• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vacuum i dieseltanken?

F

F.d. 2549

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Jag har också problem, min tank ska enligt instruktionsboken rymma 80 liter inkl. reservtank på 8 - 10 liter.

Under den tid som vi haft bilen har jag aldrig, när tanken är tom enligt mätaren kunnat få i mer än ungefär 60 - 65 liter disel.:confused:

Det kan innebära att min tank också kan ha råkat ut för en krympning eller att mätaren går fel, jag skulle egentligen vilja köra tanken tom någon gång för att kunna avgöra vad det beror på.


Bigge

Jag har exakt samma problem som Bigge. Jag var just ute och stoppade in en (utvecklad) tumstock genom tankröret för att kolla hur mycket på tumstocken som blev dieselblöt. (Om ordet tillåts.) Tanken bör innehålla c:a 78 liter, men tumstocken var torr. Förmodligen kom den in i något ventilationsrum istället för i tanken. Har någon ett tips hur man enkelt mäter hur mycket soppa som finns kvar i en tank (Fiat 2000). Alternativet är att följa Bigges idé – köra tomt. Då är min fråga: Kan det tillkomma några extra problem om man vid tom tank följer instruktionsboken och lossar på luftskruven under tiden någon håller startmotorn igång tills soppan kommer utan luftbubblor?
Hade jag bytt ut min fru som passagerare mot Kölis eller motsvarande kunnig person, då hade det inte varit något problem, men då hade kanske andra problem dykt upp.
Hälsningar från ett mer och mer vårlikt Skåne. :confused:
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Hej
Jag tillhör den skaran som "provat" och kört tanken tom på min Fiat 2.8 idtd. Tanken skall rymma 80 liter men den suger inte upp de sista litrarna. På min bil så hade jag 12 liter kvar i tanken när motorn stannade.

Luftade genom ett spridarrör sen gick den utan problem. Jag gjorde "provet " på en motorväg i Danmark.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Du luftar först vid bränslefiltret där det sitter en luftskruv. När det kommer ren diesel utan bubblor så är det klart. Skulle den ändå inte gå igång så är det risk för att det har blivit tomt ända ut till spridarna i topplocket. Då får du lossa lite på ett rör i taget och köra på starten tills det kommer bränsle, du behöver inter lossa rören helt. Några större risker med att köra helt tomt är det inte förutom att det kan komma in lite extra skit i bränslefiltret bara men det är ju därför det sitter där om det är skit i tanken.
 
F

F.d. 2900

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Jag tillhör den skara som kört bränsletorrt ,det går bara att få ut ungefär 67 l sådet är nog en del kvar i tanken. Jag fyllde i reserv dunken 5 l men fick aldrig fram någon soppa vid luftningen. Drog till skruven och bogserade, då gick den igång rätt så fort, jag fick den tanken att filtret sitter på sugledningen, kan det vara så bakvänt på fiat?
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Du har rätt i dina tankar om sugsidan. Filtret sitter inte på högtryckssidan utan på lågtryckssidan. På äldre dieslar så har man en matarpump som matar fram bränslet via filtret fram till insprutningspumpen. På nyare, modell Common rail, så brukar det vara en elektriskt matarpump som trycker fram bränslet till filtret. Har du en äldre så brukar det finnas en handpump på antingen matarpumpen eller på insprutningspumpen. Det kan vara lite marigt att lufta en torrkörd diesel ibland och byter man tex bränslefilter så gör man det enklast genom att hälla filtret fullt med diesel innan man skruvar fast det, äldre modell med insatsfil´ter så sätter man i filtret och fyller i diesel innan man sätter på locket.
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Hej farbror Claes, Vi har en Fiat 2001, får väl se om vi två någon gång kommer på samma träff som någon av våra duktiga Husbilsdoktorer och om då någon av oss har dåligt med disel i tanken.....
Då kanske vi kan få reda på hur det ligger till med våra diseltankar.

Förresten, idag sken solen en stund här i Tyresö och jag tyckte att det kändes som om våren inte är så långt borta nu, vi hade till och med 13 grader i vårt uterum på södersidan.

Bigge
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Ja det var verkligen vår här i Tyresö idag! Jag stog ute och jobbade ett par timmar i solen, det finns hopp!!
 
F

F.d. 2900

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

jag har nu fiat 2,8 2001 års modell, tacka vet jag dom gamla boch pumparna med handpump, men hur får jag övertryck i filtret så luften går ur, det går ju inte att pumpa upp dieseln, släpper jag inte in luft om jag öppnar skruven, gamla hundar lär man inte sitta och så är det nog med mej.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Du ber någon att köra på startmotorn samtidigt som du öppnar luftskruven och drar sen åt den innan startmotorn stannar, annars kan den helt rätt suga in luft av hävertverkan.
 
F

F.d. 2900

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

tack kölis , då var det felet att skruven ej drogs åt i tid ,nu fatta jag
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Jag körde torrt på 2,8 med commonrail 2003års. Vi slog i reservdunken på 10 liter, sen 100 meter till macken och då fick vi i 58 liter. Alltså 68 liter sen stannar motorn, alltså 12 liter som är kvar ?
Vill säga att det här varierar från bil till bil.
När vi fyllt i dunken på 10 liter så startade motorn direkt utan luftning.
Upplever att commonrail stannar tvärt när högtryckspumpen inte kan hålla trycket. Blir då lättare att återstarta.
Märks vid filterbyte.
hälsningar Gert
 
Toppen