Ett argument för plåtis som ingen noterats, men som är väldigt tydligt för oss, är lastvikt kontra totalvikt.
Efter över 40 år på motorcykel, med minst en långresa söderut varje år, bestämde vi oss för att byta fordon och övergå till husbil. Till att börja med hyrde vi, för att sedan köpa en ny Hobby T70 GE -16.
Redan innan köpet tänkte vi "plåtis", men trodde att den kanske skulle bli för liten. Argument för och emot en plåtis har andra redan nämnt och där vi håller med om de flesta, men vi hade också en känsla av att köra runt "en massa luft" med Hobbyn. Vi fyllde helt enkelt inte ut alla ytor i Hobbyn, då totalvikten inte medgav det.
För att få med oss det nödvändiga i Hobbyn, fick vi klassa om den till 3650 kg (p g a från början låg lastvikt)!
MEN något vi inte hade reflekterat över som nya husbilsägare, var att vi nu plötsligt körde omkring med ett fordon, som klassades som lastbil utanför Sveriges gränser! Plötsligt fick vi inte köra mer än 80 km utanför Sveriges gränser (t o m 70 km i Danmark på landsväg), vissa vägval/gator fick vi egentligen inte längre ta, vi fick inte heller ställa upp/parkera där vi kanske ville, GPS´n i bilen hade en förinställning för lastbil som inte gick att ändra = den valde vägar för lastbilar o s v.
Så därför står vi nu här två år senare och har sålt vår Hobby till förmån för en ny plåtis, som skall levereras i slutet av mars. Plåtisen är 6,35 m med långbäddar och ger oss möjlighet att lasta 500 kg inom totalvikten 3500 kg och det känns bra
Vi kommer nu att kunna köra som en vanlig personbil och inte som en lastbil. Känns lite som att vår motorcykel nu fått fyra hjul och oändligt mycket mer yta och finesser än vad vi tidigare haft
Så här tänkte vi och i all välmening!