Caggen
HBK Medlem
Konstigt Montreal jag har pratat med euromaster som ägs av Michelin då vet du bättre än domDet är trycket för max belastning på däcken, om du vill veta rätt tryck för din bil läs igenom tråden!![]()
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Konstigt Montreal jag har pratat med euromaster som ägs av Michelin då vet du bättre än domDet är trycket för max belastning på däcken, om du vill veta rätt tryck för din bil läs igenom tråden!![]()
Konstigt Montreal jag har pratat med euromaster som ägs av Michelin då vet du bättre än dom
Tänk på att däcktrycket är temperaturberoendeDet är nog olika för alla, men för mej brukar jag tappa 0,1-0,2bar i alla 6 hjulen under vinteruppehållet
i år var de nere på 4,6-4,7bar kalla, och +0,5bar varma (vid färd), har TPMC så jag kan läsa av trycket från förarstolen.
Då var den Euromasteranställde okunnigKonstigt Montreal jag har pratat med euromaster som ägs av Michelin då vet du bättre än dom
På däcket står det max tryck och det står även vilket tryck man ska ha vid en viss angiven belastning! Det däcktryck man ska köra med står aldrig på däcket!
Har kört 10 000 mil på dessa rekomenderade däcktryck & axeltrycken.Sv: Vad är "rätt" däcktryck?
Hej igen
Nu blev jag konfunderad.
Om jag skulle följa Michelins rekomendationer skulle jag ha följande lufttryck:
Fram: Max axeltryck 2100 tryck 4,0
Befintligt axeltryck: 1900 tryck 3,5
Bak: Max och befintligt axeltryck 3000 förd på = 1500/ axel, tryck 2,5
Så låga tryck har jag aldrig blivit rekommenderad av någon, men kan ju vara värt att prova för att få ev en mjukare gång.
Hejs
Claes 105
Det står också MAX LOAD, så det är bara att väga vad "hjultrycket" är, axeltryck dividerat med 2. Så räknar du enkelt ut vilket exakt tryck just du ska ha för din bil! Och PSI är enkelt att omvandla till BAR.
Det här ämnet har det skrivits spaltkilometer om,som jag ser det finns det två varianter.
Dom som kör med 5.5 runt om alltid!
Dom som anpassar trycket efter axellast,ev. 5.5 bak enligt Michelins tabell
Har som ni följt rekommendationerna från Michelin. I vårt fall har vi nu kört 4.600 mil med ett tryck fram av 3.5 kg och bak 4.0 kg Har perfekt slitna däck, ca 4 mm kvar. Axeltryck fram 1.600kg och bak 1.800 kg. Har fått en mycket behagligare bil att körs och inga negativa effekter. Min erfarenhet!!Vi har precis som Åsa o Stefan i inlägg 87 kört med Michelins rekommendationer enl deras tabell baserat på axeltryck (med lite marginal uppåt) och våra däck har verkligen inte slitits illa. På vår nuvarande bil bytte vi framdäcken efter ca 5000 mil och bakdäcken efter ca 6000. Bra komfort, jämnt och normalt slitage! Den förra bilen körde vi ca 5000 mil (utan däckskifte) när vi bytte till nuvarande.
Menar du att man alltid skall köra på lufttrycket för maxbelastning?
Att upprepa sig är knappast ett svar om man inte är politiker!"det är bara att väga vad "hjultrycket" är, axeltryck dividerat med 2. Så räknar du enkelt ut vilket exakt tryck just du ska ha för din bil!"