden inte betala så man kan väl säga att var och en fick stå sitt kast.

Vad tjejen hette har jag glömt - däremot kommer jag fortfarande väl i håg antagonisten så här 43 år senare. Undrar ibland hur vi skulle reagera om vi träffades igen...........
:eek:/Roland
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen