• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är vitsen med en Plåtis??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Har funderat mycket om plåtis, vad vinner man på att ha en trång plåtis?

Ska man ha en mindre husbil så finns det ju halvintegrerade som är korta och smalare!
Dessa är dessutom oftast byggda med bättre isolering mm.
Man slipper skjutdörr också?

Sen ser man på Adria fabrikens snöras att bilarna är väldigt stabila i konstruktionen.

Kan vara så att plåtisägarna tror att det inte syns att det är en Husbil på gott o ont? Hehe

Vad är fördelen ????
:D:D:spinny:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Dessutom om man väljer t.ex vissa modeller av LaStrada så har man båda dörrar, skjutdörr för varma somrar och vanlig dörr för vintern.

Annars smidigare, lättare och inte med husbilsutseende, vilket gör livet med fricamping mycket lättare, speciellt mitt i städerna.

Nästa bil blir nog en plåtis....

jyrki
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Skulle nog inte våga sova varma sommarnätter med dörrarna öppna.
Låser helst och startar ac:n om det finns ström.

JOE
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Liten å smidig att äga och handha på alla vis.
Vår förra HB var en bakhjulsdrven SMC-Plåtis från Göteborg - som nu en annan HBK-medlem vårdar ömt.
Den hade mindre svängradie än personbilen å inga problem att gå på taket mm.
Den hade jag gärna behållit "livetut" men hustru ville annat - å då blev det så. :)
Min/vår stora fråga på den tiden var - fast bakvägg eller öppningsbara dörrar bak??
Hustru tyckte det var bäst med en fast bakvägg - känns säkrare - som det oftast är på ScandiMobil från Falköping och SMC-bilar från Göteborg.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Att husbilen vi valde kallas för "Plåtis" hade jag ingen aning om vid vårt köp. Det var helt andra kriterier än nickname på husbilen som avgjorde vårt val. Vi ville t.ex. ha en husbil optimerad för enbart två personer och med långbäddar så vi skulle slippa att kliva över varandra och att även kunna ta en put på eftermiddagen utan att behöva fälla/hala ner. Efter att ha varit runt o känt på olika husbilar så fastnade vi för en husbil och att det visade sig att den kallas för plåtis förändrade inget.
De kriterier du tar upp:

"Trång" - För oss inte mer än förväntat, dvs för oss funkar det tillräckligt bra. Du nämner att det finns halvintegrerade som är kortare och smalare. Jättebra för dem som har kortare och smalare som kriterier vid val av husbil, förutsatt att alla andra önskade kriterier uppfylls förstås.
"Slipper skjutdörr" - ser ingen vinst med att slippa skjutdörr
"Bättre isolering" - ja det finns det säkert, men det var inget avgörande kriterie för oss som främst styr söderut vid våra resor.
"Kanske för att det inte syns att det är en husbil" - ja det är säkert en fördel ibland, men ånyo inget styrande för oss.
"Snöras i Adriafabriken visar stabilitet" - Förmodar att du menar att Adriabilar är stabila. Jättebra, men huruvida vår plåtis klarar ett snöras i en Adriafabrik var defenitivt inget kriterie för oss.
Summasumarum:
Det finns säkert andra "icke Plåtis modeller" som duger gott och är bra val, men känslan av att "den skulle vi vilja ha" uppstod inte på många modeller förutom den vi valde. Jag är dock övertygad om att andras känslor leder till andra val.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Efter två delintegrerade på 2 år, en på 6.8 x 2.3 m och en på 7.4 x 2.3 m har vi nu en La Strada Avanti C., 6.36 x 2.0 m. Detta är första vinter jag inte läst annonser för ny husbil. Vi är jättenöjd! Den känns inte trång och den är välgjord, den är praktisk och passar in i p-platsar i stan såväl som på stellplatsar. Den går att köra utan problem på norska vägar och i smala europeiska städer. Bilen är gott isolerad (vi åker året om) med dubbelt golv. Sommartid har vi stora dörren öppen och har känslan att vara ute även om vi sitter inne. Vi har plats för 2 cyklar och golfutrustning plus alt annat vi behöver för tre veckors semester. En extra plus för lägre ljud-nivå under fart och extra säkerhet med plåt karossen.
Skulle jag hatt något annat måtte det varit en kompakt och smal helintegrerad, men för tiden finns ingen med möjlighet till diesel-värmare och kompressorkylskåp, två praktiske detaljer våran bil har.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

För att återkoppla till trådstartaren så.

Vi har ingen "plåtis" men, skulle vi fundera på en så kanske jag kan inbilla mig att en "plåtis" är

Mindre fuktkänslig Kanske?
Lite smidigare borde den ju vara!
Kanske någon mindre soppaförbrukning än en halvintregerad .
Absolut snyggare (om en husbil kan vara snygg:rolleyes:)

Nackdelar då?

Svårare att bygga, därmed dyrare per/m2
Självklart trängre, men det vet man ju innan köp så........inget att gnälla över.

Ja, detta vad ungefär vad jag kan inbilla mig att skillnaderna är i en helt ovetenskaplig fundering utan faktakoll:p:

Anders
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Jag tycker om min Plåtis. Den är perfekt utom att kylskåpet ligger vid golvet så därför byter vi till en annan plåtis där kylskåpet ligger högre.

Fördelen med plåtis är först och främst att man blir rörligare. Man hanterar den mer som en personbil. Står man inte länge på varje plats utan rör sig ofta som vi gör är det en fördel.

Det är ingen nackdel att man ibland blir behandlad som en budbil. Det har vi haft nytta av på bl.a färjor och på lite udda övernattningar.

Nu har Pössl tagit fram ett bra myggnät till skjutdörren som tidigare var nackdelen. Man vill ju ha den öppen utan att släppa in krypen.

Jag uppfattar också att de är billigare i inköp och håller värdet bättre. Åtminstone i Tyskland då det inte skiljer mycket på en Pössl Roadcruiser. Runt 36000 Euro för både nya och begagnade. I Sverige ligger dom dock på runt 480000 Kr och sjunker med en hundring på några år.

possl_roadcruiser_94401137087126313.jpg

tn_big_4699.jpg

wohnmobil-kastenwa-wohnmobil-1144034-4243082_dia_4.jpg


Det betyder att för en rörlig person som vill komma närmare naturen är en Plåtis ett bra alternativ. Och ingen dålig affär heller.:)


Ps! Kan bara tillägga att vi bott i våra "lilla" Plåtis sedan 20 September här i Spanien. Vi ser bara fördelar än så länge.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Plåtisen har väl egentligen bara en nackdel, den kan upplevas som trång. Använder man den som resebil med övernattningsmöjlighet, tillgång till kök och toa så är den helt enastående. Skulle du råka välta med den så blir det bucklor i plåten i stället för kaffeved som det ofta blir med en konventionell husbil.

OCH många städer i Europa verkar vara byggda för plåtisar! Varutransporterna i småstäderna i Sydeuropa sker till stor del med bilar som inte är bredare än 2 meter och längre än 6 meter! Detta är en stor fördel, tycker jag.

Jappe
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Var förvarar man "möblerna" och ev. cyklar? (2 utestolar och 1 bord)
Går det att hålla sig inom 3500 kg?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Förra vintern hade vi våra fällbara cyklar i garaget tillsammans med bord och stolar. Med eftersom jag köpte en Efoy (bränslecell) och placerade därbak så skaffade jag cykelställ bak istället. Vi väger enl våg längs E4 3150 kg normalt när vi åker. Maxvikt på vår bil är 3300 kg
 
Senast ändrad:
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Var förvarar man "möblerna" och ev. cyklar? (2 utestolar och 1 bord)
Går det att hålla sig inom 3500 kg?
Vi har möblerna under sängen, bordet ute är redan integrerad i bilen, vi lyfter halva sängen och har cyklarna där under fart, annars har vi cykelställ på dörren bak.
Med full-lastat bil, 120 l diesel etc etc är vi just under 3.5 ton. Kollar alltid på lokala Bilprovningen innan vi åker iväg på långtur!
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Kul att de flesta kan se för o nackdalar med det ena eller andra?

:wink:
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Man ska ju inte ha bråttom när man är ute och husbilar. Men hur kul är är det att åka när det är grått och regnar. När du är på väg ner till kontinenten och skall möta solen.

Då är det gott att ge sig ut på Autobahn och sätta fartspärren på 120 km/h. Det sparar många timmar. Det är Plåtisar bra på utan att förbrukningen ökar så katastrofalt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

Trånga, inte särskilt bra isolerade, sällan riktigt vinterdugliga, p.g.a. oisolerade tankar? :wideeyed:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen