• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad är "rätt" däcktryck?

Det är nog olika för alla, men för mej brukar jag tappa 0,1-0,2bar i alla 6 hjulen under vinteruppehållet
i år var de nere på 4,6-4,7bar kalla, och +0,5bar varma (vid färd), har TPMC så jag kan läsa av trycket från förarstolen.
Tänk på att däcktrycket är temperaturberoende
Angivna tryck avser 20 grd
10 grd påverkar trycket cirka 0,1 bar
 
På däcket står det max tryck och det står även vilket tryck man ska ha vid en viss angiven belastning! Det däcktryck man ska köra med står aldrig på däcket!

Det står också MAX LOAD, så det är bara att väga vad "hjultrycket" är, axeltryck dividerat med 2. Så räknar du enkelt ut vilket exakt tryck just du ska ha för din bil! Och PSI är enkelt att omvandla till BAR.
 
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?



Hej igen

Nu blev jag konfunderad.
Om jag skulle följa Michelins rekomendationer skulle jag ha följande lufttryck:
Fram: Max axeltryck 2100 tryck 4,0
Befintligt axeltryck: 1900 tryck 3,5

Bak: Max och befintligt axeltryck 3000 förd på = 1500/ axel, tryck 2,5


Så låga tryck har jag aldrig blivit rekommenderad av någon, men kan ju vara värt att prova för att få ev en mjukare gång.

Hejs
Claes 105
Har kört 10 000 mil på dessa rekomenderade däcktryck & axeltrycken.
Continental och Michelins däcktryckstabeller är i princip desamma skiljer 0,1-0,2 bar vid samma axeltryck.
 
Det står också MAX LOAD, så det är bara att väga vad "hjultrycket" är, axeltryck dividerat med 2. Så räknar du enkelt ut vilket exakt tryck just du ska ha för din bil! Och PSI är enkelt att omvandla till BAR.

Menar du att man alltid skall köra på lufttrycket för maxbelastning?
 
Det här ämnet har det skrivits spaltkilometer om,som jag ser det finns det två varianter.
Dom som kör med 5.5 runt om alltid!
Dom som anpassar trycket efter axellast,ev. 5.5 bak enligt Michelins tabell

Och konstigt nog finns det alltid dom som inte orkar läsa det som skrivits, utan vill starta diskussionen på nytt? :wideeyed:
 
Historien om CP däcket som kom vad jag minns var på -90 talet och rekommendationen har alltid varit att köra med 5.5 kilo och det är oftast det man ser på dörrstolpar och tanklock. Då kan det bli problem om man byter till vissa c däck som inte tål det trycket. Men för ett antal år sedan började även Cp däcken komma med i lufttryckstabeller, men med en notering att Cp däck ska alltid ha 5.5 kilo bak. Nu börjar komforten bli bättre åtminstånde fram. Men idag finns det tabeller som gäller både fram och bak axel, så rätt lufttryck hamnar mellan ca 3.5-5.5 kilo beroende på lastindex och axeltryck. Men det ska tilläggas att kör man med 5.5 kilo så går däcken väldigt länge men komforten blir ju lidande, är det däremot lite för lite luft så slits däcken illa! En däckrepresentant sa till mig att i en vanlig HB bör det vara 4.5 kilo fram och 5 kilo bak, då finns det marginaler och funkar på dom flesta husbilar. Det är ju inte alla som kan eller orkar läsa en lufttryckstabell!
 
Vi har precis som Åsa o Stefan i inlägg 87 kört med Michelins rekommendationer enl deras tabell baserat på axeltryck (med lite marginal uppåt) och våra däck har verkligen inte slitits illa. På vår nuvarande bil bytte vi framdäcken efter ca 5000 mil och bakdäcken efter ca 6000. Bra komfort, jämnt och normalt slitage! Den förra bilen körde vi ca 5000 mil (utan däckskifte) när vi bytte till nuvarande.
 
Vi har precis som Åsa o Stefan i inlägg 87 kört med Michelins rekommendationer enl deras tabell baserat på axeltryck (med lite marginal uppåt) och våra däck har verkligen inte slitits illa. På vår nuvarande bil bytte vi framdäcken efter ca 5000 mil och bakdäcken efter ca 6000. Bra komfort, jämnt och normalt slitage! Den förra bilen körde vi ca 5000 mil (utan däckskifte) när vi bytte till nuvarande.
Har som ni följt rekommendationerna från Michelin. I vårt fall har vi nu kört 4.600 mil med ett tryck fram av 3.5 kg och bak 4.0 kg Har perfekt slitna däck, ca 4 mm kvar. Axeltryck fram 1.600kg och bak 1.800 kg. Har fått en mycket behagligare bil att körs och inga negativa effekter. Min erfarenhet!!
 
För högt tryck betyder att däcksprofilen blir rundare, dvs slits mest på mitten och minst på ytterdelarna av slitbanan. För lågt tryck betyder att däcksprofilen "kollapsar", dvs slits minst på mitten och mest på ytterdelarna av slitbanan. Och däremellan hittar man rätt tryck, som ger jämnt slitage över hela slitbanans bredd. Så kolla vilket axeltryck du har vid normal last, fyll enl. fabrikantens tabell, lev lycklig :)

/Ingvar
 
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Här kommer Michelins rekommendationer igen:

Visa bilaga 71730
Sökte efter denna tabell på nätet men hittade den inte, har vägt min husbil och kan nu anpassa trycket efter tabellen. Har en Adria som väger fram 1580, bak 2280. Då ska det vara 3 resp. 4,5 men går upp 0,5 bar på varje axel. Adria skriver på dekalen 5,5 både fram o bak. Tack för tabellen
 
Senast ändrad:
Sökte efter denna tabell på nätet men hittade den inte, har vägt min husbil och kan nu anpassa trycket efter tabellen. Har en Adria som väger fram 1580, bak 2280. Då ska det vara 3 redo. 4,5 men går 0,5 bar på varje axel. Adria skriver på dekalen 5,5 både fram o bak. Tack för tabellen
Rekommendationen är 5.5 bak.
 

Bilagor

Montreal är den ända som har rätt i sina kommentarer. Jag har jobbat 10 år för Michelin i Finland och fått specialskolning för hur man ger rätt lufttryck !
När det gäller personbilar skall man alltid följa bilens uppgifter som står i dörrkarmen. När det gäller husbilar är det axeltryck som gäller och följa däcktillverkarens tabell. Att Michelin ger högre tryck bak än tabellen beror på att de anser att bilen blir stabilare att köra. Varför Fiat rekommenderar 5,5 bar är en gåta för mig,de vet ju inte hur husbilarna blir belastade?
De flesta svar på forumet är svammel och tyckande.
 
Tillbaka
Toppen