• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är den här?

F

F.d. 54812

Guest
Hej på er
Vet ni vad är den här? se bilden
Jag har en dethlefs fiat ducato 1990 där på min bil så har jag tre kablar röd gult och svart den röda är plus som har ström hela tiden verkar direkt kopplat till battariet, medan den svarta och gula vet jag inte vad de är (har testat den är ej jordad eller -)
jag koppla in cigarettuttag som jag köpte på biltema men den började brinna direkt:confused:
vad ska jag göra vet ni vad sitter där jag är osäker om denna är cigarettuttag eller inte?
tacksam ha bra helg

aaa.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
D

DeVille

Guest
Sv: Vad är den här?

Det är lite svårt att se på bilden vad det är för något.
Ser det ut som ett ciggutag med en grön ring runt?

Antagligen är den gula till för belysning. Den får 12V när tändningen är på.

Om det brann upp så är ju något fel, ciggutaget ska dessutom vara säkrat så att du inte kan dra hur mycket ström som helst!

/DeVille
 
F

F.d. 7037

Guest
Sv: Vad är den här?

Det röda är + (plus) till tändaren,svarta minus och gula är till belysning på tändaren.
Lycka till!
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vad är den här?

På min Pilote som ser exakt lika dan ut sitter cigguttaget där. Det är inte kopplat till tändningsnyckeln utan ger kontinuerlig ström på min bil.
Skall hämta instruktionsböcker i helgen som kommer hoppas jag.
Sedan får vi se när jag får tid att börja scanna.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vad är den här?

Tackar tackar,
Vet ni hur hittar jag säkringen just till cigarettändare?
det som är kontigt tycker jag att plusen fungerar och den svarta och gula har varken plus eller minus? det brukar vara ju den som har ström som orsakar problem eller tappa strömen?.

Stort tack och ha det bra
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vad är den här?

Om du har fel säkring med för högt A så kan de vara så att den svarta kabeln har brunnit av som går till jord. Eller att den har lossnat. Mät med en lampa att du har 12v i den rödakabeln mellan Chassi och att den gula tänds med instrumenbelysningen. Om det är så leta följ den svarta kabel till jord. eller jorda med en ny kabel.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vad är den här?

Det sitter en jordkrans längst till höger vid passagerarsätet under själva handskfacket. Tror man kommer åt den lättast om man står utanför med öppen dörr. Där hittade jag en Abikohona som var som fnöske när blinkern slutade funka.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vad är den här?

Om du har fel säkring med för högt A så kan de vara så att den svarta kabeln har brunnit av som går till jord. Eller att den har lossnat. Mät med en lampa att du har 12v i den rödakabeln mellan Chassi och att den gula tänds med instrumenbelysningen. Om det är så leta följ den svarta kabel till jord. eller jorda med en ny kabel.

Hej,
Det har jag gjort den röda har ström hela tiden,
den gula och svarta har ingenting även när jag harinstrumentbelysningen på eller inte.
den svarta sitter fast. jag fundera på att dra en ny jordad kabel skulle det funga?
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vad är den här?

På min Pilote som ser exakt lika dan ut sitter cigguttaget där. Det är inte kopplat till tändningsnyckeln utan ger kontinuerlig ström på min bil.
Skall hämta instruktionsböcker i helgen som kommer hoppas jag.
Sedan får vi se när jag får tid att börja scanna.

Bra ska testa det
Tack
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vad är den här?

När du ändå är och rotar till höger vid den där jordkransen, ta och kolla alla jordkontakter som sitter där. Det är vanligt att de med åren blivit slappa och bör då bytas ut för att förebygga framtida problem. Har du riktigt god arbetslust så har du en liknande jordkrans till höger (sett framifrån) i motorrummet med kontakter som kan bli glappa.
// Göte J
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vad är den här?

När du ändå är och rotar till höger vid den där jordkransen, ta och kolla alla jordkontakter som sitter där. Det är vanligt att de med åren blivit slappa och bör då bytas ut för att förebygga framtida problem. Har du riktigt god arbetslust så har du en liknande jordkrans till höger (sett framifrån) i motorrummet med kontakter som kan bli glappa.
// Göte J

Helt rätt, tackar för tipset, har redan börjat med att byta säkringarna i motorrummet till flatsäkring ( när man öpnar motorhuv'n ser man de till vänster ) med en hållare ( köpt på biltema 6st flatsäkringar för 39 kr) tänktebyta de efter att har tappat två säkringar av de gammla medan jag ute och kör, så tänkte byta de till en bättre och stabilare variant

Tack o ha det bra
 
F

F.d. 54812

Guest
Instrument lampan lyser?

Hej,
Jag har bytt motorolja vlåda olja gjortren filtret och bytt olja diesel filtret,
efter det märkte jag att den här lampan började lysa typ för 2-3 minuter sedan slocknar
vet ni vad detta lampan betyder har tyvärr inget instruktionsbok?

jätte stor tack och ha en bra helg


instrument.jpg
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vad är den här?

Är i Sthlm på jobb.
Åker hem i morgon, har du inte fått svar då åker jag ut till bilen och hämtar min instruktionsbok. Den skall ju ändå in i scannern förr eller senare.
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Vad är den här?

hej vatten i bränslefiltret slocknar efter ca 2 sekunder efter start av motorn så gör den det så är det bra mvh Kent
 

Bilagor

  • filter 001.JPG
    filter 001.JPG
    3,4 MB · Visningar: 11
Senast ändrad:

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Vad är den här?

hej, jag ser att du bor i Göteborg, jag har kopierat min instruktionsbok så vill du ha ett ex så kan du höra av dig, jag jobbar i Göteborg mvh Kent
 

Bilagor

  • instruktionsbok ducato 001.JPG
    instruktionsbok ducato 001.JPG
    3,4 MB · Visningar: 5
  • instruktionsbok ducato 002.JPG
    instruktionsbok ducato 002.JPG
    3,5 MB · Visningar: 3
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vad är den här?

Är i Sthlm på jobb.
Åker hem i morgon, har du inte fått svar då åker jag ut till bilen och hämtar min instruktionsbok. Den skall ju ändå in i scannern förr eller senare.

Tack jag fick hjälp igår samt han var så hjälpsam så att jag kan få en kopia på instruktionboken fantastik.
ha en bra helg
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Vad är den här?

hej Jag jobbar i Högsbo industriområde, ring på måndag tele 0709468795 så kan vi se var vi kan träffas mvh Kent
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vad är den här?

hej Jag jobbar i Högsbo industriområde, ring på måndag tele 0709468795 så kan vi se var vi kan träffas mvh Kent

Hej och jätte stor tack Kent,
Äntligen fick jag lite tid i helgen då började titta på de Böckerna som jag fick av Kent.
det första jag gjorde var att kolla kablarna och säkringarna i motorrummet samt de i handfacket men hittade inget fel, så fort rörde jag på de kablarna under handfacket då fick jag ström till Ciggutaget (( eller minus plussen fungerar från början)) tittade efter en lös kabel eller men hittade inget.
Nu fungerar det,

Tänkte passa på och fråga en till,
Jag vet att bromsen bak var dålig och enligt bilprovning så även handbromsen var ojämn då köpte jag från E-bay nya bromsbackar, och igår började jag montera de då upptäkte att de gamla som satt på högre sidan var bara metal kvar och trumman var lite ojämnt,
Vad tycker ni att jag ska göra
Leta efter en byggagnad eller köpa en ny och var hitta jag en sån? eller är slipning en verklig alternativ i detta fall?
Jätte stor tack
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen