• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är den här?

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vad är den här?

Axel Agustin säljer reservdelar till transportbiar till rätt priser. Autoteile Axel-Augustin
Men sen beror det ju hur pass repiga trummorna är och om det bara är på ena sidan. Lite repor brukar nog bromsbanden slita in sig på men risken är ju att det blir ojämn bromsverkan, höger/vänster, om skillnaden är stor. Begagnade skulle inte JAG sätta dit.
// Göte J
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vad är den här?

Axel Agustin säljer reservdelar till transportbiar till rätt priser. Autoteile Axel-Augustin
Men sen beror det ju hur pass repiga trummorna är och om det bara är på ena sidan. Lite repor brukar nog bromsbanden slita in sig på men risken är ju att det blir ojämn bromsverkan, höger/vänster, om skillnaden är stor. Begagnade skulle inte JAG sätta dit.
// Göte J

Tack, om man ska köpa nya måste man byta bägge sidorna då eller räcker det med bara till ena?
 
Senast redigerad av en moderator:

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Vad är den här?

Hej. man bör byta bägge sidor. vad hade du för bromsvärde på besiktningen bak, det kan räcka att du bara byter bromsband. mvh Kent
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vad är den här?

Hej. man bör byta bägge sidor. vad hade du för bromsvärde på besiktningen bak, det kan räcka att du bara byter bromsband. mvh Kent

Hej Kent,
Vad är bromsband?
Jag kom inte ihåg hur mycket värdet var men jag vet att de sa att den var helt kass på denna sida. jag ska kolla vad står på besiktningskontroll hemma idag. jag återkommer med det.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Vad är den här?

Rashad,
uttrycket < bromsband > är ett "överlevande" uttryck från den tidiga
biltiden då man hade UTANPÅLIGGANDE bromsband på roterande hjulaxlar.

Bromsmetoden försvann ganska snabbt då bromsförmågan blev = 0(!) när
hjulaxeln blev blöt vid regn eller vattenpölars genomkörande.
Istället blev det brombackar INNUTI bromstrummor som är ganska imuna
mot fukt.
Efterföljaren Bromsskivan är MYCKET fuktkänslig och monteras därefter.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vad är den här?

Man kan köpa en massa saker på skroten och spara pengar, mendet finns saker som man alltid skall köpa nytt. om bromsar och dom byter man i par fram och bak. Bromsarna är den största säkerheten en bil har. Bromsar en sida mer än en annan så drar bilen åt det hållet och blir trafikfarlig.

Köp ALLTID nytt när det gäller bromsar och skivor. Om dom är lite buckliga så tänk på att din bromsverkan inte är bra dom första milen.
Bromsbackarna måste slita s ihop med bromskivornas ränder.

Har du mycket ränder kan du lämna dom till en svarvare som kan bedömma om det lönar sig att svarva dom jämna

Trafiksäkerheten kommer först.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vad är den här?

Tackar tackar,
Bra då har jag redan bytt de i bägga sidorna jag tog en snabb test körning efter och det var jätte skillnad mot innan men jag vill gärna ha en bra broms, så frågan om jag ska byta de eller inte ?
har kollat med Autoteile Axel-Augustin, de har och de inte så dyra jag ska beställa nya och bytar de så fort jag får tid över.
Tack till er alla och ha en bra och herlig Jul
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vad är den här?

Tackar tackar,
har kollat med Autoteile Axel-Augustin, de har och de inte så dyra jag ska beställa nya och bytar de så fort jag får tid över.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Rashad, tänk på att ha lite koll när du beställer, för det finns två olika diametrar på bromstrummor, så du får rätt. (Och slipper krångla med byte.)

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vad är den här?

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Rashad, tänk på att ha lite koll när du beställer, för det finns två olika diametrar på bromstrummor, så du får rätt. (Och slipper krångla med byte.)

M.v.h. JANKRO.

Hejsan Jankro,
Du har rätt jag kommer nog att kolla runt lite innan jag beställar har sett också att på E-Bey det finns mycket billigare än Autoteile Axel-Augustin men på ebay måste man vara säker och nogran på vad man är ute efter.
MVH
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vad är den här?

Kör till bilbesiktningen och gör en ombesiktning. Då får du reda på hur resultatet blev! Broms en hel del innan så beläggen är inslitna. Något 100-tal m med lätt åtdragen handbromms t.ex.
Du kan ju se det som att går den inte igenom så har du fått en arbetsorder!
// Göte J
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vad är den här?

Om man lämnar chassienummer, vilket vanligen efterfrågas, hos Axel Augustin är risken liten för att få fel prylar.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vad är den här?

Hej. man bör byta bägge sidor. vad hade du för bromsvärde på besiktningen bak, det kan räcka att du bara byter bromsband. mvh Kent

Hejsan Kent här ser du broms värdet
Vä fram:3.6 OK
Hö fram:3.9 OK
Vä bak:3.8 OK
Hö bak:1.0 NOK
plus fick jag
Parkeringsbroms hjulbroms höger ur funktion Färdbroms hjulbroms bak bromsverkan ojämn
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vad är den här?

Om man lämnar chassienummer, vilket vanligen efterfrågas, hos Axel Augustin är risken liten för att få fel prylar.

Visst helt rätt men pris mässigt så jag kan få samma bromstrumme för halva priset på Ebey.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vad är den här?

Kör till bilbesiktningen och gör en ombesiktning. Då får du reda på hur resultatet blev! Broms en hel del innan så beläggen är inslitna. Något 100-tal m med lätt åtdragen handbromms t.ex.
Du kan ju se det som att går den inte igenom så har du fått en arbetsorder!
// Göte J

Helt rätt
men jag har hittat igår på ebay ett par nya för 850 spänn med frakt och allt.
Fick en tips av en kompis att de nya ska man lägga de i ugnen på 300grade för en timme då bli de lite extra starka.

Tack
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Vad är den här?

Hej Rashad hade du mycke kvar på vänstra bromsbacken? hade du det så får du kolla upp bromsvajern och bromscylinder på högra sidan så det inte kärvar.är det inte mycket spår i högra trumman så hade jag nöjd mig med att bara byta bromsbackar. värdena var ju bra på dom andra . vill du ändå byta trumma så byt bägge mvh Kent
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vad är den här?

Hej Rashad hade du mycke kvar på vänstra bromsbacken? hade du det så får du kolla upp bromsvajern och bromscylinder på högra sidan så det inte kärvar.är det inte mycket spår i högra trumman så hade jag nöjd mig med att bara byta bromsbackar. värdena var ju bra på dom andra . vill du ändå byta trumma så byt bägge mvh Kent

Hej Kent,
Jo det var nästan tredje del kvar på vänstre sidan men jag bytte de.
Bromsvajern har jag kollat den är jo bra och tar men har inte kollat bromscylinder
jag ska kolla den nu på helgen tänkte mig faktiskt tack för en jätte bra tips.

mvh\ Rashad
 
Toppen